Hoe instellen power peak infinity 2 voor 2400 NI-CD cellen

• Topicstarter Topicstarter AIRWOLF
  • Startdatum Startdatum
A

AIRWOLF

Guest
Hoe kan ik mijn power peak infinity 2 het juist instellen voor het handmatig laden van 2400 mA NI-CD cellen ?
Nu doe ik dat automatisch, maar ik zou ook graag willen weten hoe ik dat ook handmatig kan doen, zoals de peak instellingen en de amperage en de spannig.

Graag zie ik jullie reacties hierover.

Max capaciteit op 2600mAh
Aantal cellen volgens de accu
Stroom ergens tussen de 2.4A en 5A naar je (gewenste) laadtijd
Type op NiCad

De parameters die Roelof noemt zijn dus niet instelbaar op een Infinity2....
Het is niet mogelijk om cel aantal in te voeren (bepaald de lader zelf).
Het is niet mogelijk om de max accu capaciteit in te stellen.
Bij de Infinity2 stel je de lader op NiCad door de gevoeligheid van de Delta Peak detectie op "normal" te zetten (je zult dus vergeefs zoeken naar de term NiCad op de displays).
Door de Delta Peak op "sensitive" te zetten, "vertel" je de lader dat je NiMh gaat laden. De Delta Peak is dus niet "vrij" instelbaar. (Ik kon het zo even niet vinden in de manual, maar ik meen dat die vooringesteld is op 3 mA is voor NiMh en 5 mA voor NiCads)
Als je de laadstroom (amperage) voorkeur op "manual" zet (ipv "auto") kun je vervolgens de laadstroom handmatig instellen (van 0,1 tot 5 A)
De laadspanning (voltage) kun je niet instellen (doet de lader) maar je kunt wel de accuspanning uitlezen tijdens en na het laadproces.
Om een idee te krijgen over de laadstroom die je zou kunnen instellen (voor NiCads normaal gesproken 1 a 2C) zou je eens kunnen kijken waar de lader op uitkomt tijdens "automatic" laden. De lader "kijkt" wat de accu maximaal wil opnemen en zal na een 10-tal minuten laden, meestal op de max laadstroom komen die deze accu verdraagt. Met deze waarde kun je dan vervolgens de lader handmatig instellen (lineair laden).
De automatische laadprogramma's voldoen echter bij de Infinity in het algemeen zeer goed.
Grtz, Hans

Juist...

het enige wat je kunt is hem op handmatig zetten, amperage instellen en de gevoeligheid.
Voor NiMh moest de lader wat gevoeliger staan.

Voor de rest doet de lader alles zelf :D

Heerlijk toch!

Ik was me al wezenloos aan het zoeken naar de instellingen, maar nu begrijp ik het. Wat ik eigenlijk nog niet echt begrijp is laden met 1C of met 2C ik weet wel dat C de Capaciteit is en wordt uitgedrukt in Ah of mAh, ik heb al diversen forums en faq`s gelezen over laden met 1C of met 2C maar ik heb wel een vermoeden en of dat klopt weet ik niet.
Zelf heb ik 2400 NI-CD accu pack als ik daar de berekening op los laat wat ik gelezen heb op diversen forums zou ik 1/10C van de accu pack moeten nemen, dan kom ik op 240mA laadstroom uit, dat betekent dus dat ik met deze accu pack met 0,2C moet laden?
Om de accu pack weer te ontladen moet ik dus 2 maal de capaciteit van de accu nemen en zou ik op 4800mAh uitkomen, en moet ik deze accu pack met 0,48C (of te wel 0,5C) ontladen?

Nu is mijn vraag, klopt deze berekening wat ik gelezen heb en kan ik deze waardes gebruiken om mijn accu pack te laden / ontladen

Graag zie ik jullie reacties.

Dat klopt dus niet. Als je een accu van 2400mAh met 1 x C wil laden moet je een laadstroom van 2400mA instellen, oftewel 2,4 Ampere. De accu is dan met een goed uurtje vol. Bij 2 x C wordt dit dus 4,8 Ampere en een half uurtje wachten.

Alleen bij langzaam laden deel je de accucapaciteit door 10 om te weten met welke stroom je moet laden. Hiervoor schaf je echter geen snellader aan. Die kan daar zelfs niet goed mee overweg. Om een betrouwbare delta-peak afslag te verkrijgen moet je namelijk op z'n minst met 0,5 x C laden.

Bedankt Corrien voor je snelle reactie, nu is het voor mij wat duidelijker geworden. Ik heb dat stukje wat ik eerder geschreven heb van de NI-CD Faq van Ernst Grundman, zodoende kwam ik eigenlijk op deze berekening uit.

Kan ik met deze laadstroom 0,5xC (1,2A) ook de accu mee ontladen? of wordt dan er een andere berekening op los gelaten?

Bij NiCD is de ontlaadstroom niet zo kritisch als bij lipo's. Je kunt je 2400mAh pakket rustig ontladen met de maximale ontlaadcapaciteit die je lader heeft (zal 1 of 2 A zijn?)

Wat betreft het laden en de formule.. met hoeveel C je je pakket kunt laden, geeft de fabrikant doorgaans wel op. C staat in dat geval voor de capaciteit van de accu. Dus, voorbeeld, als je een 2400mAh pakket met 2c mag laden, dan is dat 2*2400 = 4800mA, oftewel 4,8A.

'jouw' formule geldt voor het de eerste keer laden van de accu. Dat doe je inderdaad op 1/10e van de capaciteit en dan zo'n 14 uur lang, zonder automatische afslag vd. lader (bv. met een robbe multilader oid). In het geval van een 2400mAh accupakket houdt dat in dat het verstandig is 'm de eerste keer 14 uur lang met 240mA te laden.

Daarna gewoon laden volgens opgave fabrikant, dus met 4,8A of iets dergelijks.

hallo

al jaren een pawerpeak infinity 2 in gebruik
ik heb ook het programma en het kabeltje om hem op de serieele poort van een pc aan te sluiten

kan je de laad en ontlaadkurven mooi op volgen en opslaan en wat je maar meer wilt

de powerpeak is een goede en gemakkelijke lader
ik heb deze lader haast altijd op auto staan
ontladen doe ik zelden of nooit of de accu moet in mijn boten zitten
de laatste generaties van cellen hoeven niet meer ontladen te worden want het geheugen effect is zo goed als nul geworden

in een speedboot trek in 3.300 amp Sanyo 7 cellen leeg op 6 minuten
reken zelf het verbuik maar uit voor mij zijn ze toch steeds te snel leeg want ik wil 8 minuten varen tegen dezelfde snelheid of rapper LOL

groeten raf

Back