Hoe maak ik patrijspoorten

Ik ben bezig met een model van een cruisschip (2150 mm lang)
Hoe maak ik waterdichte patrijspoorten zodat ik licht vanuit de romp naar buiten kan laten schijnen

Alvast bedankt

De boot schaal is 1:100. dus een patrijspoort wordt dan 4 mm in doorsnede.
Als daar dan nog perspex of zo in moet.
Ik zat al te denken aan perspex staf (als dat te krijgen is)
Eventueel een dikke strook aan de binnenkant lijmen om een beetje houvast te krijgen.

Een patrijspoort van die grootte is bijvoorbeeld te maken van een holnietje. Als je daarin een stuk perspex staf steekt en dat buitenkant gelijk houdt, dan kan je door alle staafjes te bundelen met slechts één lamp alle patrijspoorten laten oplichten.
Dat staf is makkelijk te draaien, dus is het ook mooi passend te maken in die nietjes.

Groetjes Hans.

Hoi montagne,

Ik weet niet of je in het bezit bent van een draaibank, anders kun je een een dunwandige messingpijp kopen daar een perspex staf in persen, de staf messing en perspex klem je in op de draaibank en je kunt je patrijspoortjes afsteken met een dun beiteltje.

Groeten Justin

Justin

Maar dan word het (GLAS) toch dof van het draaien :roll:
Of heb je daar wat voor :?:
Als ik van dat kunstglas laat ik het even zo noemen wat afdraai met de draaibank(je) dan word het dof
mvg
Frederik :D :D

Zo'n kleine patrijspoortjes kun je op een stukje tape plakken, en dan volgieten met epoxy. Volgieten, is in de praktijk, voorzichtig voldruppelen met een tandenstoker. Omdat de hoeveelheden zo klein zijn, is 2-k lijm van Bizon een goedkope oplossing. Dat heb ik gedaan bij een Calypso van BB, gegarandeerd waterdicht.

Ik heb ze gemaakt van holnieten
Een doosje 100 stuks voor EURO 2.95
Deze vol laten lopen met epoxy.

Kan niet beter en makkelijker.

Pendelaar

Kun je trouwens eens een foto van je schip laten zien? Ben wel benieuwd!!

Groet, aad

Als ik van dat kunstglas laat ik het even zo noemen wat afdraai met de draaibank(je) dan word het dof
mvg
Frederik

Als het goed is gedraaid, dan is het al practisch glad en dan even langs een stukje 600 schuurpapier halen en met wat koperpoets op een lapje is het goed te polijsten.

Groetjes Hans.

Bedankt voor de info. Ga eens experimentern
Sorry dat het zo lang geduurd heeft
Erg druk met werk zowel voor de baas als thuis
Voor plaatsen van de foto's zal ik ook ff kijken hoe dat moet

Hallo Aad,

Ik heb een fotoalbum met een paar foto's aangemaakt
Gr Erik
Wat is het toch moeilijk om er even de link bij te zetten he
Of dacht je als dat je was de enigste hier op het forum met fot.s
Je zoek je eigen het lazarus zo hoor:alien:
mvg
Frederik:D

Ik gebruik clearfix van humbrol om glas in patrijspoorten te maken.
Ik weet niet of het tegen water kan.
Het is erg stroperig spul.
Eerst moet de romp helemaal klaar zijn.
sucses
j.v.d.lugt

Ik ben bezig met een model van een cruisschip (2150 mm lang)
Hoe maak ik waterdichte patrijspoorten zodat ik licht vanuit de romp naar buiten kan laten schijnen

Alvast bedankt
Messing patrijs poorten met glas kan je bestellen in Purmerend bij de modelbouwzaak.

Dag Montage.In de Jacob v Heemskerck slp boot patrijspoorten gemaakt glasvezel uit een matrexbord koper pijp met de diam van het lampje door de romp geboord.Van binnen uit lampje er door en gelijmd. Dan het bundeltje draad bij elkaar uit einden in een kastje 6v lampje in het kastje afsluiten klaar.
Grt Rob.

Mooi dit forum heb weer wat bijgeleerd wat patrijspoorten betreft ik zit met hetzelfde probleem met mijn Calypso ben de hele opbouw aan het vernieuwen, alles weg incl. bovendek nu de binnenkant vrij is wil ik vooraan ook verlichting door de patrijspoorten laten schijnen maar die zijn zo klein en volgepropt zodat er geen licht door kan dus moeten ze vernieuwt worden en hier heb ik enkele ideetjes opgedaan ,test fase is begonnen ,
Hier in België noemen wij het poprivetten jullie zeggen daar waarschijnlijk klinknagels tegen ,jullie weten wel vb. 2 platen aan mekaar vastmaken, gaatjes erin en dan van die buisjes met een nagel in en dicht trekken met een daarvoor voorzien pistool, wel die buisjes van de juiste diameter en daar glaslijm indruppelen

Handige dingen Patrick, maar de randen zijn veel te breed. Dunwandige pijp, die aan de buitenkant een fractie buiten de romp steekt komt er het dichtst bij. Drupje heldere lijm of lak om het waterdicht te maken. Kristal Klear gaat ook. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwenzo.nl/Micro-Kristal-Klear

Back