Hoe lang gaat een electro motor eigenlijk mee (axi0

Even een vraagje ik zit er over na te denken om vanaf grotere kisten (2m) over te stappen naar electra omdat deze bij ons niet aan de 80db norm hoeven te voldoen. Maar hoe lang gaat een electro motor mee bijv. een AXI. Maw. ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor dat deze versleten is.

Borstelloze motoren hebben bijna het eeuwige leven (als je er niet mee crashed) ... het enige wat daar kwetsbaar in is, zijn de kogellagers, maar als je die goed onderhoud gaan deze ook héél lang mee ... borstelmotoren is een ander verhaal, de goedkope "can" motoren als SPEED 400/500/600 etc. met niet verwisselbare borstels gaan vaak maar enige 10tallen uren mee (afhankelijk van de graad van mishandeling) ... b.v. uit een SP400 kan je 120 Watt trekken, maar dan is hij naar 20x vliegen op (met een motortje van € 7,-- is dat dus € 0,35 per vlucht :)), maar houdt je het bij ca. 50-60 Watt, dan vlieg je er meerdere seizoenen mee ...

Laatst bewerkt:
Ja Dirk, maar die goedkope wegwerp motoren worden gelukkig bijna niet meer gebruikt.

Voor grote kisten gebruik je een modenren buitenloper.
Manieren om de lelvensduur in te korten:
- crashen
- overbelasten (te heet laten worden door te grote prop)
- onbalans van prop
- Flinke misaanpassing met heel veel toeren draaien of verkeerde (teveel) timing kan de magneten wel eens uit llaten stappen.

Voor een lange levensduur:
- ruim binnen de grenzen die de fabrikant opgeeft gebruiken (helaas worden die grenze door fabrikanten soms opgefokt om indruk te maken)

Borstelloze motoren hebben bijna het eeuwige leven (als je er niet mee crashed) ... het enige wat daar kwetsbaar in is, zijn de kogellagers, maar als je die goed onderhoud gaan deze ook héél lang mee ...

Excuses voor de domme vraag misschien, ben noob op het gebied van elektro ;-)

Hoe onderhoud je de kogellagers van een elektromotor? Moet je deze smeren?

Groet,
Theo

De meest gebruikelijke manier van 'onderhoud' aan kogellagers, is ze vervangen door nieuwe / betere als er ruimte op begint te komen.
Smeren werkt maar even en alleen als de lagers open zijn (geen afdekschilden).
Open kogellagers zijn enorm vatbaar voor vuil uit de omgeving, smeren zal dat vuil vasthouden en tot een schuurpapje in het lager verworden, bij de toeren die de kleinere motoren maken is het dan gauw tijd voor 'onderhoud' (=vervanging)

Groeten, Jan.

Motoren gaan zolang ze niet mishandeld worden erg lang mee.
Zelfs mijn goedkope Turnigy Sk in de sleepkist heeft er al heel wat uurtjes opzitten.

Belangrijk zijn:
Motor niet te heet laten worden
Toerental - hoewel dit bij grotere kisten nauwelijks een rol speelt, speelt vooral bij pylonracers e.d.
Goede gedimensioneerde regelaar - de regelaar dient op motorkisten overgedimensioneerd te zijn om de extra warmte van halfgas-3/4 vliegen op te vangen (in dat regelgebied heeft de regelaar het het zwaarst). Denk hierbij aan 20% marge. De meeste problemen met aandrijvingen zitten over het algemeen bij de regelaar.

Hint: schaf een datalogger aan. (Unilog van Sm-Modellbau of de Eagletree Heavy Duty). Samen met 2 temperatuursensoren, 1 voor de motor, 1 voor de regelaar.
Met de informatie die je krijgt met een datalogger kan je heel problemen voorkomen, voordat je dure schade hebt. Verdient zichzelf terug.

Groet,
Gerben

Een "echte" Hacker, Lehner, Plettenberg etc. ... gaat gegarandeerd langer mee omdat ze kwalitatief betere onderdelen gebruiken, en ook de kwaliteitscontrole is stukken beter ... maar is het interessant of een motortje na 200 of pas na 1000 uur draaiuren versleten is ...
200 uur lijkt weinig, maar dat is wel één jaar lang elke dag (dus 365 dagen) een half uur vliegen ... als je gemiddeld een half uur per week met één en het zelfde model vliegt (en dat halen de meeste vliegers niet)... dan is je motor al na 7 jaar versleten en met een Hacker zou je er dan nog 28 jaar langer mee kunnen vliegen ...

Laatst bewerkt:
Verslijten doen de lagers bij alle motoren een keer .

Ik heb van een axi ook al eens 2 lagers gewisseld omdat de motor lawaai maakte.

Verder kan niks verslijten bij alle merken.

Het rendement ligt hoger omdat de betere merken lichter en sterker zijn .

Op mijn Trainer 1600 heb ik een Turnigy 4250/600 die in 50 jaar nog draait .
Er word met de 4S en 13/8 prop niks van hem verlangt . ;)

Op de Fourstar 60 heb ik dezelfde motor nog met een lager opgevangen achter omdat deze op 5S draait met een 13/8

Mvg Johan

Back