Hoe kan ik zelf straalbuizen maken.....

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo ik heb een vraagje, hoe kan ik het beste zelf straalbuizen maken voor onder mijn sleper?
Welk materiaal kan ik daarvoor gebruiken, om op de draaibank te gebruiken.
En waar zou ik eventueel het materiaal kunnen halen...

Ze zijn plus/min 65 a 70 mm doorsnee....

Ik hoor het graag... :lol:

Groetjes Richard Driessen

Hoi Richard,

zelf heb ik dan de voorkeur aan aluminium, verkrijgbaar als massief maar ook als buis. Voordeel van buis id dat dit minder draaiwerk, en vooral afval :lol: oplevert.
Je moet dan wel kijken of je de buis in deze maat kan krijgen.

Gekeken op een site van een metaal groothandel, www.metaalketen.com , zijn er diverse buizen in de deze maten te krijgen tot en met wanddikte van 5 mm in het standaard programma maar er zijn ook dikwandige buizen verkrijgbaar.

Succes.

André

Hallo Richard,

De straalbuizen onder mijn hunter zijn gemaakt van een hoogwaardig kunststof, alleen dit was massief dus een hoop materiaal verlies. De tip van Andre vindt ik zelf een hele goeie, een buis van aluminium veel minder materiaal verlies bij het bewerken en lekker licht in gewicht.

Je kan ook eens kijken bij de Metaalwinkel in Rotterdam De metaalwinkel ( tegen over De Kuip in Rotjeknor ) en dat is niet zo heel ver van Nieuwekerk.

Gr Martin :D

Hoi Richard,

Ik gebruik voor mijn binnenvaartschip een straalbuis van PVC maar die is 40mm en weet niet of het voor jou ook in de geschikte maat leverbaar is.

Groet, Ingmar

Sorry Effe :offtopic:
Zonde om voor 1 vraagje een nieuwe tropic te openen.

Wat is de functie eigelijk van straalbuizen ?
Ik heb nu geen straalbuizen op mijn Smit Nederland.
Merk je veel verschil met straalbuizen ?

Bedankt alvast

Zelf heb ik ze ook een keer uit dikwandig aluminiumbuis gemaakt.
Het valt echter niet mee omdat te vinden.
Ik heb het bij een scheepswerf weggehaald.
Voordeel van aluminium t.o.v. kunststof is dat het veel stijver is, zeker als je je wanddikte redelijk op schaal wilt houden.

Een andere optie is om Bert Kroes eens te benaderen. Volgens mij heeft (of maakt) hij ook tunnels in die maat.
en tegen een prijs waar je het eigenlijk zelf niet voor kan doen

Gerardzoetermeer zei:

Bedankt alvast

Hallo Gerard.
De functie van straalbuizen is om de kracht van de schroef te bundelen en minder last te hebben van wervelingen om de tips van de schroefbladen heen. Er zit (ook in de 1:1 schepen) zéér weinig speling tussen de bladtips en de straalbuis. (Bij de echte Smit Rotterdam kon ik daar m'n vinger niet tussen steken)
Daarvoor, en door de conische vorm van de straalbuis, wordt alle stuwkracht van de schroef in de richting van de straalbuis gestuwd.
Per saldo heb je een 10% (heb ik me ooit eens laten vertellen) meer rendement van je schroef.
Als je ook nog eens draaibare tunnels hebt, of een draaibare schroef in een tunnel (Schottels dus) is ook de roerfunctie geoptimaliseerd.

Roel van Essen zei:
Gerardzoetermeer zei:

Bedankt alvast

Hallo Gerard.
De functie van straalbuizen is om de kracht van de schroef te bundelen en minder last te hebben van wervelingen om de tips van de schroefbladen heen. Er zit (ook in de 1:1 schepen) zéér weinig speling tussen de bladtips en de straalbuis. (Bij de echte Smit Rotterdam kon ik daar m'n vinger niet tussen steken)
Daardoor, en door de conische vorm van de straalbuis, wordt alle stuwkracht van de schroef in de richting van de straalbuis gestuwd.
Per saldo heb je een 10% (heb ik me ooit eens laten vertellen) meer rendement van je schroef.
Als je ook nog eens draaibare tunnels hebt (of Schottels) is ook de roerfunctie geoptimaliseerd.

Hallo, Roel

Bedankt voor de uitleg. het is me helemaal duidelijk.
Mijn schroeven 4 blads 58mm messing en beckerroeren.
ik heb er nog geen geschikte buizen voor gevonden maar dat komt wel.
Bedankt nog :D Weer wat wijzer !!
Ps: 1x uitleggen is genoeg hoor :wink:

Bij de Non Ferro bedrijven verkopen ze ook messing sokken, ik vind dit materiaal beter omdat je het kan solderen.
Sokken zijn net als die je voor gasbuis of waterleiding bij de bouwmart hebt, alleen zijn deze groter en dikwandiger.
Voor het gewicht hoef je het niet te laten, meestal moet er toch ballast in je model.

:lol: @Gerard: 't forum was vanmiddag wat langzaam en/of ik te ongeduldig...
3 x is scheepsrecht zullen we maar zeggen. "knip - knip" :wink:

hey

als je simpel een straalbuis wil maken kun je het ook wel een pvc verloop doen heb er zelf al eens 1 gemaakt aleen nooit ebruikt vanwege het niet doorgaan van de bouw zo,n verloop kost je een paar euro en is zelf heel makelijk te bewerken als je hem opschuurt kun je hem nog een kleur naar eigen wens geven en klar ben je suc6 groeten remi

remus :roll:
Hoi Remus dit topic is al oud hoor :oops:
Want ik heb voor hem de straalbuizen gedraaid :)
Even op de datum letten he :wink:
Want ik stond een beetje vreemd te kijken
mvg
Frederik :D :D :D

Frederik,,
je bent toch geen reclame voor je eigen aan het maken he :lol:

want er zijn der meer die dit topic lezen
en het was al een manier.

maar maak niet uit toch ??

mando

:?: maak nt go niet uit of het oud is of niet de tip is altijd mooi mee genomen of ie ik het nou verkeerd :D

bij mijn vorige model heb ik bij de bouwmarkt een mooi stuk regenpijp gevonden, dat is van dat grijze pvc, goed te bewerken en de diameter kwam mooi uit :)

Hallo,

Misschien wat laat, maar een kort straalbuismotor 1/1 levert 25% meer vermogen op bij dezelfde motor.
In de werkelijkheid zit er tussen schroef en buis maar 2 millimeter speling!
Ik spreek uit eigen ervaring, namelijk in 2008 zelf geplaatst.
Gr,
Piet

Ik heb ooit voor 2 Schottel roerpropellers straalbuizen gemaakt van messing, voordeel was dat we daar 35 jaar geleden bevestigingslippen aan konden solderen. Nu zijn er veel meer mogelijkheden om ook aan aluminium te lassen.
De tapse vorm van de buitenkant zorgt voor geweldige toename van de kracht, een stuk regenpijp heeft dit zeker niet. Dat was het nadeel van de originele straalbuizen van de Karl van Hegi.

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit voor 2 Schottel roerpropellers straalbuizen gemaakt van messing, voordeel was dat we daar 35 jaar geleden bevestigingslippen aan konden solderen.De tapse vorm van de buitenkant zorgt voor geweldige toename van de kracht, een stuk regenpijp heeft dit zeker niet. Dat was het nadeel van de originele straalbuizen van de Karl van Hegi.

Dat was 35 kaar geleden dus
Dus heden kan dat dan niet meer denk ik
mvg
Frederik

2 poelies van alu.

moi

kan je het hier van maken ? 65 rond en 35 hoog.
met m8 schroefdraad(niet er dwarsdoorheen!)

Foto-EOGYYNSN-D.jpg

Gr.Jessy

Back