Hoe lang vliegen met 1 accu?

Hoe lang kunnen jullie vliegen met 1 lading van de zender?

Mijn FF9 gaf me vandaag, na vier vluchten nog maar 8.5V aan. Lijkt mij heel weinig.

Er zit een 2000mAh Nimh in en mijn lader krijgt er dan maar 450mAh in. De accu is nieuw, misschien 6 keer geladen...

dat is niet veel of het moeten enorme vluchten geweest zijn. Welke lader gebruik je en heb je de gelegenheid om je zenderaccu met een laadapparaat te ont laden? Dat geeft mogelijk meer informatie over de prestatie van je accupakket.

iets is er niet goed. misschien een kapot pakket/losse cel.

wat ook nog zou kunnen zijn is dat je lader verkeerd ingesteld staat, en daarom te vroeg afslaat.

Vluchten zijn ongeveer 10 tot 15 minuten per stuk.

Ik gebruik de Robbe Profi Home charger. Is een computerlader en deze staat goed ingesteld...

Is het een goed idee om een paar keer een ontlaad/laadcyclus te doen?

Kan het er iets mee te maken hebben dat ik een synthesizermodule gebruik i.p.v. een vast kristal?

De nieuwe accu meteen met 1-1,5 ampere geladen?
Nieuwe NiMH cellen altijd eerst formeren, ontlaadt het pakket maar eens en laadt het dan op met slechts 100mA in 15 uur en doe dit de volgende paar keer ook het liefst.

Zal het manueel instellen. Op hoeveel mA moet ik hem nu het beste ontladen?

100mA opladen in 15 uur? Is een beetje weinig voor een 2000 mAh pakje, nee?

nieuwe cellen moet altijd geformeerd worden. (Alle cellen hetzelfde maken)
Dit moet je met een lage laadstroom(100mA)doen, en zonder deltapiek instelling. Als nu de ene cel eerder vol is dan de ander, dan blijft je lader toch langzaam doorladen zodat alle cellen vol zitten. Alle overtollige energie kan (bij deze lage laadstroom) omgezet worden in warmte. Dus kan er niks mis gaan.

Waarschijnlijk waren bij de laatste lading nog niet allemaal vol, terwijl er 1 cel een delta-piek gaf. Je lader slaat dan af, terwijl het pakket nog niet vol is.

Maar dit staat trwouens allemaal in de faq.
(die ik nu zelf niet kan terug vinden :oops: )

oja, ik zou trouwens maar eerst langzaam laden, voordat je gaat ontladen. Als er namelijk erg veel onbelans in de onderlinge cellen zit gaan die ompolen bij een diepe ontlading.

Ik heb ook nog een Unicharger 6.

Ik hang hem daar dan wel een nachtje aan aan de 150mA.

Hopelijk haalt het wat uit. Kan nu niet eens een dagje vliegen. 4 vluchtjes met de Calmato en 2 met de Caliber moet toch kunnen op 1 lading... :cry:

Gisteren heb ik een mx-12 gekocht, daar steekt een 9.6V 1,7 Ah batterij in. Ik laad met een Ultramat 10 computerlader. Had net hetzelfde voor, ik lade deze accu op met 1700 mah per uur en er ging maar +/- 200 mha in de accu, dan ff de handleiding erbij genomen en de maximale laadstroom bedroeg 1,5 Ah per uur. Na deze iets lager te laten laden ging er gelijk 1500 mha in de accu, dus waarschijnlijk heb je hem met een te hoge stroom geladen.

Mijn lader laadt deze batterij meestal tussen de 0.5 en 1A...

Zou moeten kunnen.

Ik heb hem nu aangehangen op een kleine laadstroom. Kijken of het iets helpt.

Ik heb deze batterij nu al een aantal keer "traag" geladen (150mAh) en telkens gewacht tot de zender aangaf dat deze leeg was.

Doch het blijft hetzelfde. Was gisteren een motor aan het inlopen en bij het vierde tankje gaf de zender er de brui aan!!!

verbruikt deze zender + synthesizer dan zoveel? Of is het accupack gewoon stuk?

Na het opladen krijg ik een spanning van 11.3V maar deze stuikt héél snel in... En na een minuut of 40 is het nog maar 8.4 en gaat de zender piepen...

:cry:

Bronco Dappe zei:
verbruikt deze zender + synthesizer dan zoveel? Of is het accupack gewoon stuk?

Wordt tijd voor een nieuw accupack.

Gemiddelde bedrijfstijd voor een stroomvretende zender met orginele accu is 3 uur.

Waarom moeten Ontvager en Zenderaccus snelgeladen worden.

Als je die gewoon met 10% van de capiciteit laad is er niets aan de hand.
Je doet ze s'avonds aan de lader en als je weer wakker wordt zijn ze vol.
Dit kan je gewoon met een universele lader doen heb je geen Robbe Home Charger voor nodig.

De moderne Zenders zullen meer stroom vreten dan een oude Terra Top maar daar vaar ik wel even 5 uur mee met een pakket van 3000 Ma.
En die laad ik gewoon na gebruik met 10% van de capaciteit dus 300 Ma.

Het is allemaal snelladen over iets anders wordt er niet gesproken dat heeft mij ook op het verkeerde been gezet met de nieuwe NIMH accu's en een Robbe Home Charger aan laten schaffen terwijl ik die lader helemaal niet nodig heb voor mijn hobby.

En om nog even iets aan te halen je accu's gaan op deze manier ook nog eens 50% langer mee.

Als je Electrovliegt of rijdt en vaart dan kan je met een snellader werken anders is het maar kort pret.
Maar dat geldt niet voor Zender en Ontvangeraccu.

hoeveel geeft de zender aan als het pakket NET opgeladen is?

als dat +/- 9-9.5 V is dan heb je een slechte cel
is het eerder 11 V dan is alles ok

8.5V is gevaarlijk laag... bij mij staat het alarm nu op 9V

Patrick

Ik gebruik de computerlader ook om vlieg- en rijdaccu's op te laden. De zender laad ik meestal met 0.5A. Op het cellenpacket staat max 2A dus daar blijf ik ver van.

hoeveel geeft de zender aan als het pakket NET opgeladen is?

als dat +/- 9-9.5 V is dan heb je een slechte cel
is het eerder 11 V dan is alles ok

8.5V is gevaarlijk laag... bij mij staat het alarm nu op 9V

Patrick

Na opladen heb ik +11V doch dat stuikt heel snel in.

Nu vertelde iemand dat je de zender niet kan of mag laden met de reflex-methode omdat de zenderdiode dat niet aankan. weten jullie hier iets meer over?

Heb ondertussen een nieuw pakket gekocht :cry: en heb dit gewoon met 150mA geladen, buiten de zender, met een gewone lader. Ben eens benieuwd hoe lang dit het volhoudt.

in de handleiding van mijn nieuwe fx18 word de reflexlader aangeraden.

bij mijn FC16 is dit kompleet uit den boze en mag je alleen laden met een oudere traaglader

Ik kan geen handleiding van de ff9 online vinden... maar ben je zeker dat je met een automatische lader mag laden?

edit

>Na opladen heb ik +11V doch dat stuikt heel snel in.

dat is bij mij ook, snel naar 10.6V

Patrick

In de handleiding van de FF9 spreken ze alleen over NiCd batterijen, bij mij zat er standaard een NiMh bij. Verder zeggen ze niets over computerlader of dergelijke...

Jongens gebruik de zoekfunctie van dit forum eens! Er is over het laden van de zenderaccu al veel geschreven. Heel in het kort komt het hier op neer:
Niet (te) snel laden. Als je een lader wilt gebruiken die het delta piek of inflex principe gebruikt moet je vaak de zender "aanpassen". Een andere manier is de accu buiten de zender laden. Dat is ook veiliger, zeker als je met hoge stromen gaat laden.
Er is nog meer maar dat moet je zelf even opzoeken.

Bronco Dappe zei:
Ik gebruik de Robbe Profi Home charger. Is een computerlader en deze staat goed ingesteld...
Welke versie? Bij het inschakelen is op het display te zien welke sofwareversie aan boord is. Als dit nog een V1.0 is: inleveren bij je winkelier of zelf opsturen naar de servicedienst. Briefje erbij met daarop: 'slaat te vroeg af bij NiMH'. Onder garantie wordt er dan een V1.1 van gemaakt en dan is voortijdig afslaan in ieder geval niet meer aan de lader te wijten.

Bij de FieldForce 9 zit er overigens geen diode in het laadcircuit. Deze heeft een polyswitch, een soort elektronische zekering. Bij versneld laden hoeft er dus niets aan de zender te worden gewijzigd.

Back