Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Misschien is het een idee om de deelnemers in de C-klasse van seizoen 2011 eens te benaderen met de vragen (I) waarom ze in 2011 besloten mee te gaan doen en (II) waarom ze in 2012 niet verder zijn gegaan.

    In 2011 waren er een vier- of vijftal nieuwelingen waar ook best talent bij zat. Slechts één daarvan hebben we in 2012 nog eens terug gezien, op maar één wedstrijd.

    Misschien krijg je op die manier meer zicht op de motieven van de (potentiële) deelnemers, zowel de positieve (waarom deed ik mee) als de negatieve (waarom haakte ik een jaar later af).
     
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Om persoonlijke redenen ben ik al even niet meer actief in het wedstrijdvliegen (F3A-X) toch meen ik mij te herinnenren dat het turnaround programma gestart is in de X (2010 of 2011) en daarna in een subcommisievergadering over genomen is voor de F3A. Voorzover ik mij kan herinneren is het nog altijd dezelfde met ook hele eenvoudige keerfiguren. We hebben zelfs gesproken over verplichte figuren die NIET beoordeeld worden. Dit om niet de druk op het keerfiguur te leggen. Of dit in de X in de praktijk zo gehanteerd is weet ik niet meer. Laat staan dat ik eht van de F3A-C weet.

    Je schrijft hierboven dat je het mogelijk acht dat het teruglopen van deelnemers te wijten is aan het niveau van het programma. Maar waar ik nu even benieuwd naar ben is hoe is dat dan in de X?? Voor zover ik kan overzien is dat er niet minder op geworden. Dit betekend dat het wat betreft de X wel functioneerd.

    Ik ben groot voorstander van het turnaround. Dit is de eerste maar meest belangrijke wat je moet leren voor kunstvlucht. Mijn visie is: wel vliegen niet beoordelen. Hiermee geef je duidelijke richting aan beginnende vliegers maar je geeft ze de lucht om zich te concentreren op het middenfiguur.


    Overigens, terug te komen op de titel van het topic.
    Meer mensen naar wedstrijden is denk ik meer een kwestie van aandacht erop vestigen dan het niveau laten zakken. Dus workshops en dergelijke, hier in dit topec al aangehaald, lijkt mij veel effectiever dan het aanpassen van het programma.

    En ook al heb ik niet veel tijd. Ook mij kun je rustig eens benaderen voor het zuiden\oosten van het land want ondanks dat ik niet meer actief deelneem, ik blijf enthousiast over kunstvlucht en wil dat best uitdragen.

    Grz

    mark
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Persoonlijk ben ik als herintredende modelbouwer/vlieger wel geïnteresseerd in het leren van kunstvluchtfiguren te vliegen, maar (nog) niet in het deelnemen aan wedstrijden. Zo iets zou ik pas overwegen als ik een paar figuren strak kan vliegen, maar op dit moment is elke looping nog anders van vorm en elke hoge hoed een scheve hoed.

    Maar ook in deze fase zou ik best wat kunnen hebben aan opbouwende kritiek van een ervaren kunstvlucht piloot. Wie weet leer ik mijzelf dingen aan, die ik later weer af moet leren om beter te kunnen vliegen. Ook weet ik niet echt wat mijn vliegtuig (SIG Somethin' Extra) nu allemaal wel en niet kan en hoe ermee gevlogen zou kunnen worden in de handen van een veel beter vlieger dan ik.

    "Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname?" begint in mijn geval dus eerst bij "hoe mensen te enthousiasmeren om kunstvlucht doelen te stellen en die vervolgens te bereiken in hun vliegkunst?". Wie weet krijg ik dan de smaak te pakken?

    Ik heb binnen onze vliegclub al eens rondgekeken of er geen mensen zijn, die ik een mooi kunstvluchtprogramma zie afwerken, maar die heb ik tot nu toe nog niet ontdekt.
     
  4. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    En die doelen stel je door ondanks al de afwijkingen in een figuur gewoon naar de wedstrijden te gaan. Daar onmoetje dan op "regelmatige" basis andere vliegers en doe je snel ervaring op. De leercurve is enorm. Ik snap dat het een beetje kip en ei verhaal is.

    Je hoeft niet bang te zijn af te gaan, fouten maken is een kans om te leren. Ervaren mensen ontmoeten doe je op een wedstrijd.

    grz

    Mark
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Vliegers, lees clubleden, zo ver krijgen om deel te nemen aan wedstrijden als de F3A of F3P hangt heel sterk af van het enthousiasme van medeclubleden en hun overtuigingskracht. Een aantal jaar terug door enthousiasme in de eigen club (Aeroclub Heemskerk) ben ik ertoe gekomen om F3P te gaan vliegen. En als één schaap over de dam is, volgen er meer omdat de drempel lager wordt. Ik heb erg genoten van zowel de wedstrijden als alle voor- en napret. :thumbsup:

    Helaas lukt het niet om meer leden zo ver te krijgen. Ondanks veel inpraten op ze dat je je niet hoeft te schamen voor fouten en je juist meer leert op een wedstrijddag dan tijdens 10 trainingsdagen, is de toezegging vaak zeer moeilijk. :yes:

    Ook is een zeer beperkt aantal deelnemers vaak reden om niet mee te doen uit vrees dat anderen teveel op de vingers kijken van nieuwkomers. Iets dat zeker niet het geval is, alle tips en trucs die ik heb mogen ontvangen gedurende de F3P waren zeker opbouwend en zijn ter harte genomen. Maar een beperkt, altijd maar hetzelfde deelnemersveld en vaak de enorme reisafstanden voor "3x 2 minuten vliegen" is tevens een reden om na een aantal jaar af te haken. :( :oops:

    Naar mijn mening zou het voor instappers aantrekkelijker zijn om meer op regionaal niveau, zeg zo'n 75km maximale reisafstand, een soort introductiedagen te organiseren met uiteindelijk doel een aantal wedstrijddagen. Zo leren de vliegers elkaar wat beter kennen, kijken de kunstjes eerst zonder verdere verplichtingen bij elkaar af (onder begeleiding van ervaren wedstrijdvliegers), leren de procedures kennen en ervaren dat het heel gezellig is. Uiteindelijk gaan deelnemers zich dan meer meten met gelijkgestemden die op een voor hun zelfde niveau vliegen. Ook al is dat binnen dezelfde "klasse".

    En ervoor zorgen dat met elk soort vliegtuig de klasse gevlogen kan worden. Niet iedereen is financieel in staat om naast of na zijn trainerkist ook een betere kist te hebben. Hanteer gewoon het programma voor het motorbrevet en er is al talent/oefening genoeg nodig om dit strak te vliegen. Maak er desnoods maar een D-klasse bij. Ben je goed, is de overstap naar de C-klasse veel makkelijker. 8)
     
  6. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Wat die doelen betreft denk ik dat je gelijk hebt Mark.

    Het is echter wel zo, wanneer eerst eens een clinic plaatsvindt, eer er een wedstrijd gehouden wordt, wordt je beter voorbereid en niet zo in het diepe gegooid.

    Dat laatste zit waarschijnlijk gewoon tussen de oren, maar om het gemoed gerust te stellen kan ik begrijpen dat het voor heel veel mensen (mezelf misschien wel incluis) veel makkelijker is om eerst naar een clinic te gaan met allemaal zogeheten 'newbie's' dan om naar een wedstrijd te gaan.

    Zoals ik al zei, het is puur psychologisch, maar zo werkt het denk ik wel.

    Groet Jasper
     
  7. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    zijn de aristi's nu voor elk land idem. misschien een goed idee de belgische en nederlandse aristi op mekaar af te stemmen . zo is er in beide kanten een meer opkomst
     
  8. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
    Ikzelf ben het wel met ''sleurhut'' eens...


    Op de vraag hoe mensen te enthousiasmeren, voor mezelf pratend, is afstand vaak het grootste obstakel. Voor wedstrijden in bijvoorbeeld Limburg krijg ik de auto helaas niet mee. De wedstrijden zelf spreken mij wel aan, ik vind het niveau ook niet zozeer een drempel, van fouten leer je zullen we maar zeggen.
    Reden voor mij om deel te nemen aan een wedstrijd of clinic is vooral omdat je er erg veel nieuwe dingen leert. Ik heb eerder andere wedstrijden gevlogen (F3K) en heb toen ontzettend veel geleerd! Moet zeggen dat mij dat destijds 200% meeviel, heb zelden zoveel geleerd in zo korte tijd.
    En aangezien ik sinds kort een F3A kist heb staan is het natuurlijk helemaal leuk eens een kijkje te nemen bij het F3A gebeuren.

    Mocht er komend seizoen een clinic of wedstrijd in de buurt gehouden worden heeft u die wedstrijd in ieder geval 1 deelenemer in de C!
     
  9. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Als er mensen zijn die interesse hebben een keer aan F3A te snuffelen in omgeving Eindhoven, laat me dat dan weten.

    In principe zou ik ergens in april bij ons op het veld een soort F3A fly-in willen organiseren, ter kennismaking. Denk aan een keer programma voorvliegen, hints en tips voor afstellen vliegtuig en instellen zender, zelf een keer programma (of een stukje daarvan) met een coach.

    Volkert
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het antwoord op de vraag waarom er geen deelnemers zijn in de F3A-C kan ik voor mijzelf beantwoorden aan de hand van mijn eigen ervaringen :

    Zelf heb ik ca 8 jaar geleden meegedaan in de F3A-C. (Toen nog RC-3)
    Wat mij toen opviel is dat er in deze klasse (F3A-C) alleen maar F3A kisten vlogen. Als je geen F3A kist had eindigde je bijvoorbaat meestal op de laatste plaatsen.

    Toen leefde het heel erg met welke kist je vloog, had je een "goede" kist dan stond je al snel verder naar voren.
    <O:p</O:p
    Ik herinner mij nog heel goed de opmerking die een jury-lid mij gaf : Koop volgend jaar een betere (en duurdere) kist en je zult zien dat je veel beter gaat vliegen en hogere punten krijgt. Dit was de vreemdste opmerking die ik ooit heb gehoord, ik vloog toen met een X-tra 60 (die ik nog steeds heb) en maakte af en toe wel eens een stuurfout.

    Mijnsinziens heeft het dan ook geen enkel nut om dan met een zogenaamd betere kist te gaan vliegen, de stuurfouten zijn precies hetzelfde !

    De F3A volg ik nog gedeeltelijk en ik zie dit nog steeds gebeuren, veel vliegers denken als ze een kist kopen waar een topvlieger (bv. CPLR) ook mee vliegt dat zij het dan ook wel zullen kunnen. Ik denk dat dit komt door de zeer gebrekkige kennis van techniek / aerodynamica. Wanneer je gaat afvragen waarom die topvlieger zoveel beter vliegt kom je tot de conclusie dat dit niet heel veel met de kist te maken heeft.

    Die topvlieger (bv. CPLR) vliegt inderdaad met een dure kist. Het ontwerp van deze kist is echter van hemzelf ! Hij bepaald dus hoe de kist vliegt en niet de koper van de (ARF) kit.

    Van de wedstrijden heb ik uiteraard ook goede dingen geleerd. Hoe vlieg je de figuren en hoe ga je om met wedstrijden.<O:p</O:p
    <O:p</O:p
    Zelf vlieg ik nog steeds F3A, maar dan gewoon recreatief. Wat ik hoor binnen de verenigingen waar ik aktief ben is dat F3A gezien wordt als een elite sport waar je vooral dure modelvliegspullen dient te hebben. Dit houdt de “gewone” recreatieve vlieger tegen om F3A te gaan vliegen. De drempel (financieel) is simpelweg te hoog.
    <O:p</O:p
    Er wordt gesteld dat je met een Calmato mee kunt doen, natuurlijk kan dat, maar in de praktijk gebeurd dit nooit.<O:p</O:p
    <O:p</O:p
    Grt,<O:p</O:p
    <O:p</O:p
    Arnoud.<O:p</O:p
     
  11. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    laat mij dan iets weten, dan kom ik ook
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Staat genoteerd! Dacht zelf aan 2 of 3 vliegers de eerste keer; mocht er meer belangstelling zijn herhalen we het nog een keer.

    Het zou mooi zijn als we in het oosten en noorden ook zoiets kunnen doen; Wie doet mee?

    Volkert
     
  13. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik wil wel een balletje opgooien binnen onze club (Aeroclub Heemskerk). We hebben een aardig veld, leuke mensen en als het moet ook catering en muziek op het veld. Een gezellig dag is er wel van te maken. :yes: En binnen de club hebben we de drie actieve piloten met veel wedstrijdervaring (Niels, Ronald, Erik) en wat meer F3P vliegers (ik zelf, Phil en Jasper). Ook van buiten de club zijn er nog wel wedstrijdvliegers in de regio te porren, enkele zijn al bekend met ons veld en de mensen. ;)

    Vraag is dan in hoeverre bijvoorbeeld een KNVvL bij kan dragen aan extra informatie. Anders zie ik het niet verder komen dan een veredelde meeting voor een bepaalde doelgroep (zoals binnenkort de Biglift Meeting op 21 april). Ik denk dat het de taak is van de KNVvL om ook vertegenwoordigd te zijn voor meer uitleg over procedurele zaken. Een lid van de wedstrijdjury is aardig om erbij te hebben, zeker voor de eerste uitleg en de nodige commentaren op de vluchtresultaten. :teacher:
     
  14. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Nuttig! :)

    Tsja, dit is een beetje dubbel. Hierin zit ook een beetje tegenspraak met wat je zelf verderop beredeneert. Immers, je betoogt dat het toestel er niet toe doet, maar geeft wel aan dat je zonder 'echte F3A kist' onderaan zult eindigen.

    Ik vlieg nu een jaar of 5 F3A, ben begonnen in de C klasse met een 90 cm electrokistje (BMI Vision EP). Werd daarmee inderdaad laatste, maar dat was ook geheel terecht, die wedstrijd stond er windkracht 6 en zie dan nog maar eens een programma te vliegen met zo'n kistje ;)

    Hoe dan ook, in de afgelopen jaren heb ik een grote schare aan toestellen voorbij zien komen in de C, met wisselende resultaten. Een funtana, acromaster, gemini, extra 330, etc, ze zijn allemaal de revu gepasseerd.

    Het is dus zeker niet waar dat je zonder F3A kist niet deel kunt nemen, of dat er geen deelnemers zonder F3A kisten zijn.

    Een trainer heb ik inderdaad, voor zover ik weet, niet voorbij zien komen. Ik denk ook dat dat door de figuren komt, met name de hoge hoed en de victory roll, de gemiddelde trainer heeft daar gewoon niet voldoende vermogen voor.

    Dit is zeker niet waar. Het hangt natuurlijk van het toestel af, een X-tra is behoorlijk neutraal, maar zou je bv. met een Calmato gaan vliegen, die heeft een rudder->roll coupling. Dat maakt het vliegen van een slowroll gewoon moeilijker, hoe je het wend of keert.

    Een X-tra heeft redelijk wat rudderinput nodig voor meskant, waarmee de kans op een stuurfout groter wordt. Pak je een courant model, bv. een Sebart .50, dan hoef je meskant amper rudder te geven.

    Om kort te gaan; een betere kist maakt het wel degelijk makkelijker om beter te vliegen.

    Dat gezegd hebbende, een goede vlieger kan ook met een niet-perfecte kist winnen, het is alleen moeilijker. Je hebt zeg maar je eigen stuurfouten, en fouten die de kist toevoegt. Hoe beter de kist, hoe minder fouten daaruit tevoorschijn komen.

    Met alle respect, maar waar haal je dat vandaan? Ik heb zelf de afgelopen jaren actief deelgenomen aan wedstrijden, en ik ken werkelijk geen enkele vlieger die er zo over denkt. In de C klasse vloog/vliegt er geen enkele van de kisten waar jij op doelt.

    Natuurlijk is het wel een hobby, dus ja, als mensen het geld ervoor (over) hebben, kunnen ze zo'n kist kopen. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

    Misschien moest je toch eens op een wedstrijd komen kijken. In de A vliegt bv. een eigen ontwerp mee wat tot stand is gekomen op MVC-MN, een Indira dubbeldekker. Geheel houtbouw. Haalde de derde plek het afgelopen jaar. Dan is er nog de Delphin, een eigen ontwerp van oa. Richard v. Wijk. De X-tra waar je zelf mee vloog is een eigen ontwerp van Dennis.

    Gedeeltelijk waar, er is zeker sprake van persoonlijke voorkeuren, maar in principe is de hoofdopdracht van elke F3A kist om zo neutraal mogelijk te vliegen. Dus als CPLR een kist ontwerpt, zal dat zijn insteek zijn.

    Daar kan dus elke vlieger van profiteren. Verder vergeet je nog even dat je met het aanschaffen van een kist er niet bent; je moet hem dan ook nog trimmen, en dat is, ook voor een ARF, een hele kunst. Zwaartepunt, instelhoeken, uitslagen, noem het maar op. Het kan een kist maken of breken.

    Hier ligt dus een schone taak voor ons, want dit is pertinent niet waar. Zoals reeds vermeld, zijn er in de C van allerlei, niet dure, kisten voorbij gekomen.

    Ik heb zelf deelgenomen aan de A met een Sebart WindS 110, een kist die nieuw iets van 400 euro kost. Daarmee heb ik over het gehele seizoen een 6e plaats gehaald, en 1 wedstrijd de derde plaats. Met die kist had ik de A gewoon kunnen winnen, als ik zelf een betere vlieger was geweest.

    Derk vd. Vecht heeft 2 jaar geleden de finale van de A klasse gewonnen met een Miss Wind .50 van ca. 300 euro (voor het toestel).

    Uiteindelijk gaat het ook om de insteek die je hebt, je moet wel realistisch zijn. Het is bij nagenoeg elke sport zo dat er voor de hogere klasses hogere investeringen zijn, vaak ook omdat mensen dat zelf gewoon willen.

    Dus ja, wil je perse kampioen worden in de A, dan kom je bijna niet om een behoorlijke investering in een toestel heen. Maar goed, dan richt je je dus ook op de hoogste positie op het hoogste niveau.

    Gewoon deelnemen aan de C, is ZEKER geen duur toestel voor nodig. Dit kan gewoon met een trainer. Dat dit niet gebeurd, zegt niet zoveel over de klasse, maar meer over de mensen die niet deelnemen.

    Ben je niet in het bezit van een geschikt toestel (en VEEL van de tegenwoordige toestellen zijn geschikt), dan zou je voor een bedrag tussen de 200 en 400 euro aan de slag kunnen. Goed, dat is veel geld, maar duur kun je het niet noemen. Noem eens 1 sport waarbij je met zo'n budget kunt deelnemen?
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Jeroen

    Even in haken op je berichtje, maar wat verwacht je van de KNVvL dan?

    De kunstvlucht in nederland valt allemaal onder de sub-commisue 'kunstvlucht'
    Zie: Subcommissie Kunstvlucht - Home

    De personen die de 'clinic' zullen geven weten (denk ik) genoeg om iedereen te informeren om de eerste stappen te nemen.

    Na de clinic is er nog genoeg te studeren! O.a. de jurycursus is een leerzaam document, omdat daar in aangegeven staat wat de basis is van de manier waarop de beoordeling plaats vindt. Voor de vlieger is het slim om te weten waarop gelet gaat worden!
    Subcommissie Kunstvlucht - Jurycursus
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zoals ik al aangaf, er is een zekere drempelvrees. Bij veel beginnende vliegers met ambitie om ook een keer een wedstrijd te vliegen, is er een beleving dat het om een soort elite gaat en jurering erg streng is. Ondanks uitleg dat het absoluut niet waar is, blijft die beleving toch. En zelfs meenemen naar een wedstrijd doet ze er niet van overtuigen dat het prima te doen is ook al kun je niet eens alle verplichte figuren vliegen.

    En een mede-clublid dat aanwijzingen geeft, heeft minder impact dan dat van een "vreemde" en een jurylid in het bijzonder. Niels, Ronald en Erik hebben absoluut enorm veel ervaring met (internationale) wedstrijdevenementen en kunstvlucht in het bijzonder. Maar desondanks is een opmerking/hint/tip/truc van bijvoorbeeld Derk of Peter een meer onafhankelijke/andere kijk op zaken. Zeg maar een soort beroepsblindheid omdat het mede-clubleden zijn.

    Wat ik al zij, dit is hoe ik het ervaren heb met de F3P. En niets ten nadele van de mede-clubleden, zij hebben zeker een heel grote bijdrage geleverd. :D :thumbsup:
     
  17. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Dat is inderdaad het probleem, Arnoud is echt niet de enige die aangeeft dat hij de indruk heeft dat het om een elitair en duur iets gaat. Mijn antwoord op hem was dan ook zeker geen aanval, maar een poging dat beeld weg te nemen.

    Als ik naar mijzelf kijk, denk ik dat ik de laatste jaren minder geld ben kwijt geweest aan modelvliegen, dan de gemiddelde vlieger hier op het forum.

    Wat je bij veel 'normale modelvliegers' ziet, is dat de uitdaging 'm zit in de toestellen. Je hebt al een trainer, dan wil je een 3D kist.. heb je die ook al, dan wil je een zwever.. heb je die, dan wil je een shockflyer.. of een warbird.. of.. of.. enzovoort.

    Als je meer met kunstvlucht bezig gaat, verschuift de uitdaging naar het vliegen zelf.. en heb je maar 1 kist nodig. Ik vlieg al zo'n 2.5 jaar exclusief met 1 toestel zo'n beetje. Dat toestel is in mijn geval dan inderdaad duurder dan een gemiddeld toestel, maar doordat je er langer mee vliegt, kom je niet duurder uit.
     
  18. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Los van de verschuiving naar het vliegen zelf. Je leert er meer en beter door vliegen dan na een Calmato een over-powered 3D kist proberen in de lucht te houden. Juist door kunstvlucht leer je dat je met zeer beperkte stickbewegingen veel beter en gecontroleerder kunt sturen. En in de gevallen er "iets niet goed gaat" bij het oefenen, raak je niet in paniek maar stuur je gewoon rustig verder tot je weer recht vliegt (en dan zeggen tegen de rookies dat het figuur zo hoorde :D). Vooral dat spaart een hoop kosten.

    Op wat piepschuim in combats en een Calmato EP met kortsluiting heb ik geen vliegers afgeschreven. Alles is er nog (of verkocht). Maar de uitdaging om een nieuwe tak van de modelvliegsport te gaan doen, is er nog zeker wel. Nu wat aan het oriënteren op zweefvliegen. Bigscales komt ooit nog wel eens, als ik eerst een paar andere figuren kan vliegen met mijn gooi-en-smijt Graupner Saphira. ;)
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Waar ik aan dacht was meer een heel laagdrempelig evenement. Hier is geen KNvVL of subcommissie aanwezigheid bij nodig.

    Verder ben ik het met veel opmerkingen van Henri eens. Je hebt geen dure kisten nodig (alle drie de vliegtuigen waar ik mee gevlogen heb waren 2e hands bijv. En daar vlieg ik nog steeds mee). Je kunt prima met bijv een Xtra-60 of Sebart Angel-50 meedoen en ook die zijn 2ehands goed te vinden. Wat wel gebeurt is dat jezelf de lat hoger gaat leggen. Er zal geen enkele collega wedstrijdvlieger tegen je zeggen dat je een duurdere kist nodig hebt om mee te doen.

    Trouwens, het omgekeerde is ook waar: als iemand wel een relatief dure kist koopt mag dat ook. Heel veel beter (in de zin dat je erdoor een paar plaatsen stijgt in het klassement) zul je er niet door gaan vliegen namelijk. Maar als iemand dat nou mooi vindt en er zijn zuurverdiende centen in wil steken is dat toch ook prima? Vrijheid blijheid mensen!

    Volkert
     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Leuk initiatief. Als het agendatechnisch in te passen is, dan wil ik daar best een poosje voor in de auto zitten om naar het zuiden te rijden en met mijn (ook 2e hands) Somethin' Extra meedoen.
     

Deel Deze Pagina