Hoe kan je het best een boegschroef in de romp maken??

• Topicstarter Topicstarter Botter
  • Startdatum Startdatum
B

Botter

Guest
Hallo allemaal..

Jullie kennen me vast wel van de amsterdam :D Maar ik zit dus nu met een probleempje.. Ik zou me god niet weten hoe ik netjes en recht de boegschroef in de romp krijg :oops: er zijn vast wel mensen op dit forum die mij kunne vertellen hoe en waar ik de gaten moet boren in de romp..

Alvast bedankt :D

En voor de mensen die niet v an mij amsterdam weten.. hier de link: Bouwverslag Amsterdam .

Christian :)

ik heb het gedaan met een grote boor (zo'n type dat op een freeskop lijkt)

ideaal is het niet, beter zou zijn een klokboor te gebruiken, maar dat had ik niet in die kleine maten.

en hierna veel plamuur... want het lukte me ook niet een mooi gat te maken.

Patrick

Met de buisjes van de boegschroef teken je een cirkel op de plaats waar de boegschroef moet komen. Die cirkel boor je rondom met kleine boortjes, de bruggetjes doorzagen met een sleutelgat zaagje. Maak vooral de opening niet te groot, want de cirkel die je getekend hebt, is eigenlijk al wat groter dan nodig. Omdat je eigenlijk een ovaal nodig hebt, voorzichtig verder uitvijlen. "Tien keer passen, en één keer vijlen" De randen een beetje afschuinen, en lichtjes de buisjes opschuren. Plakken met stabilit of 2K-lijm.
Als de boegschroef vastzit, eventueel aan de binnenkant verstevigen met lijm met wat glasvezel erdoor.

mijn methode was nogal grof, echter door met zo'n boor in de juiste hoek (dus mooi horizontaal tov het waterniveau) in de romp te gaan krijg je direct de juiste ovaal.

Patrick

@ Roel: Leuke humor hebben ze daar aan de andere kant van het veluwemeer :lol: :lol: Kon er wel om laggen trouwens :lol:

@ zinnia: Ik begrijp je denk ik wel.. Je bedoeld dus gewoon.. kleiner dan de boegschroef buisjes beginnen.. en dan door middel van vijlen het gat steeds groter maken totdat het precies past.. ?

@ perk: Ik heb ten eerste niet zo'n grote boor die er in past.. en ten 2e ben ik veels te bang dat ik iets kapot maak aan de romp :oops:

Als iemand een beter idee heeft hoor ik het wel :D Maar misschien gaat het met deze tips wel lukken :wink:

Groetjes Christian :D

Hoi Christian,

Om aan te sluiten bij de uitleg van Gilbert (Zinnia): als ik een boegschroef ga inbouwen dan meet ik steeds met een schuifmaat vanaf de onderkant van de romp het punt op de romp waar kwa hoogte het gat moet komen. Daar zet ik dan een horizontale streep op de romp.
Vervolgens doe ik dan hetzelfde maar nu gemeten vanaf de boeg en dit om de afstand van de boeg tot het te boren schroefgat te verkrijgen. Vervolgens zet ik op dat punt een verticale streep en waar de twee lijnen nu elkaar kruisen wordt dan het punt waar ik ga boren.
Die afmetingen gebruik je nu ook voor de andere kant van het model et voilà: je hebt nu 2 boorpunten die volledig symetrisch tegenover elkaar liggen. :wink:

Veel succes.

Droop

Hoi Christian,

Laatst las ik ergens een prima manier om de boegschroef af te tekenen en op zijn plaats te krijgen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik ben er van overtuigd dat het met de ABS-romp van de Amsterdam prima gaat werken :D.

Men neme bijvoorbeeld een stuk lasdraad en daar maak je een puntje aan, het puntje moet lekker scherp zijn want je gaat het later gebruiken al kraspen. Vervolgens zet je het lasdraad net na de punt twee maal 90 graden om, het puntje wijst nu dus naar de achterkant van het stuk lasdraad. Zorg er tijdens het buigen voor dat de afstand tussen het puntje en de rest van het lasdraad de straal van de boegschroefbuis is. Vervolgens teken je het midden van de boegschroefbuis af op de romp (bijvoorbeeld zoals hierboven beschreven) en je boort de gaten aan beide zijden van de romp. Het gat wat je boort mag niet veel groter zijn dan de diameter van het lasdraad. Het lasdraad steek je nu door beide geboorde gaten tot het puntje één kant van de romp raakt en je kunt de boegschroef met het puntje aftekenen. Als je klaar bent draai je het stuk lasdraad om en je kunt de andere kant aftekenen :D.

Resultaat?! twee ovale gaten voor de boegschroefbuis afgetekend op de romp die alleen nog maar even op maat gevijld hoeven worden :D.

Groetjes, Danny.

Botter zei:
@ Roel: Leuke humor hebben ze daar aan de andere kant van het veluwemeer :lol: :lol: Kon er wel om laggen trouwens :lol:

Altijd tot je dienst... Belangrijkste is inderdaad meten. Goed en nauwkeurig meten. Klein beginnen, passen, vijlen, passen, vijlen, meten, passen, vijlen, meten, passen....enz enz.
Als je uiteindelijk de gaten naar je zin hebt en je zet de straalbuis er in om te lijmen, en je weet zeker dat hij goed zit:
Tip 'm aan weerskanten even vast met een paar drupjes secondenlijm en ga dan pas lijmen met 2-componentenlijm of Stabilet of zo. Dan kan de handel rustig en onbeweeglijk drogen.
Als je aan de achterkant van de boegschroefopeningen zo'n mooie vloeiende overgang in de romp wilt hebben, moet je daar (aan de binnenzijde en vóór het plaatsen van de boegschroef!!) een paar plaatjes ABS plakken, zodat de scheepshuid daar dikker is dan elders. Op die manier kan je die overgang mooi vloeiend schuren, zonder dat je bang hoeft te zijn dat er lekkage optreedt.
Testen op waterdichtheid: Zet je romp op een droge ondergrond (bijvoorbeeld stoeptegels) met het achterschip omhoog en giet water in het voorschip. Niet te weinig: de boegschroef mag een behoorlijk stuk onder water staan! Als er lekkage is, zie je water op de tegels verschijnen. Eventueel een kleurstofje aan het water toevoegen (beetje waterverf of zo) om de plaats van het lek exact te bepalen. Die markeren, water uit de boot gieten of zuigen, na droging het lek dichten en de operatie herhalen.
Succes...

Roel,

je waterdichtheidstest snap ik niet helemaal. Waarom water IN de romp gieten in de buurt van de motor van de boegschroef etc.

Waarom niet gewoon de boot in de badkuip leggen? Dat werkt toch ook?

Patrick

@ Perk:Ik begrijp het wel denk ik :wink: Bij die raboesch boegschroeven kan je de motor er zo afhalen.. even dat gat afdichten.. en dan kan je het testen :wink: Badkuip zal bij mij nog niet gaan.. omdat ik nog niks in de romp heb liggen.. En dan moet ik weer helemaal naar me moeder karren.. want zefl hebben we geen badkuip.. Dus op die manier zoals roel beschreef gaat het me wel lukken denk ik :D

@ Danny: Ik heb het 3x gelezen.. Maar ik snap er eerlijk gezegt niet zo veel van :oops: De eerste paar regels kan ik wel volgen.. Maar zelf leer ik altijd van dingen afkijken enzo.. Daarom gaat praktijk bij mij op school ook beter dan theorie :lol: Maar heb je misschien een foto of een tekening van hoe jij het bedoeld? Zal voor mij een stuk beter zijn denk ik :oops:

@ Roel: Het gaat nu vast wel goed kome denk ik :) vind jou waterdichtsheidstest (leuk woord voor galgje) wel een goed idee :D anders moet ik weer met die grote romp onder me arme naar me moeder fietse voor een badkuip.. Maar misschien kan ik ook gewoon de boeg onder water duwen bij ons in de wasbak bedenk ik me net :roll: Nouja ik zie het wel:D Komt wel goed :wink:

Bedankt voor de hulp jongens :D Toppie :thumbsup:

Christian

Danny Bimmel

Sinds wanneer krijg jij een ronde buis in een ovaal gat :?: :?:
Dat ovaal is gezichtsbedrog hoor :!:
Als je een buis 45 graden afzaagt blijft hij rond .
Hoe of dat je dat ook bekijkt. :oops:
Ook aan het eind hoor :roll:
mvg
Frederik :D :D

Hoi Christian,

Één plaatje zegt meer dan duizend woorden....... :wink:

Boegschroef.JPG

Groetjes, Danny.

Ja Frederik, de buis blijft rond, maar het gat in de romp is ovaal. Omdat de romp de buis niet loodrecht snijdt.

@ danny: Als je met hartlijn precies het midden van de boegschroef bedoelt.. betekend dus dat de afstand van het puntje tot het lange eind van het lasdraad de straal moet zijn van de boegschroef.. Dan kom ik er nu wel uit :D vind dat een hele goede manier!! :D dank dank dank! :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Christian :)

Wanneer je gewoon naar de romp kijkt lijkt de opening ovaal door de schuinte van de romp en Uw verkeerd zichtpunt.
Maar wanneer je perfekt loodrecht boven het centerpunt van de opening kijkt ,krijg je terug een perfekte cirkel.

Dit kun je makkelijk testen met een passer hoor!Op een bepaald moment zal je een cirkel kunnen tekenen op de schuine romp!

Hoe verklaar je anders ,dat je na plaatsing van de ronde buis in de zogzegde ovale opening,deze weer perfekt rond afsluit?

Beetje rare uitleg,maar de simpelste zaak van de wereld hoor!

Groetjes: :lol:

Marc

Ik heb inderdaad geschreven dat je ovale gaten krijgt als je de boel aftekend zoals ik het beschreef. Natuurlijk zijn de gaten eigenlijk rond, anders zou de boegschroefbuis niet in het gat passen, maar als je zo naar het afgetekende gat kijkt lijkt het ovaal door de ronding van de romp. Maar wat maakt het eigenlijk allemaal uit? we hadden het over een manier om en boegschroef af te tekenen. Dan zal het mij een worst wezen of de gaten er perfect rond of ovaal uitzien als de boegschroef maar past!!

Groetjes, Danny.

@ Roel: Morgen is ondertussen alweer gisteren :lol:

Maar ik heb niet stil gezeten.. Ben druk bezig geweest met me boegschroef.. En heb maar even wat foto's genomen.. Ik was erg enthousiast over de manier zoals Danny beschreef.. Maar kon geen lasdraad vinden.. Heb het geprobeerd met een stukje elektriceitsdraad.. maar dat ging zo krom nadat ik het op de romp drukte om te krassen.. Dus maar gewoon gat geboord.. En met een schuurpapier + vijl het gat steeds grote gemaakt.. Schuurpapier was reuze handig.. Had het strak opgerold.. waardoor het weer uit wou zetten zeg maar.. waardoor het steeds met het gaat mee ging :wink:

Maar hier de foto's :D

Had een bende afplaktape over de boeg geplakt zoda ik de boel mooi kon aftekenen :wink: Foto is niet zo helder.. Maar de watervaste stift was het gaat waar ik moest boren.

Hier heb ik het eerste gaatje geboord.. Was het kleinste boortje dat zo bij de hand had..

Hier Heb ik het gat zo groot mogelijk uitgeboord.. Is nog maar 13mm In de boormachine kon geen groter boortje.. En het gat moet 22 mm zijn :wink: Dus dat was even heel veel schuren en vijlen totdat ik dit resultaat had:

Hier dus het pijpje.. Ik mote aan de andere kant nog het gat boren daarom hield ik hem maar even vast :D

Zal binnenkort even foto's hier neer zetten van het uiteindelijke resultaat :) Maar vind dit al goed gelukt :D

Groetjes Christian :)

Back