Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Kun je me het onderzoek toesturen waar dit uit blijkt?

Heb je feiten dat het tegendeel waar is? Het lijkt me sterk dat er meer Xray's, Schumachers, HPI en dergelijke verkocht zijn dan TA-01, TA-02, TA-03, TA-04,
TA-05, TB-01, TB-02, TB03 en TT-01?

groet,

Eric

Bij de huidige competitie is het zo dat je het nieuwste van het nieuwste moet hebben om überhaupt kans te maken...

Ik begrijp niet waar dit idee vandaan komt. Er is in het verleden aangetoond dat je met een verouderd chassis nederlands kampioen kunt worden. En afgelopen jaar had de nederlandse kampioen een oude regelaar zonder power-programma's

Ik denk dat je met een chassis van een paar jaar oud gewoon mee kunt komen.

Voor iemand die totaal geen ervaring heeft met competitie vind ik het best raar dat je dan dit soort dingen gaat zeggen. Ongeacht of het een gedachte van je is of dat je dat gehoord hebt. Je kan dit zelf totaal niet onderbouwen. Als je bijvoorbeeld bij ons in de Pro10 kijkt dan gaat die regel dus totaal niet op en ook in de TC's is het al meerdere malen gebleken dat het niet zo is. Dat is de praktijk en niet wat "we horen"... Dus ja, doe er je voordeel mee...

heb je het tegen mij?
Ron, volgens mij reageert hij hierop:

Bij de huidige competitie is het zo dat je het nieuwste van het nieuwste moet hebben om überhaupt kans te maken... Althans dat idee heb ik als ik zo alle verhalen hoor over de competitie...
Inderdaad klinklare onzin ... "van horen zeggen" oftwel indianenverhalen ... het gaat erom hoe je met je spullen omgaat en je auto zo kunt afstellen dat ie op een bepaald circuit goed gaat cq. het maximale eruit haalt. Je kan een beginner het neusje van de zalm laten aanschaffen, maar vergelijk het met paarlen voor de ... je weet wel ... andersom kan iemand met een verouderd chassis daar wel het maximale uit halen en daarmee winnen, dat is wat deze jongens je allemaal proberen uit te leggen. Kennis en kunde zijn bepalend.

Moet overigens eerlijk zeggen dat door dit topic het onroad rijden best wel begint te kietelen... Misschien toch eens naar Apeldoorn gaan.. had ik mijn tl-01 chassis met mechanische regelaar toch niet weg moeten gooien, haha.
Goeie zaak ... en JA moet je echt eens doen ... Ik kan het je van harte aanbevelen. Onze badkuipklasse met Carson 540 (handout)motor hebben we, nadat we hiermee 2 jaar geleden gestart zijn, zien groeien tot de leukste klasse op onze clubwedstrijden met het hoogste fungehalte. Iedereen rijdt lekker rond, beginners worden geholpen door ervaren rijders (die tijdens de race van deze klasse langs de hekken echt aan het genieten zijn) en iedereen heeft een hoop lol met elkaar. Dat was toch ooit ook de insteek van de hobby?

Nee Ron, ik had het tegen Jasper... ;)

Ja Jasper, gedeeltelijk wel ja maar... Daar heb je mensen in die daadwerkelijk de dingen meemaken op clubs en bij vergaderingen én mensen die al het gespui op een forum horen en dat klakkeloos aannemen. Daar zit nog al verschil in en zoals hier ook al eerder gezegd hangt het er ook erg vanaf hoe men de zaken intepreteerd. Een slechte ervaring wordt namelijk overal vermeld en klakkeloos aangenomen maar een goede ervaring moet je bijna bewijsvoering zwart op wit overhandigen om iemand dat aan te laten nemen.

Hoezo is dan de doorstroming makkelijker? Bij de huidige competitie is het zo dat je het nieuwste van het nieuwste moet hebben om überhaupt kans te maken...

Qua chassis valt dat wel mee, zeker als we het over de stock hebben. Ook nu kun je met een TC3 of bijvoorbeeld een FK04 prima meedoen. Die laatste zou ik aan beginners aanraden omdat die auto beresterk is. Zeker voor beginners erg fijn omdat ze dan niet bij iedere klap meteen schade hebben. 2e hands hoeft een FK04 echt niet veel te kosten.

Laatst bewerkt:
Heb je feiten dat het tegendeel waar is? Het lijkt me sterk dat er meer Xray's, Schumachers, HPI en dergelijke verkocht zijn dan TA-01, TA-02, TA-03, TA-04,
TA-05, TB-01, TB-02, TB03 en TT-01?

groet,

Eric

Ik beweer niet dat dat niet zo is, jij doet een stellige uitspraak en ik vraag om de onderbouwing. Daarbij vergeet je nogal wat andere merken te noemen die nog veel meer gericht zijn op de hobby-markt en houdt je ook geen rekening met andere typen auto's (monstertrucks bijvoorbeeld?). Kan best zijn dat dit een goed punt is, maar dan denk ik dat we verkoopcijfers moeten hebben en een stuk breder moeten kijken. Wat wordt er het meest verkocht aan niet-clubrijders (misschien iets van Nikko?) en is daar een instapklasse van te brouwen?

Maar mag ik hieruit concluderen dat je geen onderbouwing hebt voor je stelling dat de TT-01 het meest verkocht wordt?

De TT01 is onder de rijders wel de meest aanbevolen keuze voor een simpele en goedkope instap in het electro onroad maar ondertussen zijn er in die prijsklasse onder de tigtallen merken 1001 modellen te vinden.
Voor de rijders die een iets serieuzere stap overwegen is de TA05 en de Xray Raycer series de juiste en nog betaalbare alternatief.

Als het een nieuwe auto moet zijn ja. Als je 2e-hands meeneemt dan ligt de zaak naar mijn mening anders.

Maar goed, wat deze discussie al aangeeft is dat nieuwelingen zeker niet beperkt zijn tot slechts 1 model.

Maar mag ik hieruit concluderen dat je geen onderbouwing hebt voor je stelling dat de TT-01 het meest verkocht wordt?

Tony,

Als je ergens over wilt vallen dan wil ik wel dat je goed leest; Ik heb nergens geroepen dat TT01 het meest bekendste en meestverkochte beginnersauto is, alleen maar het MERK Tamiya.

Overigens wil je een betaalbare laagdrempelige instapklasse hebben dan moet je zoveel mogelijk met de beschikbare spullen werken. Als ik zie dat momenteel iedere Tamiya-kit (sorry die hard TC-rijders, dit is nog steeds het bekendste en meestverkochte beginnersmerk) én een silvercan én een Tamiya-regelaar heeft lijkt me dat de meest laagdrempelige instap. Volgens mij moet een silvercan + regelaar voor onder de 30 Euro op de baan gekocht kunnen worden en kan iedereen dus meedoen voor dat geld.

Zo en nu weer nuttig verder over het leven in de electrocompetitie.

groet,

Eric

De vraag is alleen hoelang de TT-01 het populaire model blijft, er even vanuit gegaan wat enkele heren hier beweren. Tamiya zit nu even in de hoek waar de klappen vallen, omdat de bevoorrading op het gebied van onderdelen, nogal te wensen overliet afgelopen seizoen, zo heb ik begrepen. Winkeliers gaan hun handen nu even niet meer hier aan branden voordat weer op orde is, en wijken naar alternatieven uit. Er zullen goede wedstrijdauto’s van Tamiya op de 2de handsmarkt komen, en door veel beginners gekocht worden, de 1ste eigenaar gaat nl ook toevlucht zoeken naar een wat solidere toeleverancier. Dergelijke cyclussen, allen om verschillende redenen, hebben we oa gehad met HPI, Schumacher, Corally, noem maar op, die dan weer opdat moment zeer populair werden bij een beginner (al dan niet 2de hands) door het na-ebben van een tijdelijke populariteit.

Populariteit is ook nog eens streek gebonden, het is maar net wat je locale hobby shop jouw adviseert, en dat koop je de 1ste keer. Houdt hij van brandstof, dan is volgens hem een brandstofauto de beste koop, en je boft want hij is toevallig net dealer van het populairste model bij wedstrijdrijders, jaja! Zo gaat het met Electro-auto’s precies hetzelfde, goed zakenlieden advies daar gelaten. Hetzelfde geld ook op een club, volgens sommige rijders “is dit de beste auto die ze ooit hebben gereden”, totdat ze hem verkocht hebben, dan is het ineens een “shitbak”, en hun nieuwe weer de “allerbeste”. Maar ook rijders op een club zijn door externe invloeden vaak tot hun oordeel gekomen, het model van de populaire snelle jongens moet je hebben om erbij te komen of te horen.

Laten we eerlijk wezen, wedstrijd rijden op zichzelf is nog best wel te betalen, “erbij horen” tja dat is een heel ander verhaal, en dat moet iedereen afwegen naar inzicht van eigen kunnen vindt ik, andere hebben daar weer “eenheidsworstregels” voor nodig, om erbij te komen, zo blijf het altijd wel wat.

Inderdaad klinklare onzin ... "van horen zeggen" oftwel indianenverhalen ... het gaat erom hoe je met je spullen omgaat en je auto zo kunt afstellen dat ie op een bepaald circuit goed gaat cq. het maximale eruit haalt. Je kan een beginner het neusje van de zalm laten aanschaffen, maar vergelijk het met paarlen voor de ... je weet wel ... andersom kan iemand met een verouderd chassis daar wel het maximale uit halen en daarmee winnen, dat is wat deze jongens je allemaal proberen uit te leggen. Kennis en kunde zijn bepalend.

Goeie zaak ... en JA moet je echt eens doen ... Ik kan het je van harte aanbevelen. Onze badkuipklasse met Carson 540 (handout)motor hebben we, nadat we hiermee 2 jaar geleden gestart zijn, zien groeien tot de leukste klasse op onze clubwedstrijden met het hoogste fungehalte. Iedereen rijdt lekker rond, beginners worden geholpen door ervaren rijders (die tijdens de race van deze klasse langs de hekken echt aan het genieten zijn) en iedereen heeft een hoop lol met elkaar. Dat was toch ooit ook de insteek van de hobby?

Dat kennis en kunde veel uitmaken weet ik.. Had een tijdje terug een vervelende (lees: stoer doen, bumperkleven enz) motorrijder er stevig uit gereden... toyota yaris 1.0 en hij een motor die meer als 2x zoveel pk heeft. Maar moest ik het met de yaris opnemen tegen een maat van mij dan zou ik er dik uitgereden worden terwijl ik beter kan rijden.

Zal met rc niet anders zijn, je kan niet meer uit je spul halen dan er uit te halen valt... Kennis en kunde zullen inderdaad veel bepalen maar wie wint er bij gelijke kennis en kunde?

Mm, zal eens een kijkje nemen in Apeldoorn.. Aangezien jij daar (kijkende naar je onderschrift) lid van bent, weet je misschien wel of 1/8 truggy's toegestaan zijn tijdens een vrij rijden dag? Voel er niets voor om een auto aan te schaffen voor een enkele keer rijden en vervolgens blijkt dat onroad rc totaal niet mijn ding is...

En ja, hobby's draaien inderdaad om de plezier die je alleen en met elkaar er aan hebt!

... Kennis en kunde zullen inderdaad veel bepalen maar wie wint er bij gelijke kennis en kunde?.....

Waar er 2 vechten om 1 been, gaat de derde er soms mee heen. Oftewel iemand die “bekeken/berekend/tactisch” zijn wedstrijd rijdt, maakt ook nog een kans (de underdog, die ben je nog vergeten) :p

Nee, hij heeft meer als 250 paardjes onder het gaspedaal zitten... Oftewel je kan niet meer uit iets halen dan wat er in zit en is winnen dus niet alleen afhankelijk van vaardigheden.

Maar ja wat hier voornamelijk is besproken heeft natuurlijk niet zoveel verschil in motor vermogen maar is alleen het chassis anders en de motor en het gewicht is aardig het zelfde (bijvoorbeeld Silver Can en 1500gram).

Als die maat in een auto rijd die net zoveel vermogen heeft als jij in de Yaris hebt en ook nog is even zwaar is wint hij dan nog? Of denk je dat je zelf dan wint omdat je beter kan rijden?

Ik meende dat een tijdje terug het nog voornamelijk over regelaars ging... Als je kijkt naar reacties over de MMpro dat die echt stukken sneller is vergeleken met "ouder" type regelaars enz.. Dus dan zal het toch ook wel aan vermogen liggen?

En als hij in zijn auto rijd alleen met het zelfde pk/kg als de yaris dan betwijfel ik nog steeds of ik zal winnen.. Hij heeft "sport onderstel" "traction controll" en al die zooi... Dus ook chassis maakt uit... denk ik.

Maar in dezelfde auto dan win ik wel degelijk ;) uitgeprobeerd... @ circuit.

Ik meende dat een tijdje terug het nog voornamelijk over regelaars ging... Als je kijkt naar reacties over de MMpro dat die echt “stukken sneller” is vergeleken met "ouder" type regelaars enz.. Dus dan zal het toch ook wel aan vermogen liggen?......

Voor wat ik ervan begrijp (ze zijn nl niet echt scheutig wbt technisch uitleg), werkt het zo’n beetje vergelijkbaar als een verbrandingsmotor met ontsteking. Ook daar heb je te maken tijdens de arbeidfase met een ontstekingmoment, duur/lengte, hoogte, timing, en voor-vertiming, vervroeging van het ontstekingmoment/fase.

Net zoals voorheen met de brushed regelaars, heb je te maken met een “interne weerstand” die men ook steeds gaat verbeteren. Ook zat er vroeger in de brushed esc een “soort van timing” in (niet te vergelijken met brushless), bij de oude modellen was dit ong 1.2Khz oid, later toen motoren meer rpm gingen draaien, ging ook dit omhoog naar 3,4Khz oid. Hoe hoger het aantal rpm, hoe hoger het in aantal Khz (frequentie) moet gaan worden, om een beter efficiëntie bewerkstelligen. Dus bij een lage frequentie, grote efficiëntie bij laag rpm (powerband smal) en niet optimaal bij hoog rpm, en natuurlijk visa versa! De laatste esc modellen werden daarom soms uitgerust met een continue variabele frequentie (Khz), om een “bredere powerband” te creëren.

Brusless werkt ook met een vorm van ontsteking, het duurt even voordat de juiste timing wordt bereikt voor de beste efficiëntie voor de motor, vandaar dat hij “voor-vertimed” wordt zodat het op het juiste moment plaats vindt. Bij een lage vertiming zal je dus een betere efficiëntie bereiken bij laag rpm, ga je de vertiming vervroegen (meer vertiming) dan bereik je dus bij een hoger rpm de beste efficiëntie. Helaas heeft de beste efficiëntie maar een “smalle powerband” waardoor je een keuze moet maken als de timing gefixeerd is (vast vertimed).

Op een “kort” circuit, of een circuit waar je veel “top” heb, kan je nog kiezen met een fixed timing (al dan niet in combinatie met de timing op de esc) waar je deze “smalle powerband” laat vallen/uitkomen. Heb je een esc met continue variabele timing (dmv bv “mapping”) dan zal deze bij laag rpm minder vervroegen en bij hoge rpm meer vervroegen waardoor je een “bredere powerband” krijgt, oftewel over het gehele toerental een hoge efficiëntie. Dit zou overeenkomen met de ervaringen/klachten van rijders die zeggen/beweren dat deze esc’s voordeel hebben op circuits die alles in zich hebben, korte en lange stukken.

Men zou dus niet “meer vermogen” moeten hebben maar “nergens minder” in een breed toerentalbereik, tenminste dat is wat ik ervan kan maken?

Mocht mijn uiteenzetting niet correct zijn, dan hoor ik het graag, ik pas hem aan, of ik haal hem weg.

Laatst bewerkt:
Back