Hoe lang moet deze accu geladen worden.

• Topicstarter Topicstarter Bas
  • Startdatum Startdatum
B

Bas

Guest
Beste mensen,

Mijn broer heeft een crossmotor met een defecte accu.
Nu is hij 12 april jarig en heb ik een nieuwe accu voor hem gekocht.
Een panasonic 6v 4,5Ah/20hr. met model no: LC-R064R5P
Ik wil hem graag alvast laden voor hem maar wie weet hoe lang?
Er staat geen capiciteit in mah op ofzo. Ik wil hem laden met 500mah per uur. (een robbe 5r lader)

accu foto : http://media.digikey.com/photos/Panasonic%20Photos/LC-R064R5P.jpg
Gr,
Bas

Die capaciteit staat er dus wel op:

;)

in mAh is dat dus 4500mAh. Met een 500mA lader zit je op ongeveer 10% van de capaciteit.

Het advies is vaak om 14 uur te laden op 10% van de capaciteit. Ik zou 'm dus 14 uur aan die lader hangen.

Een tiende van 4.5 ah
Is dus 450 miliamper en dat volgens mij 14 uur lang
Maar misschien ook wel 20 uur dat weet ik dus niet zeker
Maar wat is er miis met 14 uur
mvg
Frederik

Bedankt voor de snelle reacties,
stom dat ik niet de capiciteit zag, want ik ben een rc fan geweest waar alles in milli amper staat dus bijv 5100mah. dan had ik het wel geweten;)

Het is een multilader dus ik kan op 60/60/140/180/500 mah laden.
Met 500mah zou het 9 uur duren om te laden. ( 4500 : 500 )
Met 180mah zou het 25 uur duren. (4500: 180 )

Wat is dan het slimste om te doen?

14 uur op die 500mAh ;)

Wat je in je rekensom vergeet, is dat je nooit 100% laadt. Je hebt altijd verlies in oa. bekabeling etc.

Dus hij verliest 2500mah in de bekabeling en dergelijke:P vind ik knap.
Maar ik zal hem dan 14 uur laden;) bedankt voor de super snelle reacties !:)

Nou of ie dat verliest, waarschijnlijk niet. Je vergeet ook nog zelfontlading en het feit dat laden op zichzelf geen 100% efficient proces is.

Met 14 uur op 500 mAh zul je 'm iets overladen waarschijnlijk, maar omdat je dat doet met ~10% van de capaciteit, zal dat verder geen problemen opleveren.

Anders pak je bv. 10 of 12 uur.. zo heel veel zal het niet schelen, hij zal na zo'n laadactie toch wel zo vol zijn dat je broer de accu op z'n minst op z'n verjaardag kan beginnen te gebruiken :)

Is de accu niet van zichzelf al geladen? Het zou een mooie boel worden als je een accu voor je auto of motor koopt in de winkel omdat de andere "dood" is je hem ook nog moet gaan laden...

Dat zou betekenen dat wanneer je met een kapotte accu langs de weg staat, je vervangende accu niet je eens aan een draaiende motor helpt.

Ik weet nog van mijn scooter/brommem tijdperk dat wanneer de accu werd vernieuwd, er genoeg spanning in zat om deze weer te starten, de dynama deed verder zijn werk wel om hem weer bij te laden

Het gaat hier om een loodaccu !
Dus overladen is uit den boze, hiervoor heb je speciale laders die bij het behaalde voltage vanzelf afslaan

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar helemaal overheen gekeken heb, en je helemaal gelijk hebt.

Met 1 kanttekening en dat is dat dit waarschijnlijk een gelaccu is en overladen dan minder schadelijk is.

Maar je hebt geheel gelijk, mijn laadadvies was niet goed, want niet gebaseerd op een loodaccu.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar helemaal overheen gekeken heb, en je helemaal gelijk hebt.

Met 1 kanttekening en dat is dat dit waarschijnlijk een gelaccu is en overladen dan minder schadelijk is.

Maar je hebt geheel gelijk, mijn laadadvies was niet goed, want niet gebaseerd op een loodaccu.

heren, wat een onzin allemaal
een loodaccu leeg => kapot
een loodaccu overladen gaat niet (tenzij je laadspanning TE hoog is), bijvb een 6 cellige loodaccu (auto's) geeft 12V, opladen doe je met 13,8V, en dat kan je gerust oneindig eraan laten hangen. laat je een loodbatterij PLAT gaan, is ze (nogal) kapot.

ivm nieuwe batterij: die zijn meestal ongeveer HALF gevuld, loodbatterijen iets meer, maar bijna nooit vol. ivm starten van auto: zelfs met 10% in je batterij kan je nog gerust starten, zodra je motor gestart is wordt je batterij opgeladen door de motor (alternator)

maar dus: ik weet niet wat je lader geeft, maar als ie niet TE veel geeft, maakt het niet uit hoe lang je laadt...

Eh, harry, overladen gaat bij een loodaccu wel degelijk. Je krijgt dan gasontwikkeling ('knalgas'). Bij een gelaccu is dat minder erg omdat dat gas opgenomen wordt en bij ontladen weer omgezet wordt naar water.

14 uur op die 500mAh ;)

Wat je in je rekensom vergeet, is dat je nooit 100% laadt. Je hebt altijd verlies in oa. bekabeling etc.

NIET waar, trager laden is altijd beter (als ge interne werking van loodbatterijen kent, weet je dat)
dus, lager is beter, laden van een 6V loodbatterij doe je aan 7,9V (25% hoger), na het laden kan je evt de spanning verlagen naar 15% boven de specs. (let op de spanningsval... een adapter die 6V geeft kan gerust idle 9V geven, he...)

anyway, trager is bijna altijd beter voor de batterij (en kan minder kwaad bij overladen, bij loodbatterijen zelfs GEEN kwaad)

kleine kanttekening: een lood-batterij-onderhoud-machine laad constant met een zeer kleine laadstroom omdat dat net GOED is voor een loodbatterij, niets doen is slecht voor een loodbatterij)

Eh, harry, overladen gaat bij een loodaccu wel degelijk. Je krijgt dan gasontwikkeling ('knalgas'). Bij een gelaccu is dat minder erg omdat dat gas opgenomen wordt en bij ontladen weer omgezet wordt naar water.

overladen kan je enkel met een te hoge spanning (bij loodbatterij)
plus: een gelbatterij heeft geen water, de vloeistof in een loodbatterij is H2O en H2SO4, bij een loodgel is dat gewoon "gel" omdat je de batterij zou kunnen kantelen zonder dat je loodplaten uit je electroliet zou komen en krom trekken/elkaar raken/kapot gaan

Nee, ik praat over lood. Zie bv. ook:
Loodaccu - Wikipedia

Omdat de cellen in de meeste accu's een vloeibaar elektrolyt hebben, ontstaat bij overladen knalgas, een explosief mengsel van zuurstof en waterstof. Een ander gevaar van accu's is de zeer corrosieve werking van zwavelzuur.

Nee, ik praat over lood. Zie bv. ook:
Loodaccu - Wikipedia
rhellie zei dat overladen VEEL kwaad kan bij lood, dat is niet waar

en ik zeg net: bij een loodgel krijg je geen gas omdat daar geen water (wat omgezet wordt in O2 (zuurstof) en H2 (waterstof aka knalgas) in zit, maar een gel.
bij loodbatterijen (niet lood-gel dus) KAN je knalgas krijgen, maar enkel als je veel te snel of met een te hoge spanning oplaad. traag op de juiste spanning is ideaal voor lood/loodgel

Zelfde als wat ik zei dus ;)

Enige wat ik aangaf is dat ik bij mijn advies er overheen gekeken had dat het een loodaccu was en dat daarom mijn advies inderdaad niet klopte.

Rhelies reactie is idd iets overtrokken.

Allemaal heel leuk, maar wat moet ik nu doen xD
Ik heb hem nu 2 uur geladen op 500mah. dus er zit 1000mah ongeveer bij.
De voltmeter geeft nu ook 6.92V aan. Is die dan vol genoeg ( ca 90% vol ) of moet ie er nog wat langer aan?

Back