Han zei:
Hier het beruchte pakket....O ja het maakt niet uit of je de lader op ni-mh zet.
Ze zetten er niet voor niks NiMh op de pakketten.
Wat voor lader heb jij?
Ik heb een “dood pakketje” weer tot leven kunnen brengen met de Mega Flex stand van mijn lader [Orion Avantage]. Bij de eerste maal laden ging er een Mega lading aan mA “in” bijna 2x zoveel als dat er “uit” kwam volgens de lader. Bij de 2de maal ging er al een stuk “minder in”, en er kwam “meer uit”. De 3de maal “nog minder in” maar nu ongeveer gelijk aan een gelijk goed pakket, ook wat er “uit” kwam was weer enigszins op niveau.
Eerst kon ik met het pakket nog geen halve minuut rijden, nu weer 7a8 min met mijn truck, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Waarschuwing: mocht je dit ook gaan doen, zorg er voor dat je dit op een locatie doet waar geen brandgevaar heerst, de eerste lading zorgde er voor dat het pakket [enkele cellen] knetterde, siste, en loeiheet werd, opgepast dus.
Let op, dit was een 1 malige gebeurtenis, ik geef dus geen garantie.
Wie nu goed tussen de regels door heeft gelezen, weet nu ook de “waarde” van het aantal mA wat zogenaamd de lader “in” de accu stopt, en waar je het dan misschien nog voor kan gebruiken.
Cheeta zei:
uhmmm deze test zal niet werken,,
kort door de bocht een accu is nooit exact hetzelfde ontladen.
ik heb verschillen van dan 950 mah tot aan 1080 mah allebei volledig ontladen met mijn lader. op 800 mah cellen.
echter krijg ik er dan ook zo rond de 900 mah uit.
en de waarde wat er uit komt dat is veel belangrijker!
De test zal wel werken en is niet afhankelijk van hoever de accu is ontladen, want het “meet” niets. Zoals je zelf al aangeeft is wat er “uit” komt belangrijker [zelfs dat is nog betrekkelijk, afhankelijk van de conditie van de accu mbt de toepassing, belasting] wat er “uit” komt is afhankelijk van de energie die er in opgeslagen wordt welke bepaald wordt door de conditie van je accu.
1 bekend verschijnsel van “meer” lading “erin” dan dat er “uitkomt” is met koud weer laden [5grade boven nul en lager] buiten het feit dat de accu dan minder energie opslaat, verlaat hij de delta-peak afslag enorm [wordt bijna vlak, en daardoor niet gezien]. Normaal is dit ongeveer voor 3mv/pCell 100sec [in mijn test is dit dus 100 x 1.39 = 139mA overlading] met die koude, duurde het ongeveer 10a12 minuten voor hij dit zag/doorhad, zeg maar 10min x 60sec = 600sec x 1.39 = 833mA overlading. Mijn rijtijd was “minder” lang.
Wanneer je bijvoorbeeld de delta-peak instelling langer maakt bijvoorbeeld naar 6mV/pCell geeft de lader dus automatisch ook “meer” aan, in hoeverre deze lading omgezet wordt naar nuttige energie opgeslagen in de accu blijft de vraag, maar zal naar mijn mening nihil zijn.
PS. Ernst ik lees je bericht nu vlak voor ik dit post, en mijn uiteenzetting zat nog in de pen met voorbeelden en liet wat lang opzich wachten, te lang klaarblijkelijk, ik zie uit naar je volgende reactie hierop.