Hoe krijg je nieuwe leden voor modelbouwclub

Circuitje uitzetten en *demo* racen, viel wel op als de rete-snelle pro modellen het rijden zijn er beduidend minder interesse is , als het iets langzamer gaat.
( t moet te volgen zijn )

Grappig, je mag verwachten dat snelheid toch publiek moet aantrekken. Helaas kan ik wel zeggen dat de snelheid en behendigheid mensen kan afschrikken in een start met deze tak van de hobby omdat het als een hoge drempel wordt gezien om ook zo ervaren te worden.

Dat kan best, je kunt ze dan doorverwijzen naar de treintjes of kantklossen.
Net als met helievliegen, je kunt er als een debiel mee gaan 3D vliegen maar het kan ook op een normale manier worden gepresenteerd. Bijvoorbeeld een mooi schaalmodel wat rustig rondvliegt.

Wat ik bedoel met snelheid..

Neem een paar TT01's met kappen die het mooiste al verloren hebben, en doe aan rubbing-is-racing..
Gaat niet extreem hard ( nog te volgen ) .. spektakel , dat trekt mensen..
Dit was heel mooi te zien op een demo in Haarlem.
Paar goeie piloten met rete-snelle 1/12's waren bezig.. Gingen hard rond zonder veel
foutjes..
Mensen keken even.. en liepen weer door..
Bang-race met in de 10 TT-01 achtige.. , je kon over de koppen lopen zowat.

Die 0,01 op een rondje eraf rijden word pas leuk en interessant als je er eenmaal mee bezig bent met je carbon strijkplank.

En zoals je zegt met heli vliegen, kan wel.. kunstig stukje neerzetten met 3D..
Zal je al snel horen "da kan ik nooiiiiiiiiit"... ( doei interesse )
Of laat een Bell weetikveelwat rustig z'n rondjes doen..
Bijna net zo moeilijk om onder de knie te krijgen , maar ziet er doen-baar-uit..

Nog een voorbeeldje...
Demo in Zelzate.. stonden een hoop static's.. leuk aangekleed, niks mis mee..
Ook niet bijster veel interesse..

Tot een of andere eikel (kuch) wat pyro afstak :) En , naast het hele terrein blauw gezet te hebben.. ( oeps .. iets teveel gebruikt ) , was het in eens verbazend druk bij die rare tank bouwers.

ik denk dat het vooral van belang is dat je als club aanwezig bent.
uiteindelijk zijn er nog genoeg modelbouwers in het land, maar als men je niet weet te vinden is het al erg lastig.

een goede site is tegenwoordig zeker een must om gevonden te worden maar ook aanwezig zijn op vereniging.

overigens aan modelbouw verenigingen geen gebrek zie ik in zoetermeer..

vliegclub
auto club
algemene modelbouwvereniging.

ik gok dat jullie dit zijn? aangezien je het hebt over bouwen.
Startpagina - ZMBC

wat me bijvoorbeeld direct op valt is een lege agenda... als je nieuwe leden zoekt eigenlijk al direct een no-brainer...

probeer te vertellen over je club, en uit ervaring weet ik dat het vooral lastig is om mensen te vinden die willen schrijven en het ook kunnen. je bent afhankelijk van de kennis die je hebt binnen de vereniging en de mensen die het willen doen.

ik vind berichten uit 2010: Modelbouwers gezocht | Streekblad | dé Weekkrant
als ik dit goed begrijp hebben jullie nog maar enkele leden? Even aangenomen dat we het over de juiste vereniging hebben?

tegenwoordig moet je je laten zien aan de mensen, als je niet makkelijk te vinden bent dan komen ze ook niet meer naar je toe.

Goed gezien. Wij van ZMBC. Echter de site die je aanhaald is de oude versie en moet offline worden gehaald. De huidige site is Home - ZMBC (agenda is sinds gister door google niet meer ondersteund deze moet ook omgezet :-( )

Het klopt dat we nog enkele leden hebben (Vergrijzing is toegeslagen en leden vallen weg). Gelukkig zijn er de laatste twee jaar ook weer wat bijgekomen mede omdat we begin dit jaar in Bleiswijk hebben gestaan. Het grootste probleem is onszelf laten zien. Niet alle leden kunnen altijd (zijn meestal dezelfde) en als je dan ergens staat heb je op dat moment een klein aanbod...

We hebben een mooie locatie waar we bouwen en hebben nu het idee om op 13 december een open huis te organiseren. Hierbij hebben we ook andere verenigingen benaderd om wat meer aspecten van modelbouw te kunnen laten zien. Toch blijft de uitdaging om enthousiastelingen ook aan de club gekoppeld te krijgen.... vandaar ook de discussie..

ik denk dat jullie opzich wel het goede spoor te pakken hebben.
en zoals je zelf al hebt geconstateerd dat door demo's en beurzen krijg je weer nieuwe leden erbij. Je moet de hobby delen om meer mensen te kunnen trekken.

wel zou ik adviseren om proberen wat meer in de spotlight te komen, waarom zouden modelbouwers bij jullie moeten zijn? ik begrijp dat jullie beschikken over een eigen hobby ruimte dit is iets waar je als vereniging veel profijt van hebt en ik zou dat ook duidelijker vermelden. 3D printen die ontwikkeling staat ook niet stil en kan voor de modelbouwer veel meer waarde betekenen.

We doen ons best om er wat van te maken. Het blijft toch een mooie hobby. Bedankt voor de positieve reacties en suggesties. Mochten er nog mensen zijn die ideeen hebben dan horen wij dat graag. Mocht je in Zoetermeer komen of uit de regio. Kom dan gezellig een bakkie drinken op Zaterdag 13 december (of op onze clubavond vanaf 19:00 uur).

groet,
Richard

als wij een open dag hebben dan stuur ik altijd een persbericht naar de lokale streekbladen, ook een item op de lokale radio en nieuws site's helpt vaak om mensen op de hoogte te stellen van het gebeuren.
Maak het verhaal niet te lang en stuur een paar foto's mee.
Desnoods even bellen met de redactie of ze het bericht willen plaatsen.

Dank voor alle tips, de voorbereidingen zijn klaar voor onze open dag op 13 december. Flyers klaar, kort artikel voor lokale kranten met fotos, website aangepast, modelbouwwinkel benaderd, knutselhoek voor kinderen met modellen voorbereid en leden gemotiveerd om hun mooiste modellen mee te nemen.

Alleen de dranghekken voor een te grote toestroom van geinteresseerden moeten we nog regelen

Het wordt in ieder geval een gezellige dag

Onze open dag gisteren was goedbezocht met veel belangstelling en mooie modellen. Mede dankzij de adviezen op dit forum hebben wij eea kunnen uitproberen en met goed gevolg.

De belangrijkste leerpunten:

- Leuk artikel opstellen en verspreiden met fotos naar verschillende lokale media werkt effectief en snel. Je kunt ook een artikel zelf plaatsen op de agenda van lokale kranten en evenementen.
- Flyers ophangen op a3 formaat werkt ook goed
- Aangeven dat er demonstraties worden gegeven van 3D printer trekt veel belangstelling
- Speciale kinderhoek waar modellen gebouwd kunnen worden
- Ook werkende modellen van vorkheftruck, graafmachine hydraulisch, vrachtauto’s trekt publiek.
- Verder is het belangrijk om zelf met veel leden aanwezig te kunnen zijn om uitleg te geven.
- Mensen willen graag zien hoe je werkt en welke tips je hebt.
- Laat zien welke speciale lijmsoorten, gereedschappen, materialen en machines je gebruikt. Iedereen is nieuwsgierig om iets nieuws te leren
- Vertel hoe een clubavond er uitziet, wat er gebeurt en wat iedereen doet. Bij ons beginnen wij gezamenlijk met een kop koffie en een praatje, daarna gaat iedereen werken aan zijn/haar eigen model. Er wordt dus altijd gebouwd en dat spreekt aan.

Dat gaan we zeker vaker doen !

Back