Hoe krijg ik deze auto rijdend?

• Topicstarter Topicstarter Gelens
  • Startdatum Startdatum
G

Gelens

Guest
Beste allen,

Ik ben in het bezit gekomen van een, volgens mij, speelgoed rc auto en heb er totaal geen verstand van. Ik mis de zender van deze auto. De electromotor en de stuurinrichting werken als ik er stroom op zet, deze onderdelen zijn dus intact. Nu zitten er op twee plaatsen stickers met de melding dat de besturing op 40Mhz band werkt, maar er staat nergens aangegeven op welk kanaal.

Nu heb ik op internet lopen zoeken en speuren maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik deze auto nu rijdend krijg. Overal lees ik over zenders met ontvangers en kristallen. Nu zit er in de auto die nu heb een printplaatje, is dit dan de ontvanger en wat zijn dan de kristallen?? Kan iemand aangeven op de foto's welke dit zijn, en zijn deze te vervangen? of heb ik het nou helemaal fout?

Foto-8AQF34UP.jpg

Foto-QT6FM4BT.jpg

Mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik deze auto bestuurd krijgen. Moet ik een zender en ontvanger kopen en de printplaat ertussenuit halen? Is er een algemene zender voor speelgoed rc's? of is er nog een manier?

Het is voor jullie misschien een stomme vraag maar ik kom er niet uit.
Ik dank jullie alvast voor jullie antwoorden.

Hier komt wel wat meer bij kijken als enkel een zender+kristal ;)

Bij dit soort auto's zit alle electronica op die ene printplaat : ontvanger , aansturing en regelaar , de spullen die wij gebruiken voor auto's zijn in feite allemaal aparte printplaten.

Voor het ombouwen zou je een complete rc set voor een electro aan moeten schaffen , wat meer kost als de auto waard is ;) Leuk als project voor iemand die alles al heeft , weinig interessant voor iemand die alles nog moet kopen.

wellicht werkt om het even welke zender van een andere speelgoed rc hier op.
Als kind gingen we ook vaak de auto van de buurjongen doen "op hol slaan" van op een verdieping zo. Toen waren al die frequenties gelijk, misschien is het nog zo.

wellicht werkt om het even welke zender van een andere speelgoed rc hier op.
Als kind gingen we ook vaak de auto van de buurjongen doen "op hol slaan" van op een verdieping zo. Toen waren al die frequenties gelijk, misschien is het nog zo.

dat werkt voor het op hol slaan, niet om er echt gecontroleerd mee te gaan sturen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog een oud nikko autootje van vroeger gevonden, als het goed is heb ik hiervan wel de zender (moet nog even verder zoeken). In deze nikko zit ook zo'n printplaatje, zou ik als ik de zender kan vinden het printplaatje uitwisselen of zit ik dan nog met andere band breedte op de servo, ik weet namekijk niet op welke bandbreedte de nikko zit?

Als je helemaal geen verstand van dit soort zaken hebt is het bijna een kansloze missie (no offence) Alles wat je hiervoor moet kopen is eigenlijk al teveel. Als je je echt een beetje in deze hobby wilt verdiepen dan zou ik eens gaan lezen op het forum en dan een leuke tweedehands auto kopen, veel beter en ik denk uiteindelijk ook een heel stuk goedkoper. Bedenk dat je voor deze auto niets kunt kopen als er wat stuk gaat (en dat gebeurd) Voor "echte" modelauto's zijn alle onderdelen los te verkrijgen.

Het is moeilijk te zien, maar het component dat van ver het meest de vorm heeft van een kristal zit rechtsboven op foto 2, net onder de vijs. Als dat 2 pootjes heeft zou dat ze kunnen zijn. Staat daar iets opgeschreven?

bedoel je die groene rechthoekige ding? dat is een condensator denk ik. hier zit geen kristal in maar een oscilator circuit rechts van de CHIP

ik deed vroeger een 9 volt blokje derop aansluite en dat ging meteen 10 km/h harder

Wat is dat nu voor een redenering? 9v blokjes kunnen lang niet genoeg amps leveren om enige redelijke tijd te kunnen blijven rijden, laat staan tegen een hogere snelheid. :roll:

Daarbij werkten veel van die nikko's e.d. vroeger ook wel eens op 12v, dus als je dan denkt sneller te gaan met een 9v batterijtje, laat dan je radargun nog maar eens nakijken. ;) (Ik ga er immers vanuit dat je die 10km/h + hebt gemeten met een radargun? Zo niet zou men wel kunnen aannemen dat je iets uit je duim zuigt natuurlijk. :mrgreen:)

sander ik heb het dan niet over een nikko gewoon eentje die op 3 o 4 aa baterijen werkte dan gaat hij echt wel harder ik heb dat zovaak gedaan hoor

Een rc auto die gewoon werkt op 3 of 4 AA's zal wellicht iets zijn in de aard van een Mini-Z of Xmod; welke in dat opzicht niet veel verschillen van Nikko's. (Met alle respect natuurlijk.)
Maar aangezien het hier niet over Mini-z's o.i.d. gaat, is het dus niet erg nuttig er een 9v batterijtje op te monteren...

sander ik heb het dan niet over een nikko gewoon eentje die op 3 o 4 aa baterijen werkte dan gaat hij echt wel harder ik heb dat zovaak gedaan hoor

no offence maar een 9V blokje klapt meteen in elkaar als het motertje begint te draaien...

Meer volt geeft over het algemeen wel meer snelheid maar alleen als ook de stroom die 2x zo hard om hoog gaat als de spanning ook geleverd kan worden.

een 9V blokje (150mAh) kan over het algemeen max 300mA leveren.

Dat was inderdaad wat ik hierboven ook al aanhaalde, maar blijkbaar heeft KDV meer ervaring en verstand dan de rest van de gebruikers hier. ;) :roll:

Back