Hoe lang kunnen NiMH-cellen ongebruikt blijven?

• Topicstarter Topicstarter janvda
  • Startdatum Startdatum
J

janvda

Guest
Hallo,

Heb nog een paar NiMH-packs uit mijn autootjes-tijd liggen. Ik ga nu over op boten. De packs hebben ongeveer 3 jaar in de kast gelegen, wel netjes op discharge-trays. Is het nog de moeite om deze te gaan omsolderen, of gaan ze dood zijn?

..... De packs hebben ongeveer 3 jaar in de kast gelegen, wel netjes op discharge-trays.....
Daar heb je de hoofdoorzaak. De accu´s zijn hierdoor naar de maan geholpen en zullen zo goed als zeker niet meer werken. Als je ze nog opgeladen krijgt dan zal de inwendige weerstand zo hoog zijn geworden dat je er geen motortje meer op kan laten draaien. Misschien dat een fietslampje nog net wil branden.:)

Even inhaken...

Ik heb ook nog 2 pack's liggen, niet aan/op een 1 of andere tray, maar gewoon los.
Ik ga er voorzichtig vanuit, dat die ook overleden zullen zijn, maar misschien valt het nog mee? Is er een methode, om ze netjes te "her-activeren"??

Groeten, Ed

ik had ook nog 4 packs liggen , 1 jaar lang niet naar omgekeken en nu mijn zoontje een motor heeft om op te rijden gebruik ik ze hierin. en deze werken nog perfect !!!

gewoon proberen, hoe ouder je accu's des te beter ze ertegen kunnen.
welk merk en type zijn ze. Hedendaagse cellen moet je niet te lang wegleggen, maar de ouderen waren iets robuuster (uitgezonderd de sanyo 3000)

TM

JE kan de cellen met een rustige stroom opladen met 1/10 C (0.1C) gedurrende 14 uur en dan testen.
NIET gelijk aan een SNELLADER pluggen anders kunnen ze barsten als ze defect zijn.

Nee heb je al en ja kan je krijgen.

Cadnica is een merk, net als Sanyo. Ik denk dat je bedoelt dat het een akku van Sanyo NiCad (Nickel-Cadmium) cellen is. NiCad is veel robuuster dan NiMH dus heel goed mogelijk dat ze het nog wel zullen doen.

Volg het advies van anubis801 en herhaal dat één of twee keer als het de eerste keer goed ging. Daarna kun je ze met zeg 2A eens proberen snel te laden.

Precies, dus is Cadnica een merknaam, net als Sanyo wat tevens de naam van het moederbedrijf is. Doet niets af aan het feit dat het om NiCads gaat en gezien de type-aanduiding gaat het hier volgens mij om het merk Sanyo. Maar het is al een paar jaartjes geleden dat we nog 1700s gebruikten, dus ik kan me vergissen.

Laatst bewerkt:
Sja, zo staat het op de cellen, heren, Sanyo Cadnica. Maar goed, dat doet ook niet zozeer ter zake. ;)

Ik zal eens een voorzichtige poging ondernemen! Bedankt voor de tips. :)

Ok, my bad dan ;-)

Hoe dan ook, het zij NiCads en die zijn, als je het rustig aan doet, meestal wel weer op niveau te krijgen.

Sorry, maar de type aanduiding is N-1700 SCR. Volkswagen en Seat zijn merken en toevallig allebei van hetzelfde moederbedrijf.

Edit: Nazoeken op de Sanyo site is niet helemaal duidelijk, maar jouw vergelijking met de Passat gaat toch beter op. Cadnica is de naam die Sanyo intoduceerde voor al hun NiCad cellen. Dus meer een soort serieaanduiding waarbij dan N-1700 SCR de type-aanduiding voor één type cel uit de serie is. Volgende keer moet ik toch eens eerst googlen ;-)

Afijn, back on topic met mijn excuses voor de side-track.

Laatst bewerkt:
Sanyo noemt zijn NiCd cellen Cadnica en zijn NiMH accu's Twicell. Er wordt dus een accu-type mee aangeduid.

Of je NiCd's nog kunt regeneren is sterk afhankelijk van de hoeveelheid uitgekristalliseerd Cadmium. Als dit erg veel is, zal er een interne sluiting in de cel aanwezig zijn. Het uitgekristalliseerde Cadmium vormt dan een soort boomstructuren, die ook nog eens door het separatierooster zijn gegroeid.

Als het met langzaam laden (0,1 x C) lukt om alle cellen weer mee te laten doen, zal het pakket met een aantal cycles op een snellader wel weer redelijk bruikbaar worden. Blijven echter één of meer cellen op 0 Volt staan, dan zal je met een checkburst van zo'n 4 Ampere gedurende 10 sec. de cel weer tot leven moeten wekken. Je brandt dan in wezen zo'n boomstructuur doormidden en heft de sluiting op. Als dit met één checkburst lukt ga je weer eerst één keer langzaam laden en vervolgens cyclen (advies: ontladen en laden met 1 x C). Zo'n accu wil het dan (met enig capaciteitsverlies) wel weer doen. Moet je meer moeite doen om zo'n cel weer tot leven te wekken, dat kun je de accu beter bij het chemisch afval deponeren. Die gaat gegarandeerd na enige tijd weer problemen leveren.

Ik denk, dat ik er (als relatieve leek) toch maar beter aan doe, nieuwe pack's te halen. Kost de kop niet, een stuk minder moeite, en je weet zeker dat het inorde is. :)
Waarom risico's nemen met je zelf gebouwde scheepje? Erachteraan zwemmen is ook weer zoiets, hè. ;)

Nogmaals bedankt voor de tips en tricks, ze waren zeker duidelijk! :)

Groeten, Ed

Back