Hoe lang moet deze accu geladen worden.

  • Topicstarter Topicstarter Bas
  • Startdatum Startdatum
Vol zat.
Maar laat dat maar bevestigen door Hezik of iemand anders.
 
Ik denk ook dat ie prima z'n motor erop zal kunnen starten. Als ie daarna nog geladen moet worden, zal de motor dat zelf wel doen.
 
Vol zat.
Maar laat dat maar bevestigen door Hezik of iemand anders.

zet je lader op 180mA, zorg dat hij niet meer dan 2,3V * 3 (aantal cellen) = 6,9V geeft en laat hem zo "laden" tot je em moet inpakken, dit is de beste manier om hem te laden/bewaren.

als je em later "sneller" wilt laden, zorg dan weer dat je laadspanning niet boven de 7V uit komt maar laad dan met 500mA (of meer als dat zou kunnen) voor 150% van de capaciteit

==> 4,5Ah aan 500mA => 9u * 150% ==> 13,5 uur
dus 13 a 14u
 
en de belangrijkste noot... LAAT HEM NOOIT HELEMAAL PLAT GAAN, want dan is je batterij kapot (er zijn "reddingsmanieren, maar dat is zoals CPR op een mens toepassen)
 
Zijn lader valt geen voltage op in te stellen, alleen stroom. Vandaar ook dat hij wel kan overladen ;)
 
Zijn lader valt geen voltage op in te stellen, alleen stroom. Vandaar ook dat hij wel kan overladen ;)
*OINK*
hoe kan dat? hoe weet je dan of je daar een 1,2V NiCd batterij of een 24V camion batterij mee moet laden? er moet toch een spannings indicator staan op die lader... hoeveel geeft hij? Als het een autolader is (13,8V), kan een paar uur je batterij al omzeep geholpen hebben

Bas: welke spanning levert je lader dan?
 
Hij levert niet een bepaalde spanning, hij levert een bepaalde stroom.
 
wow... freaky lader ding! verhoogt de spanning tot er genoeg stroom door loopt. gevaarlijk spul precies
alleszins, ze zeggen in de documentatie: 1,4x (ik zei 1,5), dus 9*1.4 = een kleine 13u (12,6) tot vol. maar zoals hezik zei: zal nu wel goed zijn, laat de rest over aan je motor
 
De motor word trouwens niet elektrisch gestart maar via een kickstart.
De accu is dan wel voor de verlichting en alles en zal ook voor de onsteking zorgen natuurlijk. Ook word de accu opgeladen bij het berijden van de crossmotor.
Dus de accu moet nu gewoon goed beladen zijn denk maar aan 40 a 50 % van de capiciteit.
 
De motor word trouwens niet elektrisch gestart maar via een kickstart.
De accu is dan wel voor de verlichting en alles en zal ook voor de onsteking zorgen natuurlijk. Ook word de accu opgeladen bij het berijden van de crossmotor.
Dus de accu moet nu gewoon goed beladen zijn denk maar aan 40 a 50 % van de capiciteit.

ontsteking wordt verzorgd door de bobijn en gebruikt rechtstreeks de stroom die je motor genereert. voor het licht zou het evt nodig kunnen zijn, maar dus, je batterij mag gerust "vrij plat" zijn... gewoon starten en eenhalf uurtje/een uurtje rijden en het is allemaal in orde

(enkel electrisch starten kost "veel")
 
De motor word trouwens niet elektrisch gestart maar via een kickstart.
De accu is dan wel voor de verlichting en alles en zal ook voor de onsteking zorgen natuurlijk. Ook word de accu opgeladen bij het berijden van de crossmotor.
Dus de accu moet nu gewoon goed beladen zijn denk maar aan 40 a 50 % van de capiciteit.


Misschien wel meer, is een beetje lastig te zeggen. In principe is 6.9 volt de 'vol' klemspanning voor zo'n accu, maar klemspanning zelf zegt niet zoveel, het gaat erom wat er gebeurd als je er een belasting aanhangt.

Maar hij zal sowieso geen 6.9 volt geven als ie praktisch leeg is, ik denk dus dat je broer op z'n verjaardag gewoon kan gaan crossen met het licht aan ;)
 
Zeker weten dat het een 6volt accu moet zijn, en niet 12volt???
Loodaccu's moeten geladen worden met lood-accu lader (constante spanning, stroombegrends), niet met lader voor NiCd/NiMH (constante stroom).

Gewoon motor eerste keer aanduwen of kickstarten.

Je laadt een accu niet met xxx mAh (milliAmpèreuur) maar met xxx mA (milliAmpère). En al helemaal niet met xxx mA per uur, maar met xxx mA gedurende yyy uur. Tot zover de cursus elektrotechniek/Nederlandse taal.
 
Laatst bewerkt:
Zeker weten dat het een 6volt accu moet zijn, en niet 12volt???
Loodaccu's moeten geladen worden met lood-accu lader (constante spanning, stroombegrends), niet met lader voor NiCd/NiMH (constante stroom).

Gewoon motor eerste keer aanduwen of kickstarten.

Je laadt een accu niet met xxx mAh (milliAmpèreuur) maar met xxx mA (milliAmpère). En al helemaal niet met xxx mA per uur, maar met xxx mA gedurende yyy uur. Tot zover de cursus elektrotechniek/Nederlandse taal.
ik geloof niet dat ik daar een fout op gemaakt heb... want ik probeer daar hard op te letten (zelfs met hoofdletters). tis al "moeilijk" genoeg om duidelijk te zijn in dit soort materie
 
Ik zie dat ik het 2 keer fout gezegd heb, daarvoor weer goed.. weet wel hoe het zit,maar ach, waar gehakt wordt vallen spaanders en zolang iedereen het maar begrijpt :)
 
Bedankt voor de reacties, maar ik heb met me broer de accu in de crossmotor gedaan en alles werkt naar behoren. de motor moest even opwarmen maar daarna ging die in 1x aan :) alles is dus opgelost. We hebben al wat rond gereden dus de accu zal wel wat voller zijn en we gaan toch weer binnekort rijden. Dus dat komt wel goed. bedankt voor de reacties. gr, Bas
 
overladen kan je enkel met een te hoge spanning (bij loodbatterij)
Juist en dat is nu net wat een multilader(constante stroombron) doet als je hem te lang laat door laden.;):)
Een multi lader laad gewoon door tot zijn eigen max spanning.
Het kan dus wel maar zelf de spanning meten en niet hoger als 7.2v laten komen bij een 6v lood accu.
 
Laatst bewerkt:
... bij een loodgel krijg je geen gas omdat daar geen water (wat omgezet wordt in O2 (zuurstof) en H2 (waterstof aka knalgas) in zit, maar een gel....

Sorry Harry maar je veronderstelling is niet juist. Bij ALLE loodaccu's ontstaat er knalgas tijdens het laden en heel veel bij het overladen! De zogenaamde gel accu is ook een gewone loodaccu. Het enige verschil is dat aan het accuzuur (37% H2SO4 in water) een extra stof is toegevoegd waardoor het niet meer dun vloeibaar is maar een gel wordt. Dit heeft een aantal voordelen maar helaas ook nadelen. De chemische reacties worden door die gelvorm enigszins belemmerd. Een gelaccu kan dus minder stroom leveren en ook minder snel geladen worden. De gel kan een kleine hoeveelheid watersof en zuurstof opnemen maar dat moet naar de negatieve plaat getransporteerd worden om daar weer samengevoegd te worden om weer water te worden. Dit is noodzakelijk omdat anders het water verdwijnt waardoor de zuuroplossing te sterk wordt. Bij "gewone" accu's moet je regelmatig bijvullen met gedemineraliseerd water om dit te voorkomen. Gel accu's zijn gesloten dus kan je die niet bijvullen.
Omdat bij het weer samenvoegen tot water weer energie vrij komt zal een gelaccu ook tijdens het laden een beetje warm worden. Dat is echter maar een heel klein beetje waardoor je het meestal niet zal merken.
Alleen bij overladen zal alle energie die je nog in de accu stopt omgezet worden in warmte waardoor je het wel zal merken. Doordat er dan ook veel meer gassen ontstaan kan het recombinatie proces niet snel genoeg verlopen en zal de druk in de accu oplopen. Op een gegeven moment zelfs zo hoog dat het veiligheids ventiel open gaat en er gas wordt afgeblazen. Al het gas dat weg is kan niet meer in water worden omgezet dus betekent het verlies van water in de accu. Als dat te vaak en te veel gebeurt gaat je accu snel naar de knoppen en kan je hem weggooien.

Dus tijdens het laden ontstaat er wel degelijk waterstof en zuurstof in de accu.
Overladen is slecht voor een loodaccu, ook voor de gel accu. Zolang je een lader gebruikt die voor die accu geschikt is zal overladen niet mogelijk zijn dus hoef je daar ook niet bang voor te zijn.
Laden met een multilader kan wel maar dan moet je zelf heel goed opletten dat je de accu niet overlaad. Dat is heel goed mogelijk omdat de lader probeert een constante stroom door de accu te sturen. Daarvoor wordt de spanning zo hoog gemaakt als nodig is meestal tot een maximum van ongeveer 20V.
Let op dat ook overladen met een kleine stroom NIET goed is voor de accu. Wanneer je een goede lader hebt en een goede accu zal er zo goed als geen stroom meer lopen als de accu eenmaal vol is.
 
Sorry Harry maar je veronderstelling is niet juist. Bij ALLE loodaccu's ontstaat er knalgas tijdens het laden en heel veel bij het overladen! De zogenaamde gel accu is ook een gewone loodaccu. Het enige verschil is dat aan het accuzuur (37% H2SO4 in water) een extra stof is toegevoegd waardoor het niet meer dun vloeibaar is maar een gel wordt. Dit heeft een aantal voordelen maar helaas ook nadelen. De chemische reacties worden door die gelvorm enigszins belemmerd. Een gelaccu kan dus minder stroom leveren en ook minder snel geladen worden. De gel kan een kleine hoeveelheid watersof en zuurstof opnemen maar dat moet naar de negatieve plaat getransporteerd worden om daar weer samengevoegd te worden om weer water te worden. Dit is noodzakelijk omdat anders het water verdwijnt waardoor de zuuroplossing te sterk wordt. Bij "gewone" accu's moet je regelmatig bijvullen met gedemineraliseerd water om dit te voorkomen. Gel accu's zijn gesloten dus kan je die niet bijvullen.
Omdat bij het weer samenvoegen tot water weer energie vrij komt zal een gelaccu ook tijdens het laden een beetje warm worden. Dat is echter maar een heel klein beetje waardoor je het meestal niet zal merken.
Alleen bij overladen zal alle energie die je nog in de accu stopt omgezet worden in warmte waardoor je het wel zal merken. Doordat er dan ook veel meer gassen ontstaan kan het recombinatie proces niet snel genoeg verlopen en zal de druk in de accu oplopen. Op een gegeven moment zelfs zo hoog dat het veiligheids ventiel open gaat en er gas wordt afgeblazen. Al het gas dat weg is kan niet meer in water worden omgezet dus betekent het verlies van water in de accu. Als dat te vaak en te veel gebeurt gaat je accu snel naar de knoppen en kan je hem weggooien.

Dus tijdens het laden ontstaat er wel degelijk waterstof en zuurstof in de accu.
Overladen is slecht voor een loodaccu, ook voor de gel accu. Zolang je een lader gebruikt die voor die accu geschikt is zal overladen niet mogelijk zijn dus hoef je daar ook niet bang voor te zijn.
Laden met een multilader kan wel maar dan moet je zelf heel goed opletten dat je de accu niet overlaad. Dat is heel goed mogelijk omdat de lader probeert een constante stroom door de accu te sturen. Daarvoor wordt de spanning zo hoog gemaakt als nodig is meestal tot een maximum van ongeveer 20V.
Let op dat ook overladen met een kleine stroom NIET goed is voor de accu. Wanneer je een goede lader hebt en een goede accu zal er zo goed als geen stroom meer lopen als de accu eenmaal vol is.
klopt, hier was ik even fout, het gas is niet merkbaar, maar is wel aanwezig. ivm laden heb je ook gelijk, maar ik dacht dat het om een "vaste spanning" ging, en dan is traag laden natuurlijk beter, met een variabele spanning verandert alles idd...

mijn excuses dat ik het eerst misbegrepen had ivm het type lader
 
Back
Top