Hoe gevaarlijk zijn LiPo accu's nou echt?????

Ik denk dat lipo's na de aanschaf en bij een correcte instelling van de lader ongevaarlijk zijn. Het probleem is alleen dat wij de cellen tot aan de grens belasten. Dat is voor veel cellen geen probleem, maar je hebt ook uitvallers en deze zorgen weer voor problemen tijdens het laden:
1) De slechte cel is eerder vol en zal dus overladen worden
2) De slechte cel haalt zijn eindspanning niet (eigen ervaring) waardoor de lader niet (op tijd) afslaat.

Nu is het zo dat je volgens de bijsluiter bij het laden aanwezig moet blijven, maar ik ga dus niet 90minuten gezellig op zolder zitten!

Ik ga dus maar uit van het ergste (ze kunnen nu eenmaal branden) en leg ze lekker in een glazen ovenvaste schaal met deksel. Het deksel is gevuld met zand dat met folie afgedekt is. Mocht er iets misgaan dan smelt het folie en liggen de zellen onder het zand en blijven de problemen hopelijk beperkt.

Groeten,
Marc

ik heb in ieder geval laatst wel van een vriend gehoord (maarja, ik was er idd niet bij) Dat zijn lipocelletjes in zo'n piccolo helietje omtploft zijn! Wel echt ontploft dus, niet rustig uitgebrand ofzo. UIteindlijk heeft ie het via verzekering via de winkel wel weer nieuw gekregen, maar het kan dus volgens mij wel gebeuren.

Even wat anders: Ik heb weleens gehad dat mijn kruimeldiefbootje omsloeg, toen ik die accu wilde verwijderen liep er een of ander bijtend goedje op mijn hand! Lache! Heb je dat bij lipo's ook?

Dertig jaar geleden, ontploffende DEAC accucellen, de voorloper van NiCd cellen. Tweehonderd jaar geleden ontploffende stoomketels ;) Niets nieuws onder de zon wat dat betreft, mensen moeten nieuwe techniek in de vingers krijgen.

Back