hoe kan ik een fietse teller op mijn auto zetten

• Topicstarter Topicstarter stefan7339
  • Startdatum Startdatum
S

stefan7339

Guest
hoi allemaal
ik wil graag eens weten hoe hard mijn auto eigelijk rijd

ik dacht ik kijk mijn vader ff lief aan:Dom zijn garmin te lenen maar nee mislukt:puppydogeyes:

dus ik dacht nog een keer na en ik kan natuurlijk ook een fietseteller er op maken
maar ja hoe doe je dat nou??????

iemand een iedee??

alvast bedankt!!!

groeten stefan

nouja, een standaard fiets computer heeft een magneet om een spaak van de fiets en de sensor zit op de voorvork.
dat moet op zich vrij simpel in te bouwen zijn. echt zal het probleem zijn, je stelt de diameter van het wiel in in zo'n fietscomputer, en ik geloof niet dat deze in te stellen zijn op de kleine wielen van een rc auto.

Je hebt ook van de "magneet" snelheids-meters, maar dan speciaal voor skates (en die hebben 'standaard' al kleine, meer RC-Auto's gelijke, wieltjes, en kunnen zo ook tot 99 km/u meten) ....

denk even na hoe kan je nu je snelheid meten als je het niet kan zien ga jij naast je auto fietsen miss? op de snelheid af te lezen..
Je hebt al iets draadloos nodig, het enige wat je miss kan toen en dan moet je alle diameters juist instellen is miss de top zien als jouw fiets computer deze opslaagt , beter lijkt het mij nutteloos op de snelheid echt te weten. je rijd ermee gaat het snel okdan leuk.

Idd, je kan er moelijk naast gaan rijden, je hebt dus een fietscomputer ( of iets anders wat meet ) waarbij je een kleine diameter kunt invoeren en die de topsnelheid onthoud.

Ik zou gewoon een Venom Racing Speed Meter kopen, wel erg prijzig, vind ik, 50 euro.. ( dacht ik ) Maar, daar kun je ook nog meer dingen op lezen..

Veel succes!

hoi byte en Glenluyckx

je kan op je fiets computer kijken na dat je gereden hebt:
het snelste wat je gereden hebt.
hoeveel km je gereden hebt na paar dagen.
enz.....

dus dan kan je als nog zien wat je max speed is

MVG. stefan

Idd, je kan er moelijk naast gaan rijden, je hebt dus een fietscomputer ( of iets anders wat meet ) waarbij je een kleine diameter kunt invoeren en die de topsnelheid onthoud.

Ik zou gewoon een Venom Racing Speed Meter kopen, wel erg prijzig, vind ik, 50 euro.. ( dacht ik ) Maar, daar kun je ook nog meer dingen op lezen..

Veel succes!

Die speedmeter is erg onnouwkeurig. K'heb hem zelf niet, maar dat zeggen de eigenaars...

Hiermee wil je toch niet zeggen dat een fietscomputer nouwkeurigger is?

Off-road is zo'n ding idd EXTREEM onnouwkeurig, waarom? De banden draaien ontzettend vaak door, terwijl je amper vooruit komt. Dit geld ook voor een fietscomputer..

Het beste kan je een radar gun aanschaffen, of kijken of je er eentje kunt lenen..

@ Stefan en de diameter dan?

De snelheid met mijn Xray heb ik gemeten op de autoteller. Redelijk nauwkeurig, natuurlijk geen GPS snelheid maar nauwkeurig genoeg. Ik uit het raam, auto ervoor en de rest gaat vanzelf ;)

Die speedmeter is erg onnouwkeurig. K'heb hem zelf niet, maar dat zeggen de eigenaars...

Die speedmeter is net zo (on)nauwkeurig dan als hij ingesteld wordt door de eigenaar. Ik heb zelf zo een speedmeter de snelheid heel nauwkeurig, maar dan moet je hem ook nauwkeurig instellen. :)

En op een fietscomputer kun je makkelijk de hoogst gehaalde snelheid opslaan en na het rijden bekijken hoor, Glenluyckx. Ik bedoel maar, "denk even na"... ;)

Ontopic: ik heb zelf ooit een fietsteller op mijn auto gemonteerd, maar het probleem was gewoon dat ik de maat van mijn wielen niet kon instellen. Echter, als je de teller instelt op inches ipv op millimeters/centimeters, dan kun je net wel de omtrek van de wielen invoeren. Maar dan moet je later ook wel weer de snelheid van mijl/h naar km/h omrekenen :)

Bij het gebruik van een fietscomputer/snelheidmeter komen er enkele problemen om de hoek kijken:

Kleine diameter band; er zijn genoeg fietscomputers die dit wel aan kunnen, maar welke? Theoretisch volgens de beschrijving wel, maar eenmaal gemonteerd in praktijk niet. Oorzaak er treed verzadiging op, dwz bij een X aantal km/pu ziet de sensor geen verschil meer of de magneet voorbij komt, en geeft minder snelheid aan dan in werkelijkheid. Hoe groter de diameter die de magneet af moet leggen, hoe nauwkeuriger. Stel je monteert de magneet op de as dan treed er verzadiging op bij bijvoorbeeld 30 km/pu, monteer je hem in de buitenkant van de velg dan treed er pas bij een veel hogere snelheid verzading op of helemaal niet, en dat is natuurlijk gunstig.

Dan is er nog een algemeen probleem bij dit soort snelheidmetingen; de meting is statisch dwz het meet enkel de omwentelingen en met een rekenmoduul stelt het de snelheid vast. Banden en zeker van een truck hebben in de pits zeg diameter 110mm, eenmaal op hoge snelheid gaan ze ballonneren en bereiken een diameter van misschien wel 130mm, dit geeft natuurlijk een enorme afwijking in het vast stellen van de snelheid!

Antwoord: het kan in praktijk wel maar verwacht van dit soort telsystemen geen nauwkeurige meting (maak niet uit hoe prijzig, of wat de producent ook claimt aan nauwkeurigheid), simpel weg, te veel variabelen!

ik ga niet de fietse teller gebruiken maar radar gun kopen/lenen

maar denk dat ik niemand ken die dat heeft dan maar kopen aleen licht er ook eenbeetje aan hoe duur ie is

ik ga ff googlen hoeduur een radar gun is

Het is dan toch wel erg lullig van je vader dat je hem niet mag lenen. Lijkt me een kleine moeite.

Ik zeg blijf zeuren tot het mag :)

ik kan het nog een keer proberen maar denk dat het niet lukt :mad:
(hij is er een beetje te zuinig op) :puppydogeyes:
heeft hem al 1.5 jaar maja

het is die garmin voor op de motor en voor in de auto

Waarom niet eens proberen met:
Een lange rechte lijn, een piloot die rechtdoor kan rijden (hopelijk uzelf) , een stuk krijt teneinde 2 strepen te trekken (op grond wel te verstaan) , een chronometer (en -aar/-es) en een rolmeter ?

ja hij is standaart nu nog wel

ik wil er over een tijdje andere onderdelen voor kopen om hem sneller/beter te maken

ik had nog niet op de site gekeken

heel erg bedankt tamiyam03freak

Back