hoe het beste opladen zenderaccu's

• Topicstarter Topicstarter p.grootveld
  • Startdatum Startdatum
P

p.grootveld

Guest
Hallo ik heb een zender met 8 accu's 2300 mha hoe kan ik ze het beste opladen dwz met 70/150/ of 200 mA via mijn xbase multi powerstation ?
en is het ivm warmte beter om het deksel van de zender af te halen?

Patrick.

Langzaam laden doe je met 10% van de capaciteit, in jouw geval 230 mA. Dan komt 200mA het meest in de buurt. Het eraf halen van het klepje zou bij zo'n laadstroom niet nodig moeten zijn, maar kan natuurlijk nooit kwaad.

Begrijp ik het goed dat je 8 losse cellen hebt welke je in een houdertje klikt? In dat geval het houdertje met losse accu's vervangen door een gesoldeerd of gepuntlast pakket.

Hier zijn meerdere redenen voor, de hoofdreden is dat de kans erg aanwezig is dat je vroeger of later met je zender zult staan te schudden tijdens het vliegen, omdat de stroom is 'uitgevallen'.

Langzaam laden doe je met 10% van de capaciteit, in jouw geval 230 mA. Dan komt 200mA het meest in de buurt. Het eraf halen van het klepje zou bij zo'n laadstroom niet nodig moeten zijn, maar kan natuurlijk nooit kwaad.

Begrijp ik het goed dat je 8 losse cellen hebt welke je in een houdertje klikt? In dat geval het houdertje met losse accu's vervangen door een gesoldeerd of gepuntlast pakket.

Hier zijn meerdere redenen voor, de hoofdreden is dat de kans erg aanwezig is dat je vroeger of later met je zender zult staan te schudden tijdens het vliegen, omdat de stroom is 'uitgevallen'.

Okay bedankt en ook voor de tip van 1 pakket ipv losse cellen maar het is een boot en ik heb de accu's nog maar net dus doen we het er voorlopig maar mee.

Groeten Patrick

In dat geval kun je je accu's het best opladen in een losse lader, dus niet in dat bakje in de zender.

Naar verluid kun je prima laden met 10% van de capaciteit. De accu's worden dan niet zodanig warm als je kunt verwachten bij snelladers voor powerpack's zoals men gebruikt bij RC auto's. Het nadeel van rustig opladen is dat laders met afslag op max. capaciteit alleen goed werken met relatief hoge laadstromen. Een eenvoudige lader voor bv losse cellen zal je moeten onderbreken als de cellen vol zijn.
@Hezik: waarom een gesoldeerd pakket? Heeft u meer argumenten?

Ja hoor.. batterijhouders maken gebruik van veren welke corroderen en je daarom grote overgangsweerstanden krijgt. Daarnaast staan ze er om bekend dat, zeker in een bewegend iets als een zender, als ze wat ouder zijn, het contact zelfs geheel kwijtraken.

Dan krijg je van die situaties dat je model niet meer reageert, je kijkt, blijkt je zender uit te zijn, moet je rammelen en schudden tot alles weer contact maakt, enz..

Is overigens geen advies wat van mij afkomstig is hoor, het is een algemeen bekend en geaccepteerd advies.

Zore nog even over de lader met DeltaPeak, het klopt dat deze niet meer betrouwbaar afslaat. Het grote voordeel van laden met 10% laadstoom is dat in redelijkheid overladen geen kwaad kan. Koncreter wanneer je de zender na gebruik altijd 12 tot 14 uur langzaam laadt kan dit geen enkel kwaad.

Ja hoor.. batterijhouders maken gebruik van veren welke corroderen en je daarom grote overgangsweerstanden krijgt. Daarnaast staan ze er om bekend dat, zeker in een bewegend iets als een zender, als ze wat ouder zijn, het contact zelfs geheel kwijtraken.

Dan krijg je van die situaties dat je model niet meer reageert, je kijkt, blijkt je zender uit te zijn, moet je rammelen en schudden tot alles weer contact maakt, enz..

Is overigens geen advies wat van mij afkomstig is hoor, het is een algemeen bekend en geaccepteerd advies.

En heb je als het goed is ook niets aan je failsafe als we het bv verplaatsen naar ontvangerbakkie in je auto.

bestaan er uberhaupt zenders waar zon drol ding als zenderaccu inzit ?
de gerenomeerde zenders hebben meestal packs.

wel duwen soms zelfs de "grote" merken nog zon frot houder erbij voor een ontvanger accu te maken.
totaal onverantwoord voor alles vliegends.

Yup als je bijv een standaard RTR Auto neemt zoals mijn OFNA krijg je meestal daarbij bv een Futaba 27 Mhz AM zender erbij met 8 sanyo batterijen erin die wel in een aparte soort schuifhouder ofzo in de zender geschoven worden. Maar dit geldt voor meer RTR auto's.

Om nog even terug te komen op delta peak.
Ik laad mijn zenderaccu ( in de zender) en ontvangeraccu's met 300 mah.
Doe ik al jaren en heb altijd een goede deltapeak. Ook bv met 2400 mah.
Nooit geen enkel probleem gehad
Je kunt dan goed de voltage in de gaten houden en hoeveel mah er in gaat.
Als er iets mis is kun je dit direct zien.
Met een stekkerlader heb je die gegevens niet. Dan moet je maar hopen of de accu vol is.

Groet: Adrie

Naarmate de laadstroom lager wordt zal de delta piek die ontstaat als de accu vol is kleiner zijn. Heel veel laders (vooral de oudere) hebben moeite met het detecteren van die kleine piek dus stopt de lader niet als de accu vol is.
Het is al geschreven hier dat overladen niet zo heel erg als je met echt lage stromen laad. De accu zal hierdoor nauwelijks of geen schade oplopen. Toch kan je er beter geen gewoonte van maken want op de lange duur gaat het toch ten koste van de levensduur van de accu.
De modernere laders worden allemaal gemaakt met NiMH accu's in gedachte. NiCad verdwijnd langzaam maar zeker van de markt en de NiMH moet dat over gaan nemen. Die nieuwe laders zijn dus al gevoelliger voor de delta piek en vele kan je zelfs instellen. Terwijl "vroeger" een instelling van 12 tot 15mV wel zo'n beetje het minimum was, beginnen de laders van nu vaak al bij 5mV. Het is dus zeer zeker mogelijk dat je ook met en lagere laadstroom dan 0,5C al een betrouwbare werking van de lader hebt.
Maar hou in gedachte dat dit dus zeker niet voor alle laders geldt!

Hoi,

zelf ben ik niet zo blij met het verdwijnen van de nicads voor de zender. Ik ben helaas iemand die last heeft van luie NiMh batterijen in zijn zender en daar heb ik in het verleden met de nicads geen last van gehad.

Ik weet dat jeze een paar keer per jaar moet cyclen maar blijft dat toch maar een hoop gedoe vinden en het probleem is vrij snel terug wat ik ook doe, langzaam laden , snel laden niks helpt echt.
Afgelopen weekend ook weer een vaarevenement gehad waar we dus een 4 uur op het water zitten in een rubberboot en ja dan knijp je hem wel weer met zo een accu want hij zakt wel heel erg snel in voor een accu van 3000 mAh en 2 jaar oud.

André

Daar zijn meerdere oplossingen voor. Je kunt bv. een Lipo in je zender zetten, die hebben minder zelfontlading. Ook zijn NiCD's nog wel te krijgen.

Hele andere optie.. je hebt ook laders die je aangesloten kunt laten. Die houden dan je zenderaccu in conditie.

Back