Ik meende dat een tijdje terug het nog voornamelijk over regelaars ging... Als je kijkt naar reacties over de MMpro dat die echt “stukken sneller” is vergeleken met "ouder" type regelaars enz.. Dus dan zal het toch ook wel aan vermogen liggen?......
Voor wat ik ervan begrijp (ze zijn nl niet echt scheutig wbt technisch uitleg), werkt het zo’n beetje vergelijkbaar als een verbrandingsmotor met ontsteking. Ook daar heb je te maken tijdens de arbeidfase met een ontstekingmoment, duur/lengte, hoogte, timing, en voor-vertiming, vervroeging van het ontstekingmoment/fase.
Net zoals voorheen met de brushed regelaars, heb je te maken met een “interne weerstand” die men ook steeds gaat verbeteren. Ook zat er vroeger in de brushed esc een “soort van timing” in (niet te vergelijken met brushless), bij de oude modellen was dit ong 1.2Khz oid, later toen motoren meer rpm gingen draaien, ging ook dit omhoog naar 3,4Khz oid. Hoe hoger het aantal rpm, hoe hoger het in aantal Khz (frequentie) moet gaan worden, om een beter efficiëntie bewerkstelligen. Dus bij een lage frequentie, grote efficiëntie bij laag rpm (powerband smal) en niet optimaal bij hoog rpm, en natuurlijk visa versa! De laatste esc modellen werden daarom soms uitgerust met een continue variabele frequentie (Khz), om een “bredere powerband” te creëren.
Brusless werkt ook met een vorm van ontsteking, het duurt even voordat de juiste timing wordt bereikt voor de beste efficiëntie voor de motor, vandaar dat hij “voor-vertimed” wordt zodat het op het juiste moment plaats vindt. Bij een lage vertiming zal je dus een betere efficiëntie bereiken bij laag rpm, ga je de vertiming vervroegen (meer vertiming) dan bereik je dus bij een hoger rpm de beste efficiëntie. Helaas heeft de beste efficiëntie maar een “smalle powerband” waardoor je een keuze moet maken als de timing gefixeerd is (vast vertimed).
Op een “kort” circuit, of een circuit waar je veel “top” heb, kan je nog kiezen met een fixed timing (al dan niet in combinatie met de timing op de esc) waar je deze “smalle powerband” laat vallen/uitkomen. Heb je een esc met continue variabele timing (dmv bv “mapping”) dan zal deze bij laag rpm minder vervroegen en bij hoge rpm meer vervroegen waardoor je een “bredere powerband” krijgt, oftewel over het gehele toerental een hoge efficiëntie. Dit zou overeenkomen met de ervaringen/klachten van rijders die zeggen/beweren dat deze esc’s voordeel hebben op circuits die alles in zich hebben, korte en lange stukken.
Men zou dus niet “meer vermogen” moeten hebben maar “nergens minder” in een breed toerentalbereik, tenminste dat is wat ik ervan kan maken?
Mocht mijn uiteenzetting niet correct zijn, dan hoor ik het graag, ik pas hem aan, of ik haal hem weg.