Hoe krijg ik mijn nimh cellen weer op peil??

Ik heb 2 8 cellen paketten 3300 mah.
Bij opladen (na een 3/4 jaar niet te zijn geladen) gaat er maar een
paar honderd mah in.
Hoe krijg ik deze cellen (misschien) weer tot leven???

Of zijn ze zo goed als kapot.
Bij het aangeven dat het pakket vol is, is het voltage rond de 1,32 v
per cel.

Accu's, die langere tijd niet zijn gebruikt kun je het beste met een computerlader een keer of 3 cyclen. Dus ontladen en laden en dat dan drie keer achter elkaar (met 0,5 à 1 x C). Als bij de derde keer ontladen de capaciteit nog steeds veel lager is dan de specificaties aangeven, heb je veel kans dat de accu's bij het chemisch afval gedeponeerd moeten worden. Alles over NiMH-accu's lees je trouwens HIER.

Het vreemde is dat de lader er 1700 mah uithaald en er vervolgens
maar 1200 mah in pompt.
Als ik met maar 500 mah laadt dan krijg ik er wel weer 2400 mah in????

Let niet op wat de lader "er in stopt". Dat is noninformatie waar je weinig og helemaal niets aan hebt.
Deze "functie'" van je lader kunnen ze beter helemaal weg laten want het geeft veel gebruikers "verkeerde" ideeën.
Ik heb hier al heel veel meer over geschreven dus als je met de zoek functie even op zoek gaat moet je dat kunnen vinden.

trek je accu ff leeg met wat hogere stromen

1C, en varier vooral veel met belastingen zo heb je nog een kans om hem te redden.

wat voor merk accu is het?

De lader trekt de accu ook met 1 c leeg, dat is het vreemde.
Of moet ik de accu eens aan mijn brushless zwever hangen zodat ie 25 a 30 ampere te verduren krijgt.
Ik blijf het nog lastig vinden om accu's in goede conditie te houden.
Evenzo met een 1300mah lipo 3s pakket van 8c max.
De cellen per stuk gemeten via de balancer stekker.
2 cellen 4,25 en 1 cel 4,18 v
Probeer nu de cellen maar apart op te laden.

Ernst Grundmann zei:
Let niet op wat de lader "er in stopt". Dat is noninformatie waar je weinig og helemaal niets aan hebt.
Deze "functie'" van je lader kunnen ze beter helemaal weg laten want het geeft veel gebruikers "verkeerde" ideeën.
Ik heb hier al heel veel meer over geschreven dus als je met de zoek functie even op zoek gaat moet je dat kunnen vinden.

Test: voor het aantal mA wat in je accu gaat.

Instelling bijvoorbeeld laden met 5Amp contineu [5000mA / per Uur > 5000mA : 3600 sec = 1.3888888888889mA/p-sec.]

Laadtijd tot afslag zeg: 45min [45 x 60sec = 2700sec.]

2700 x 1.3888888888889 = 3750mA

Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij is het gewoon een timer met een parameter afhankelijk van de ingestelde stroom. Het geeft dus aan of je er vandaag korter of langer over gedaan heb om hem verzadigd te krijgen. Afwijkingen [kleine] kunnen optreden wanneer de timer al loopt, maar de lader nog meetfuncties uitvoert.

Wie wil deze test doen om dit te verifiëren.

uhmmm deze test zal niet werken,,

kort door de bocht een accu is nooit exact hetzelfde ontladen.

ik heb verschillen van dan 950 mah tot aan 1080 mah allebei volledig ontladen met mijn lader. op 800 mah cellen.

echter krijg ik er dan ook zo rond de 900 mah uit.

en de waarde wat er uit komt dat is veel belangrijker!

Hoe en wat is voor 1 ieder weer anders.
Maar het probleem van Bassman ken ik.

Als ik met maar 500 mah laadt dan krijg ik er wel weer 2400 mah in????

De lader slaat iederekeer vroegtijdig uit, als je met hogere laadstroom laad.
Maakt niet uit met wat voor lader.
Het zijn 3000 NiMH-accu's .

Han.

zijn het stick pakcs ? of side by side.
Als je de celspanning kan meten bij snelladen, min 3A zou deze BENEDEN de 1.6v moeten blijven anders is de cell kapot.

Hier het beruchte pakket.
accupack.jpg

Zal de spanning eens meten tijdens laden.
O ja het maakt niet uit of je de lader op ni-mh zet.

Groeten Han.

Han zei:
Controlleer / vervang je laad kabel eens?

Wie ik.
Denk het niet.
Het zijn niet van die dunne gevallen.
En dan zouden alle vier de laders hier en kabels het niet goed doen.
Haha.
Han.

Bedoelde eigenlijk de topic starter :oops:

Maar goed, ik kreeg ze eerst ook niet vol. Nadat ik mijn laadkabel vervangen had door een eigen gemaakte kabel ging het prima. Zelfs op 2C als het moet. Standaard laad ik ze met 1C.

drift-junkie zei:
Test: voor het aantal mA wat in je accu gaat.

Instelling bijvoorbeeld laden met 5Amp contineu [5000mA / per Uur > 5000mA : 3600 sec = 1.3888888888889mA/p-sec.]

Laadtijd tot afslag zeg: 45min [45 x 60sec = 2700sec.]

2700 x 1.3888888888889 = 3750mA.
Per aan je berekening mankeert niets maar het uitgangspunt klopt niet. Je gaat er van uit dat ALLE energie die je in de accu stopt ook daadwerkelijk wordt opgeslagen. Het probleem is dat dit nu net NIET gebeurt!

Als je langzaam laad (0,1C) moet je niet 10 uur maar 12 tot 14 uur laden om een lege accu helemaal vol te krijgen. Dat komt doordat er tijdens het laden energie "verloren" gaat. Dat heet het laadrendement.
Voor de chemische reacties in de cellen is ook energie nodig. Daarnaast er gaat ook gewoon wat verloren door bijvoorbeeld de inwendige weerstand van de cellen maar ook van de draden en connectors en zelfs van de lader!
Een bijkomend probleem is dat het laad rendement mede afhankelijk is van de laadstroom. Naarmate de laadstroom hoger wordt zal het laad rendement minder worden. Wanneer de laadstroom boven een bepaalde stroom uitkomt wordt dat laadrendement zelfs dramatisch minder.
Hoe hoog is die laadstroom dan? Ik zou het niet weten. Dat hangt af van de fabrikant en van de toestand van de accu. Een oude accu zal een slechter laadrendement hebben dan een nieuwe. Een "mishandelde" accu zal ook slechter presteren op dit vlak.

Wanneer je lader je dus verteld dat hij 3000mAh in een accu heeft gestopt is het heel goed mogelijk dat jij er "maar" 2400mAh uit zal krijgen tijdens het ontladen. Dat is ook weer afhankelijk van de stroom, de ontlaadstroom in dit geval. Dat heet het ontlaadrendement.
Naarmate de ontlaadstroom hoger wordt zal het ontlaadrendement ook minder worden. Je zal helemaal niet gek hoeven op te kijken als je uiteindelijk maar 2000mAh uit die accu zal kunnen halen.

Wat heb je dus aan de "informatie" dat je lader 3000mAh in je accu heeft gestopt? In het ergste geval zal je er tot wel 40% MINDER uit kunnen krijgen, wat dus helemaal normaal kan zijn. Jij denkt op dat moment waarschijnlijk dat je accu of dat je lader kapot is omdat er veel meer in is gestopt dan je eruit kan krijgen.

Wat de lader in je accu stopt is dus niet zo belangrijk. Je kan het wel gebruiken maar dan alleen om vergelijkingen te maken. Niet tussen accu's onderling maar bijvoorbeeld om te kijken wat de diverse laadstromen voor effect hebben.
Hoe houdt de accu zich in de loop van de tijd? Hij wordt slechter maar hoe veel slechter en hoe snel gaat dat?
Stel je meet een nieuwe accu en je komt tot de ontdekking dat het laadrendement en het ontlaadrendement samen ongeveer 75% blijkt te zijn. Ik zeg hier dat je dus de twee rendementen SAMEN meet, het is namelijk voor ons zo goed als onmogelijk om alleen het laadrendement te bepalen. Je kan namelijk alleen meten hoeveel je uit de accu kan krijgen door hem te ontladen. Vandaar de twee samen.
Wanner je deze test na bijvoorbeeld 10 keer laden en ontladen herhaalt kan je al een indruk krijgen hoeveel de accu heeft te verduren door de manier waarop jij hem gebruikt. Maar misschien moet je de accu wel 100 keer ontladen en laden voordat je daar een induk van zal krijgen. Dat hangt weer van het gebruik af.

Succes.

Han zei:
Hier het beruchte pakket....O ja het maakt niet uit of je de lader op ni-mh zet.

Ze zetten er niet voor niks NiMh op de pakketten.

Wat voor lader heb jij?

Ik heb een “dood pakketje” weer tot leven kunnen brengen met de Mega Flex stand van mijn lader [Orion Avantage]. Bij de eerste maal laden ging er een Mega lading aan mA “in” bijna 2x zoveel als dat er “uit” kwam volgens de lader. Bij de 2de maal ging er al een stuk “minder in”, en er kwam “meer uit”. De 3de maal “nog minder in” maar nu ongeveer gelijk aan een gelijk goed pakket, ook wat er “uit” kwam was weer enigszins op niveau.

Eerst kon ik met het pakket nog geen halve minuut rijden, nu weer 7a8 min met mijn truck, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Waarschuwing: mocht je dit ook gaan doen, zorg er voor dat je dit op een locatie doet waar geen brandgevaar heerst, de eerste lading zorgde er voor dat het pakket [enkele cellen] knetterde, siste, en loeiheet werd, opgepast dus.

Let op, dit was een 1 malige gebeurtenis, ik geef dus geen garantie.

Wie nu goed tussen de regels door heeft gelezen, weet nu ook de “waarde” van het aantal mA wat zogenaamd de lader “in” de accu stopt, en waar je het dan misschien nog voor kan gebruiken.

Cheeta zei:
uhmmm deze test zal niet werken,,

kort door de bocht een accu is nooit exact hetzelfde ontladen.

ik heb verschillen van dan 950 mah tot aan 1080 mah allebei volledig ontladen met mijn lader. op 800 mah cellen.

echter krijg ik er dan ook zo rond de 900 mah uit.

en de waarde wat er uit komt dat is veel belangrijker!

De test zal wel werken en is niet afhankelijk van hoever de accu is ontladen, want het “meet” niets. Zoals je zelf al aangeeft is wat er “uit” komt belangrijker [zelfs dat is nog betrekkelijk, afhankelijk van de conditie van de accu mbt de toepassing, belasting] wat er “uit” komt is afhankelijk van de energie die er in opgeslagen wordt welke bepaald wordt door de conditie van je accu.

1 bekend verschijnsel van “meer” lading “erin” dan dat er “uitkomt” is met koud weer laden [5grade boven nul en lager] buiten het feit dat de accu dan minder energie opslaat, verlaat hij de delta-peak afslag enorm [wordt bijna vlak, en daardoor niet gezien]. Normaal is dit ongeveer voor 3mv/pCell 100sec [in mijn test is dit dus 100 x 1.39 = 139mA overlading] met die koude, duurde het ongeveer 10a12 minuten voor hij dit zag/doorhad, zeg maar 10min x 60sec = 600sec x 1.39 = 833mA overlading. Mijn rijtijd was “minder” lang.

Wanneer je bijvoorbeeld de delta-peak instelling langer maakt bijvoorbeeld naar 6mV/pCell geeft de lader dus automatisch ook “meer” aan, in hoeverre deze lading omgezet wordt naar nuttige energie opgeslagen in de accu blijft de vraag, maar zal naar mijn mening nihil zijn.

PS. Ernst ik lees je bericht nu vlak voor ik dit post, en mijn uiteenzetting zat nog in de pen met voorbeelden en liet wat lang opzich wachten, te lang klaarblijkelijk, ik zie uit naar je volgende reactie hierop.

Back