Hoe kan men carbon plooien/ buigen?

• Topicstarter Topicstarter nitrostar
  • Startdatum Startdatum
N

nitrostar

Guest
Hallo,

ben het enkele maanden geleden tegen gekomen maar vind het niet meer terug :(

Was dit nu met een soldeerbout ofzo??? En achteraf secondenlijm op tegen het rafelen???

Het is namelijk voor een functioneel landingsgestel voor mijn extra330...

grtz

sjekke

ja, als je het verwarmd los je het hechtmiddel op en kan je het buigen. Als je daarna weer CA (secondenlijm) ertussen giet wordt het weer hard. Het word alleen nooit zo sterk als het originele staafje volgens mij. Denk dat ik al weet wat je aan het doen ben :D,
Ben benieuwd, want ik moet ook nog het landingsgestel van mijn volgende bedenken.

Dit lijkt me niet te werken
Want als je er later weer ca lijm tussen moet laten lopen breek het hierop
want ca lijm kan je niet buigen
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk

Het buigen werkt inderdaad zo. Maar ik zou toch een verenstaal landingsstel maken ondanks het meer gewicht. Als je met een koolstof landingstel een harde landing maakt breek en versplintert het, een verenstale verbuigt en die kun je dan weer terugbuigen. Of hij breekt zoals bertus zegt op de knik.
Het kan maar het lijkt mij niet erg duurzaam.

Robert

idd, maar misschien dat het met een extra schuin stukje ertussen wel mogelijk is om de hoek sterk genoeg te maken. ff proberen maar

Dit 'buigen' van koolstof wordt toegepast bij lichte Elektro-modellen en dan vooral indoor-achtige kistjes.
Het idee stamt nog uit de Ultimate-tijd. We hebben het dan over toestellen tot zo'n 250-300 gram en een landingsgestel van Ø2-2.5 mm koolstofstaf. Met enige oefening kun je dergelijk staafjes dan buigen d.m.v. verwarmen met soldeerpunt en na buiging fixeren met secondelijm.
Bij grotere modellen en dikkere staafjes lijkt het me niet praktisch toepasbaar, maar proberen is altijd vrij.

Rick

das dan helemaal mooi, want volgens mij is sjekke bezig met een shockflyer type "extra330". Die zal idd zo rond de 250-300 gram komen

zeker die van 3DBatix? ik heb daar in 1e instantie ook een landingsgestel op gehad door die vleugelsteuntjes kruislings door te zetten (je begrijpt me wel)
aan het eind met ca een stukje staal 2 cm overlap gelijmd, omgebogen en wieltjes er aan gezet...

alles aan gort na 1 harde landing!
'gelijk de boel er uitgesloopt en lekker in het gras gaan landen

ik heb deze Extra trouwens in AutoCAD nagetekend, verbeterd en verkleind naar 80 cm span - afgelopen weekend gebouwd en echt een beauty geworden (al doende leert men)
als m'n Supercup "op" is, ga ik deze vliegen

Misschien geeft dit je een idee. Ik heb nu 3 kisten vliegen met koolstof landingsgestel. 300, 600 en 1100 gram zwaar zijn de kisten, ik heb er nog geen ellende mee gehad. 'Tis Is sterker dan staal, en veel lichter en vooral..het buigt niet blijvend door (scheve poten, wielen schuin etc)

Ik buig het koolstof niet maar maak hoekjes met opvulstukjes van triplex. Met expoxy en carbonfibers omwikkelen.

IMG_2699.jpg

IMG_2618.jpg

koolstof profielen worden niet gemaakt om later in een ander hoek te buigen. De kracht van koolstof vezel licht hem in het feit dat de meerderheid van de vezel uni-directioneel is aangebracht tijdens het "pultrusie-proces". Zo zal een koolstofprofiel op de breuk nooit goed te repareren zijn met C.A. ! Als je toch nog wat wilt proberen neem dan een goeie epoxy hars, en vooral geen 5 min type's ! ( hoe dunner hoe beter ) Omwikkelen op de breuk of knik met losse STS of UTS vezel verbeterd de situatie wel....
Mocht er nog iemand losse vezel zoeken, ik heb hier nog aardig wat restklossen liggen met een paar meter er op ( 1600 tex UTS ) ( *** voor een afhaal of weggeefprijs *** :wink:

gr Gert

modelhelikopter

Hallo iedereen

Ik zou graag een gevechtshelikopter (apache) willen maken in carbon radio gestuurd. Helaas heb ik nog niet zo veel ervaring. Kan iemand me helpen?
Weet er iemand waar je epoxihars kan kopen?:help: (liefst in België)

Kijk voor de gein eens naar de datum van de laatste post........

De persoon in kwestie is niet eens lid meer...

Maar nog geen ervaring en dan zelf bouwen :?:
Zou eerst maar een met een rtr coax beginnen en dan door gaan voor een fp , cp ...

Back