Hoe krijg ik dat ding los??

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door TnT nelis, 15 apr 2004.

  1. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    Hallo,

    Ik ben mijn 2-speed uit elkaar aan het halen omdat hij niet meer schakelt sinds mijn tankja lek is gegaan dus allemaal olie erin dus slipt door. Ik heb nu al 1 bloedende vinger door die tandwielen waar ik met mijn duim opschoot(ik heb mijn dag niet).

    Nu moet ik dus een clip eraf halen die nog al strak zit (zie [​IMG]) Iemand een tip?

    Alvast bedankt.

    IK
     
  2. BlackFox

    BlackFox Guest

    Bij mij ging dat gemakkelijk eraf :wink:
    Gewoon met zo'n tangetje dat 2 puntiger uiteinden heeft, dat op de uiteindes zetten van die clip en dan de tang open doen zodat het clipje eruit vliegt :wink:
     
  3. Rick St.

    Rick St. Guest

    dat is een e clip?? nou er zitten 2 spleetjes als het goed is... als je daar e schroevendraaier in steekt en draait dan lukt het wel
     
  4. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    Ja ik heb al met schroeven draaier geprobeert en toen dus bloedende :thumbsup: (duim). Maar aan dat tangetje had ik nog niet gedacht ga ik proberen.
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Misschien zou je het kunnen proberen met een seeger-veren-tang. Dat is een tang met een kromme punt, in een bocht van ong 80 graden, met aan beide delen aflopende punten die te steken zijn in seegerveren (een ring van 3/4 rond met daarin kleine gaatjes waarin de seegerverentang-punt (scrabble :twisted: ) moet worden gestoken, vaak gebruikt om dingen te borgen)

    Als er daadwerkelijk inkepingen in het ringetje aanwezig zijn, kan dit nog wel een optie zijn. Waarschijnlijk zijn de tangen wel verkrijgbaar bij de betere doe-het-zelf-zaak.

    succes!
     
  6. yustmenl

    yustmenl

    Lid geworden:
    12 apr 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Oss
    ik gebruik of een klein schroevendraaiertje om hem eraf te wippen of een punttangetje en dat werkt perfect.. suc6
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Als het een E-clip is kan je hem er met een platkop schroevendraaier af halen, door deze er tussen te steken en te draaien.

    Als het een borgring is met 2 gaatjes aan het uiteinde, moet je daar een speciale tang voor gebruiken. Zulke tangen gaan naar buiten open als je ze indrukt (dus precies andersom als normale tangen) en heeft een 90 graden gebogen bek met twee dunne stafjes erop. Deze staafjes kan je mooi in de gaatjes van de borgring zetten en dan de tang indrukken zodat de borgring iets uit elkaar wordt getrokken.
    Zo'n tang is eigenlijk een must bij zulke borgringen, dus als het inderdaad zo'n borgring is (en die zitten meestal op je tweebak) zou ik zo'n tang aanschaffen.

    Ik zal er nog wel een foto van maken, zodat je kan zien wat ik bedoel.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Let er even op dat hij niet wegschiet!!! :oops:
    even een doekje overheen leggen ofzo.
     
  9. P@trick

    P@trick Guest

    het is geen e-clip en ook geen borgring. het lijkt op een eclip maar deze is gewoon rond. het is inderdaad een @#$@@$# werk maar uiteindelijk lukt het je wel.
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Dat is dus een Seegerverentang :wink:
     
  11. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    Had ik ook al gedacht maar er zitten dus geen gaatjes in en ben bang dat ik dan het gereedschap beschadig.

    En over gereedschap koop je bij een betere Doe-het-zelf-zaak, dat hoeft niet mijn vader verkoopt aan garage's gereedschap en toebehoren, en wij hebben dus een flinke vooraad met gereedschap en veel soorten. Maar ik ben (helaas ook voor modelbouw) lui!! Dus in de gereedschaps kasten kijken naar het juiste gerredschap vindt ik iritant ik wil het met mijn schroevendraaier en tangetje kunnen, wat in dit geval niet gaat dus ik ga even zoeken naar een tang die dus de andere kant op werkt inplaats van knijpen duwt en dan met punten die wel dik zijn.
     
  12. TnT nelis

    TnT nelis Guest

    :music: :banana: :proost: :banana: :celebrate: :thumbsup: :banana:

    Het is gelukt, ik werd kwaat op dat ding dat hij niet los wou dus ik zo van nu nog één keer, en hij ging los!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    :music: :banana: :proost: :banana: :celebrate: :thumbsup: :banana:
     
  13. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Met een beetje gezond verstand en beleid lukt het altijd...

    Dit soort verende clips zal je in modelbouw vaker tegenkomen. De ene keer gaat het wat makkelijker los dan andere keer...
     

Deel Deze Pagina