Hoe maak je een mal ?
Ik heb deze week een mal gemaakt van een motorkap en wat foto’s gemaakt hoe ik dit doe .
dit is misschien intersant voor mensen die dit een willen doen of voor ander die het ander doen .
Om te beginnen wat heb je nodig .
een plank liefst glad ,ik gebruik altijd planken die ze gebruiken voor leggers of voor kasten te maken .
kan je kopen bij de meeste doe-het-zelver zaken .
foto
Een motorkap
foto
leg de motorkap op de plank
foto
Een stift en een voorwerp om de stift tegen aan te maken , dit zou ongeveer een 0.5cm tot 1 cm van de motor zijn , als je rond de motorkap tekent dat dit rondom groter is .
foto
en nu langs de lijn uit zagen met een figuur zaag
en boor de gaten om later paspennen aan te brengen in mijn geval gebruik ik altijd knikkers als paspennen
boor de gaten kleiner dan de knikker ,de knikker moet hoger zitten dan de helft
ik frees de gaten een beetje uit tot ik de gewenste hoogte heb van de knikker
paspennen dienen voor later de mallen mooie op elkaar te krijgen .
foto
Plank en motorkap insmeren met wax een 30 minuten wachten en opblinken en weer 30 minuten wachten dit drie maal .
foto
volgende stap is motorkap in de plank met klei vast zetten en dit heb je nodig .
klei dat je in een speelgoed winkel kan kopen .
een warme luchtblazer hiermee maak je de klei heel zacht tot bijna vloeibaar
een mesje waar ik een balsa balkje op gelijmd heb dit dient om de overtollig klei te verwijderen
foto
plaats de motorkap in de plank en gebruik op vier hoeken klei zodat de motorkap blijft zitten voorlopig .
met het mesje met de balsa balkje kun je zien dat je op de juiste verdeling zit van de motorkap
als de verdeling juist is plaatst er nog wat klei bij dat de motorkap iets beter blijft zitten .
foto
nu wordt de klei verwarmd dat dit heel plat wordt
hier mee wordt vermijden dat we geen druk gebruiken om de klei in de gleuf te smeren
dit wordt aan de onderkant in de gleuf tussen de motorkap en de plank gesmeerd en op de plank zelf.
foto
en nu de boven kant ook met verwarmde klei en volledige rondom
de overtollige klei wordt met het mesje met balkje rondom weg gehaald
foto’s
de rest van de klei dat nog aanwezig is wordt verwijderd met de wax die ik gebruikt
nog eens opblinken en dit gebeurd nog één keer .
foto
nu gaan de alles in smeren met PVA of losmiddel dit zorgt er voor dat de mal niet aan de motorkap blijft vast plakken .is vloeibaar word met een pons aangebracht als het is aangebracht blinkt heel fel .
dit doen we de motorkap en de volledige plank.
Een dag wachten voor we verder gaan .
foto
en dan kunnen we de knikker plaatsen wat klei in de gaten zo dat de knikker vast zitten dan kunnen ze niet mee bewegen als we de mal aan het maken zijn .
nu kunnen we beginnen met het maken van de mal
nodig
vorm hars ,epoxy , goed kopen verf bortels , oude glazen potten .glasvezel doek 80gr,160 gr keper ,280 keper.glasvezelsnipers, weegschaal, micro balloons en katoenvlokken.
De micro balloons en katoenvlokken worden samen gemengd 1op 1
We mengen de vormhars zoals aangeven op de verpakking 100:17 in mijn geval .
is 100 gr + 17 gr verharder
dit wordt gelijkmatige aangebracht en dit een paar mm dikte
foto
dan wordt er glassnipper op gestrooid
foto
de verschilden glasvezeldoeken die ik gebruik
een half uurtje wachten
dan wordt er epoxy klaar gemaakt samen met de gemengde micro balloons en katoenvlokken dat dit een dikke vloeibare brei wordt .
dit smeren we op de glasvezelsniper
foto
en dit gebeurt met twee lagen van 80 gr
rond de knikkers een dikke laag gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stukje glasvezeldoek dat de om een mooie ronding te krijgen
gebruik altijd in het begin stukken glasvezeldoek en zeker in de hoeken om te voor komen dat we geen lucht bellen in de mal krijgen
nu brengen we ons eerst laag van glasvezeldoek op gebruik hier bij een nieuwe borstel
deze trekt volledig in van de gemengde micro balloons en katoenvlokken
mijn eerst laag gaat aan de plank tot iets voorbij de helft van de motorkap de volgend helft van de andere kant van de plank tot weer iets over de helft van de motorkap en dan de voorkant van de motorkap maar dit in kleiner stukjes ,in de moeilijk hoeken smeer ik nog wat gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stuk glasvezeldoek tegen
bij dit stuk heb je normaal geen extra epoxy voor nodig
en twee lagen van 160 gr keper glasvezel
het zelfde als de vorige stap alleen dat hier wat met epoxy moet bij gesmeerd worden ook niet teveel ander drijven doeken in de epoxy .
foto
en dan twee lagen 280 gr keper
bij deze lagen heb je iets meer epoxy nodig omdat deze doek dikker is
laatste laag 160 gr keper in één groot stuk
deze proberen zonder epoxy te gebruiken of heel weinig
deze neemt de epoxy op die teveel hebt gesmeerd op 280 gr
laatste stap terug en laag vormhars opsmeren
foto
één dag later
onderkant de klei zoveel mogelijk verwijderen .
met een plamuur mes op de plank onder de mal los maken en voorzichtig de motorkap er uit duwen .
de overtollige klei verwijderen .
foto onderkant
bovenkant
de pva losmiddel met water verwijderen
pva los goed met water op
hier foto van loslak of PVA
en terug met wax rest van de verwijderen en op blinken
dit terug tweemaal
bouwplank aan gepast voor de volgende stap
en is alles klaar voor de volgende stap .
alle foto’s zijn ook te zien op foto bouwforum nl
daar staan alle foto’s op .
grt johnny
Ik heb deze week een mal gemaakt van een motorkap en wat foto’s gemaakt hoe ik dit doe .
dit is misschien intersant voor mensen die dit een willen doen of voor ander die het ander doen .
Om te beginnen wat heb je nodig .
een plank liefst glad ,ik gebruik altijd planken die ze gebruiken voor leggers of voor kasten te maken .
kan je kopen bij de meeste doe-het-zelver zaken .
foto
Een motorkap
foto
leg de motorkap op de plank
foto
Een stift en een voorwerp om de stift tegen aan te maken , dit zou ongeveer een 0.5cm tot 1 cm van de motor zijn , als je rond de motorkap tekent dat dit rondom groter is .
foto
en nu langs de lijn uit zagen met een figuur zaag
en boor de gaten om later paspennen aan te brengen in mijn geval gebruik ik altijd knikkers als paspennen
boor de gaten kleiner dan de knikker ,de knikker moet hoger zitten dan de helft
ik frees de gaten een beetje uit tot ik de gewenste hoogte heb van de knikker
paspennen dienen voor later de mallen mooie op elkaar te krijgen .
foto
Plank en motorkap insmeren met wax een 30 minuten wachten en opblinken en weer 30 minuten wachten dit drie maal .
foto
volgende stap is motorkap in de plank met klei vast zetten en dit heb je nodig .
klei dat je in een speelgoed winkel kan kopen .
een warme luchtblazer hiermee maak je de klei heel zacht tot bijna vloeibaar
een mesje waar ik een balsa balkje op gelijmd heb dit dient om de overtollig klei te verwijderen
foto
plaats de motorkap in de plank en gebruik op vier hoeken klei zodat de motorkap blijft zitten voorlopig .
met het mesje met de balsa balkje kun je zien dat je op de juiste verdeling zit van de motorkap
als de verdeling juist is plaatst er nog wat klei bij dat de motorkap iets beter blijft zitten .
foto
nu wordt de klei verwarmd dat dit heel plat wordt
hier mee wordt vermijden dat we geen druk gebruiken om de klei in de gleuf te smeren
dit wordt aan de onderkant in de gleuf tussen de motorkap en de plank gesmeerd en op de plank zelf.
foto
en nu de boven kant ook met verwarmde klei en volledige rondom
de overtollige klei wordt met het mesje met balkje rondom weg gehaald
foto’s
de rest van de klei dat nog aanwezig is wordt verwijderd met de wax die ik gebruikt
nog eens opblinken en dit gebeurd nog één keer .
foto
nu gaan de alles in smeren met PVA of losmiddel dit zorgt er voor dat de mal niet aan de motorkap blijft vast plakken .is vloeibaar word met een pons aangebracht als het is aangebracht blinkt heel fel .
dit doen we de motorkap en de volledige plank.
Een dag wachten voor we verder gaan .
foto
en dan kunnen we de knikker plaatsen wat klei in de gaten zo dat de knikker vast zitten dan kunnen ze niet mee bewegen als we de mal aan het maken zijn .
nu kunnen we beginnen met het maken van de mal
nodig
vorm hars ,epoxy , goed kopen verf bortels , oude glazen potten .glasvezel doek 80gr,160 gr keper ,280 keper.glasvezelsnipers, weegschaal, micro balloons en katoenvlokken.
De micro balloons en katoenvlokken worden samen gemengd 1op 1
We mengen de vormhars zoals aangeven op de verpakking 100:17 in mijn geval .
is 100 gr + 17 gr verharder
dit wordt gelijkmatige aangebracht en dit een paar mm dikte
foto
dan wordt er glassnipper op gestrooid
foto
de verschilden glasvezeldoeken die ik gebruik
een half uurtje wachten
dan wordt er epoxy klaar gemaakt samen met de gemengde micro balloons en katoenvlokken dat dit een dikke vloeibare brei wordt .
dit smeren we op de glasvezelsniper
foto
en dit gebeurt met twee lagen van 80 gr
rond de knikkers een dikke laag gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stukje glasvezeldoek dat de om een mooie ronding te krijgen
gebruik altijd in het begin stukken glasvezeldoek en zeker in de hoeken om te voor komen dat we geen lucht bellen in de mal krijgen
nu brengen we ons eerst laag van glasvezeldoek op gebruik hier bij een nieuwe borstel
deze trekt volledig in van de gemengde micro balloons en katoenvlokken
mijn eerst laag gaat aan de plank tot iets voorbij de helft van de motorkap de volgend helft van de andere kant van de plank tot weer iets over de helft van de motorkap en dan de voorkant van de motorkap maar dit in kleiner stukjes ,in de moeilijk hoeken smeer ik nog wat gemengde micro balloons en katoenvlokken en een stuk glasvezeldoek tegen
bij dit stuk heb je normaal geen extra epoxy voor nodig
en twee lagen van 160 gr keper glasvezel
het zelfde als de vorige stap alleen dat hier wat met epoxy moet bij gesmeerd worden ook niet teveel ander drijven doeken in de epoxy .
foto
en dan twee lagen 280 gr keper
bij deze lagen heb je iets meer epoxy nodig omdat deze doek dikker is
laatste laag 160 gr keper in één groot stuk
deze proberen zonder epoxy te gebruiken of heel weinig
deze neemt de epoxy op die teveel hebt gesmeerd op 280 gr
laatste stap terug en laag vormhars opsmeren
foto
één dag later
onderkant de klei zoveel mogelijk verwijderen .
met een plamuur mes op de plank onder de mal los maken en voorzichtig de motorkap er uit duwen .
de overtollige klei verwijderen .
foto onderkant
bovenkant
de pva losmiddel met water verwijderen
pva los goed met water op
hier foto van loslak of PVA
en terug met wax rest van de verwijderen en op blinken
dit terug tweemaal
bouwplank aan gepast voor de volgende stap
en is alles klaar voor de volgende stap .
alle foto’s zijn ook te zien op foto bouwforum nl
daar staan alle foto’s op .
grt johnny