Hoe krijg je nieuwe leden voor modelbouwclub

Als Zoetermeerse Modelbouwclub hebben wij een vaste kern van modelbouwers
die wekelijks bijeen komen op dinsdag avond om te bouwen en ervaringen te delen. Gezellig, leuke discussies over (modelbouw) technieken en regelmatigheid in de bouw van modellen. Bij ons gaat het om kennis delen en bouwen. Er worden allerlei modellen gebouwd van scheepsmodellen tot papieren modelbouw, diorama's , treinen, vliegtuigen en experimenten met 3D printers.

Gedurende de afgelopen 10 jaar neemt het aantal leden langzaam maar zeker af en daarom hebben wij afgesproken om in 2014 en 2015 een aantal activiteiten uit te voeren om nieuwe leden te werven. Van artikelen in lokale kranten, deelname aan beurzen en een open dag op onze modelbouwvereniging. Dat werkt en deze activiteiten hebben nieuwe leden opgeleverd.

Welke ideeën zijn er nog meer om nieuwe leden te werven en hoe kun je met name de jeugd enthousiasmeren? Suggesties zijn welkom?

Robert

Ik denk dat alle modelbouwverenigingen zo een beetje met dit probleem zitten . De jongeren zijn meer met computer en spelletjes bezig dan met een aktieve hobby . Het is ook makkelijker voor de ouders die hun kinderen gans de tijd hiermee kunnen stilhouden , al vanaf ze groot genoeg zijn om op een computer te kunnen tokkelen .
Dat hiermede de modelbouw een hobby word die in de vergeethoek word geduwd zal ik niet zeggen maar alle clubs zouden meer uit hun vertrouwde omgeving moeten komen en naar de jeugd toegaan .
Zoals bvb een voorstellingsmiddag geven in een technische school , of gewoon een standje plaatsen in een shoppingcentrum waar veel volk komt .
groetjes
Ronny

Klopt, de jeugd heeft geen oog meer voor een clubverband. Modelbouwend jeugd doet dat alleen nog wanneer het hun even uit komt, voor de rest hangen ze achter hun console(s) en computer.

En dan als het wordt beoefend is het puur even mee spelen, nadenken over techniek en aanpassingen is alweer wat minder dan hooguit alleen maar mooi gekleurde aluminium onderdelen kopen.

Dat komt omdat ze tegenwoordig alles voorgekauwd op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Pa koopt even een vet RTR autootje en zoonlief mag ermee gaan rijden. Start niet ? k.tding en terug naar de winkel ermee (best lastig als hij bij een online shop vandaan komt) Dat is hij dus snel zat, want nadenken over wat er aan de hand kan zijn is vermoeiend.

Erg belangrijk, dat de oudere leden even hun gemak houden aangaande hun mening over het model dat een potentieel lid meeneemt.

Uit eigen boek , was dat wildvliegen wel beu, wou het eens écht leren.
En als je het wilt leren, moet je les hebben nietwaar ?

Kom bij club, met m'n ARF electro kistje, spectrum zender en een paar accu's
( en goede moed )
Komt een of ander fosiel ( blijkbaar de big-boss )

Dit was een speeltje , wij vliegen hier met echte kisten en zenders ( spectrum was nog redelijk onbekend in die tijd )

Stefan laat zich niet zo *letterlijk* uit het veld slaan, vertel -onderdanig- dat ik eens wil fatsoenlijk leren vliegen zoals het hoort, en dat ik momenteel nu eenmaal een electro toestel heb.

Dit ding was prut, kon niet goed vliegen en moest maar terugkomen als ik écht wou vliegen ( lees, een of andere methanol piper had )
Oh, en hij had nog wel een setje voor me te koop.. met échte zender...

Denk dat ze het nog weten, veld verderop gaan staan en even de zooi daar op stelten gezet met m'n prut-piepschuim-modelletje ... kon toch harder en lager als ze dachten dat ding ;p

Andere club.. rc-auto-race-club ,
Vol goede moet met m'n vers aangeschafte Kyosho 1:10 methanol bakkie.

Ehhh, die gaat te langzaam.. je body kleur is verkeerd.. waarom rij je geen Serpent?
Onze club word namelijk gesponsord door Serpent..
( denk dat het woord Serpent 20 keer gevallen is in 10 minuten babbeltje maken )

Oh.. en waarom rij je met sticks.. je MOET een stuurwiel zender hebben..

Heb de moeite maar niet meer gedaan om bij een andere club te gaan kijken..
iets minder dikke nek zou misschien leden behouden :)

Ga op markten / braderie demo staan.
Meerdere malen gedaan, erg leuk om te doen.
Heel veel papa's die een 2e jeugd willen , en de jongere generatie die de lawaai mooi vind

ga nou niet met een of andere gladde static staan, neem spul mee wat:

1- lawaai maakt ( erg belangrijk, dat trekt ) Big scale's doen het goed ( Marder.. ect.. )
2- beweegt , en je ter plaatsen kan gebruiken ( regel stukkie land bij de organisatie )

Maar vooral, zorg voor *hulp* , want doe je het alleen heb je het einde van de dag pijn aan je strot van het lullen en vragen beantwoorden :)

Dit vind ik een beetje over een kam scheren?
Ik studeer voor 1:1 automonteur en ben dus elke dag aan het sleutelen.
Daarbij vind ik het sleutelen leuker dan rijden ( 1:1 en RC ) dus aan mijn RC ben ik ook meestal aan het sleutelen.
Computer doe ik alleen als ik tijd heb of uit moet rusten, en op onze console heb ik geen leuke spellen...

Klopt, de jeugd heeft geen oog meer voor een clubverband. Modelbouwend jeugd doet dat alleen nog wanneer het hun even uit komt, voor de rest hangen ze achter hun console(s) en computer.

En dan als het wordt beoefend is het puur even mee spelen, nadenken over techniek en aanpassingen is alweer wat minder dan hooguit alleen maar mooi gekleurde aluminium onderdelen kopen.

Een kleine groep uitgezonderd.....

Met genoeg jeugd om mij heen waarvan deels ook in het bezit van een RC product merk je dit gewoon. Ze beoefenen de hobby wanneer ze er zin in hebben maar vraag het ze nooit om dat in een clubverband te doen want dan is het te ver weg, krijgen ze met strenge regels te maken en ga zo maar door aan excuses.

Hoi iedereen,
Het meedoen aan een modelbouw club lijkt me erg interessant en boven al erg gezellig.
Wat sommige beweren is deels waar,
Ook ik heb een rtr model in mijn handen gekregen van pa.
Ook ik zit eerder achter de computer dan dat ik een rondje door het bos loop met een spollende auto voor mijn neus!
Kinderen van 13~14 denken nou eenmaal niet meer aan de techniek die er achter zit.

voor mij werd de hobby een verslaving.
elk onderdeeltje van alles ken ik uit mijn hoofd.
ik ga nu ook een HTM opleiding doen puur omdat ik nu door modelbouw geinteresseerd ben in techniek.

Ik ben zelf 16 en dit is mijn advies aan clubs om jongeren bij de club te laten komen.
Open dagen!
Laat de kinderen op een makkelijke manier zonder al te veel regels kennis maken met....
En het meest belangrijke is dat het in de buurt moet zitten,
ver fietsen wil de jeugd niet meer en pa en ma hebben het meestal maar druk!
Misschien is familie dagen voor een club een idee? dat de kids gewoon vriendjes meenemen naar de club,
want dat zal namelijk de maandag er op het gespreks onderwerp in de klas zijn!

Ik vind hoe meer leden onze hobby heeft hoe gezonder onze hobby is!
Dit was mijn toevoeging!:rolleyes:

[ edit: nu is een RTR al lang niet meer voldoende om mij een avond bezig te houden:yes: ]

Een goede overzichtelijke en makkelijk vindbare website hebben kan ook niet schaden! En die dan niet één keer maken en vervolgens vergeten, maar continu updaten zodat je ziet dat het een actieve club is.

Die websites zijn altijd wel te vinden en de info ook wel maar zoeken is ook niet de meest actieve bezigheid vandaag de dag.

PR is inderdaad een ondergeschoven kind waar binnen een club maar ook door de overkoepelende organisaties veel beter aan gewerkt kan en mag worden. De lokale TV krant biedt veelal ruimte tot zelfs een eigen teletext pagina als ook de lokale kranten een prima uithangbord kunnen vormen voor het aankondigen van je clubevenementen.

Dank voor alle reacties en ideeën. Zien en gezien worden is de uitdaging. Naar de jeugd toegaan en zichtbaar zijn op markten, winkelcentra, beurzen waar veel mensen komen. En dan vooral met spullen die de aandacht trekken.

We hebben zelf begin dit jaar op een beurs gestaan, waarbij een van onze leden een 3D printer had meegenomen om te laten zien hoe dat werkt. Hij heeft het geweten, na twee dagen had hij geen stem meer over vanwege de belangstelling.:p

Dat bedoel ik , een smit-tak met 1500 bouwuren is mooi..

Maar dat boeit weinig mensen, nieuwschierig maken met
-spektakel- de rest komt later wel.

Later vertel je ze maar over geluids eisen en veiligheid en bla bla
bla certificaten..
Eerst lokken en binnenhengelen :)

Ach, je kan best iets vertellen over regels. maar wel even aanvoelen hoeveel die ander met regels op heeft ;-)
vertel liever een klein deel, waarmee iedereen continu te maken heeft.
bv, wij mogen niet alleen vliegen. Moet altijd een 2e persoon aanwezig zijn.
Achterliggende reden; veiligheid.
Je komt in een club, waar men over dergelijke dingen nadenkt.
hopelijk.
Je moet als nieuw lid wel het idee hebben dat jouw prachtige model niet zomaar aan bonken wordt gevlogen door een knuppel actie van een ander lid.

Voornamelijk de lol laten zien. de techniek laten zien.
jouw aanpassingen aan jouw model laten zien, het waarom.
iemand die een beetje technische interesse heeft, gaat dan vrij vlot meedenken/vragen stellen
niet verplichten, aanraden.
als zijn toestel aanpassingen nodig heeft, uitleggen waarom. niet zomaar verplichten zonder verdere reden.

De mensen die puur voor het vliegen gaan en dus liever niet bouwen, de drempel niet te hoog leggen.
paar keer laten zien wat ze moeten doen om een goed toestel over te houden.
wat toelaatbaar is, wat niet. deze mensen zullen niet snel met een houtbouw kist komen, maar zie je wel vrij vlot met 2 hands kisten of met schuimtoestellen rondvliegen.
ze leunen dan wat meer op de groep instructeurs als het op techniek aankomt.
en gelukkig delen ze hun zorgen over hun toestellen, zodat er vrij weinig dingen zonder oorzaak uit de lucht komen vallen.

Eerst interesseren, dan verder pakken
Pak bv een middelbare school.. hebben vaak techniek lessen, willen best nog wel eens een persoon uitnodigen om een verhaal te doen voor een groep leerlingen.
Hoge school... heeft vrij regelmatig voordrachten in de technische beroepen.

Ach, de manier om nieuwe leden te werven verschilt niet veel.. Al is het ene wat "beeldender en beweeglijker" dan het ander
daarnaast hebben een aantal van de leden in de club ook wat "bouwneigingen", zijn zodoende met 3d printers bezig.

zij zijn ook al een keer of wat op scholen geweest.
een ander wordt nog wel eens op een school uitgenodigt, om in de sporthal mensen met (indoor) vliegtuigen kennis te laten maken.
Zodoende weet ik dat er best wat scholen geinteresseerd zijn in dergelijke voordrachten.

Als je maar iets kan laten zien wat uit zichzelf aanspreekt..
dus zonder dat je eerst een hele uitleg moet geven.

Mooie Discussie... Ik denk ook dat er genoeg bouwers thuis hun pakketje in elkaar zitten te knutselen en ook dat ze het opgeven als ze vastlopen, de tijd ontbreekt of dat de interesse verslapt. Toch als je deze mensen spreekt zijn ze redelijk snel weer enthousiast maar een vereniging lijkt dan weer af te schrikken. En dat terwijl je - zoals Robbert schetst in zijn introductie - juist bij een club terecht kan voor advies en/of inspiratie en in ieder geval een vast bouw moment hebt zodat je wat aan je hobby doet.

Stel je houd een open huis van je modelbouw club. Hoe kun dan deze geïnteresseerde bouwers over te streep trekken om bij jou te gaan bouwen? Wat zou aanspreken? Bezoekers vooral ook zelf wat laten doen?

Groet, Richard

De zelf-vaar-bootjes op de beurs in Goes waren erg populair , zo te zien had die club
ook wat behoorlijk interesse te verwerken voor potentiële leden.

Zelf op demo een tank (1/16 tamiya) met een camera erop laten rijden tussen het publiek door.
Laptopje neergezet met directe verbinding , werd ook heel leuk gevonden.

Circuitje uitzetten en *demo* racen, viel wel op als de rete-snelle pro modellen het rijden zijn er beduidend minder interesse is , als het iets langzamer gaat.
( t moet te volgen zijn )

Viel ook op, dat er bij tank clubs meer interesse was bij de tanks-in-aanbouw ( binnenwerk zichtbaar ) , als bij de afgewerkte gelikte modellen .

Zou zeggen, laat het niet te snel gaan ( behapbaar ) , lawaai & lampjes en vooral actie.

Een hoverende heli , moest je eerst door een paar rijen volk heenwerken voor je kon zien
dat ze een heli wat lieten rondfladderen...

Back