Hoe maak ik diepgangsmerken?

• Topicstarter Topicstarter calypso
  • Startdatum Startdatum
C

calypso

Guest
Hallo bootvrienden :nosmile:

Ik ben inmiddels succesvol mijn Calypso aan het spuiten. De rode kleur onder de waterlijn zit erop, de komende dagen met zwart en wit aan de slag.

Maar nu komt 't: als laatste laag ga ik iets van vernis op bootlak of zo gebruiken, maar eerst moeten natuurlijk de diepgangsmerken erop.
Mijn Calypso bouw ik van hout (niet van een bouwdoos), dus ik heb geen stickervelletje.

Wie geeft mij tips voor het maken van mooie diepgangsmerken? Of zijn deze als stickervelletjes te koop in modelbouwzaken.

Alvast dank,

Twan

Twan, ga naar een goede kantoorboekhandel en vraag daar naar de zg. 'afwrijfletters' .
Merk: MECANORMA.
Tegenwoordig een beetje uit de tijd, maar tien jaar geleden heb ik gelukkig een aantal velletjes gekocht.
Je wrijft de letters / cijfers met een potlood van het vel af rechtstreeks op de ondergrond. Heel dun, lekker plooibaar, en als je het geheel voorzichtig overschilderd (spuiten is infeite beter) met lak, krijg je een prima resultaat.
Je hebt gewone cijfers en Romeinse cijfers nodig. Aan welke kant de gewone en aan welke kant de romeinse vijfers staan, weet ik zo niet uit m'n hoofd. Bovendien zal je Calypso een Plimsollmerk moeten hebben; dat kan je met enige fantasie ook van wrijfletters maken.
Lettertypen en maten te kust en te keur!

Groet
Roel

Of ga op zoek naar een bedrijf met een snijplotter, neem je boot mee, vertel je probleem en met een beetje mazzel.....
Als je bij mij komt krijg je het mee iig :)

Onder de zoeknaam Plimsoll mark heb ik het ook op internet een keer gezien compleet met uitleg wat voor tekens voor wat voor schepen gelden. Deze is dan als voorbeeld makkelijk uit te printen.

Groetjes Hans.

Het snijden van deze kleine letters en tekens is bijna onmogelijk. Heel veel kleiner dan 7-8 mm is niet mogelijk
Het snijden zal nog wel gaan maar het zo genaamde pellen is niet te doen.
Het mooiste zijn idd de setjes die Harhaus verkoopt.
Gebruik ze ook al jaren, ondanks dat ik zelf kan folie snijden

nou, wat han zegt dat is wel een optie, ik heb letters nodig voor mijn rotterdam, een millimeter of 3 hoog. En die kan een kennis van me maken bij hem op de zaak.

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe :D

Nog twee vervolgvragen.

Eerste vraag: ik heb eens gekeken in de online catalogus van Harhaus, maar als iemand mij kan vertellen wat het Duitse woord is voor diepgangsmerken, dan kan ik deze wat makkelijker vinden :wink:

Tweede vraag: hoe hoort de ankerkluis eigenlijk te zitten? Ik heb een tijdje op internet naar foto's gezocht, maar dat heeft niet geholpen.
Mijn ankerkluizen zijn van het volgende type:

ankerkluis.jpg

Welke kant van de ankerkluis hoort naar boven te wijzen?

Opnieuw dank

P.S. Als alles een beetje meezit hoop ik binnen een paar dagen een foto van work in progress te hebben

Ze zijn te vinden in de (gedrukte) catalogus onder Plimsoll Marken.
Ze zijn leverbaar in de kleuren zwart of wit in de volgende schalen
1:100, 75, 50, en 1:30.

Voorwat betreft je kluisgaten, de dunste kant hoort naar de kant waar de minste kracht komt te staan. De dikste kant kan dus het meest slijten.
Dus als de kabel (of ketting) uit het kluisgat naar beneden lopen zit de dunne kant boven.

Hoop dat hier wat aan hebt.

Het zit erop! De verf dan...

Zoals beloofd een foto van het resultaat:

Calypso-achter-zij.jpg

Ik hoop nog steeds op de beschikbaarheid van mooie decalstickers voor de diepgangsmerken. Ik heb een email gestuurd aan Harhaus.de, maar nog geen antwoord mogen verwachten. Hopelijk kunnen jullie me nog wat verder helpen.

Heeft iemand wellicht een afbeelding van de diepgangsmerken/Plimsoll merken zoals geleverd door Harhaus?

Aangezien op Harhaus.de staat dat de 1:30 stickers, kleur wit, slechts per 3 vellen te koop zijn, heeft iemand wellicht een velletje over dat hij kwijt wil?

Groet,

Twan

hallo

ik heb mijn letters en plimson merken laten maken in een leter shop
die snijden met een prof plotter de merken op maar zoals ge ze zelf wilt
dan worden die op een doorschijnend vel gekleeft dat je met een schaar kunt uitsnijden en dan je merktekens over brengen op je model
gewoon wrijven zoals wrijfletters
dan vernis er overheen en een mooi resultaat
ze kunnen hier letter snijden die zo klein zijn dat je ze nauwelijks nog kunt zien

sportieve groeten raf

Ik kan wel aan een load lijn merk (grafisch) komen. Als je wil, zet ik hem op de site. Kun je altijd printen zoals je hem hebben wil.

Back