Hoe moet de cilinder in de blok? ( 2 manieren )

Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met 't uitelkaar en inelkaar zetten van 't blok.

Heb alle onderdelen eerst ontvet vervolgens inelkaar gezet door middel van afterrun olie.

Nu is namelijk 't volgende probleem...

De zuiger... oftewel de cilinder.. hoe moet de cilinder namelijk er in?,

je hebt een open zijde en een gesloten zijde. Bij de open zijde zit namelijk ook een soort gleuf dat balk wat 't cilinder kop vast houdt.

Hoor 't graag van jullie.
 
1: hoeveel topics ga je nog aanmaken over het uit elkaar halen / schoonmaken van je motortje?
2: altijd een goede tip: als je iets uit elkaar haalt, goed opletten hoe het in elkaar zit (evt foto's maken), dan krijg je het ook weer in elkaar.
3: een zuiger is niet hetzelfde als een cilinder.
4: ervan uitgaande dat je het over de inkeping aan de onderkant van de zuiger hebt: Deze zit er over het algemeen in om ruimte te maken voor de krukwang.
5: er is heel veel info te vinden op het internet, even zoeken op "assembling rc engine":

 
Laatst bewerkt door een moderator:
1: hoeveel topics ga je nog aanmaken over het uit elkaar halen / schoonmaken van je motortje?
2: altijd een goede tip: als je iets uit elkaar haalt, goed opletten hoe het in elkaar zit (evt foto's maken), dan krijg je het ook weer in elkaar.
3: een zuiger is niet hetzelfde als een cilinder.
4: ervan uitgaande dat je het over de inkeping aan de onderkant van de zuiger hebt: Deze zit er over het algemeen in om ruimte te maken voor de krukwang.
5: er is heel veel info te vinden op het internet, even zoeken op "assembling rc engine":


Nou ik heb de opening van de zuiger richting 't vliegwiel toe.

Ik hoop dat dit goed is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben het met micropuller eens, je had al een topic over dit onderwerp lopen en is er geen behoefte voor een nieuw topic.

Afhankelijk van de motor.....

De cilinderbus heeft een aantal gaten, het gat wat het hoogste zit is de uitlaatpoort.

De zuiger heeft vaak een lange zijkant en een korte zijkant. Het langste deel moet naar de uitlaatpoort wijzen. als je de drijfstang niet hebt losgehaald kan je ook kijken naar het smeergaatje in de drijfstang, die wijst namelijk naar de krukas.
 
Gewoon even met de hand ronddraaien. Als de zuiger verkeerd om zit, lukt je dat niet (simpel)

Ik ben het met micropuller eens, je had al een topic over dit onderwerp lopen en is er geen behoefte voor een nieuw topic.

Afhankelijk van de motor.....

De cilinderbus heeft een aantal gaten, het gat wat het hoogste zit is de uitlaatpoort.

De zuiger heeft vaak een lange zijkant en een korte zijkant. Het langste deel moet naar de uitlaatpoort wijzen. als je de drijfstang niet hebt losgehaald kan je ook kijken naar het smeergaatje in de drijfstang, die wijst namelijk naar de krukas.

Roelof, wat laat je weer een engelengeduld zien... :)

thanks Roelof en mede forumleden,

Maar heb nu een ander probleem... je hebt t vliegwiel met die 3 pinnentjes erop.. als je de clutch shoentjes op hebt gedaan komt er nog een ander soort omhulsing met tandwieletjes eraan en dat stuk moet vloeiend bewegen ... bij mij is 't namelijk niet zo?,

Heeel stroefjes... voordat ik 't uitelkaar haalde was 't namelijk soepeltjes...

DUs nu mijn vraag waar zit de fout?, kan 't zo zijn aan de schoentjes liggen ofwat?, heb alle lagers toch inorde gedaan.
 
Waarschijnlijk als je alleen het schroefje iets los draait loopt je klok met het tandwiel wel vrij.

Het vliegwiel valt als het goed is op een conische bus. Je moet de krukas maximaal naar buiten trekken en dat busje maximaal tegen het lager duwen . Als je dan je vliegwiel voorzichtig monteert hou je maximaal ruimte over voor de klok.
 
Als het voor de demontage goed liep en na demontage/montage niet meer, waar zou het dan aan liggen, denk je?
 
Als het voor de demontage goed liep en na demontage/montage niet meer, waar zou het dan aan liggen, denk je?

Als je graag wilt trollen, kun wat mij betreft ergens anders zijn.

Ik ben hier om wat ervaring op te doen. En natuurlijk om vragen te stellen.
Als je helaas niet tegen kunt dat ik iets vraag kun je net zó goed geen antwoord geven.
 
Waarschijnlijk als je alleen het schroefje iets los draait loopt je klok met het tandwiel wel vrij.

Het vliegwiel valt als het goed is op een conische bus. Je moet de krukas maximaal naar buiten trekken en dat busje maximaal tegen het lager duwen . Als je dan je vliegwiel voorzichtig monteert hou je maximaal ruimte over voor de klok.

ja klopt.. De schoentjes heb ik met de klok mee gedemonteerd, wist niet meer of 't nou tegen de klok was of met de klok mee... hb ze nu iniedergeval met de klok mee..

merk wel dat nu wat soepeler draait maar niet echt zoals t was?,

weet jij hoe dat komt??,
 
Op je eerste vraag heb ik keurig antwoord gegeven. Je tweede vraag heb je indirect zelf al beantwoord.
Er is al meerdere malen gezegd dat je ook zelf wel eens wat moeite mag doen en dat je niet voor elke knullige vraag een nieuw topic hoeft te openen.
Ervaring opdoen is wat anders dan al je vragen op een forum knallen en ervan uit gaan dat een ander het wel even voor je oplost.
 
Ik durf het bijna niet te zeggen maar: zei ik toch!

wedje leggen dat het volgende topic is: welke nieuwe motor voor mijn buggy? haha
 
Als je graag wilt trollen, kun wat mij betreft ergens anders zijn.

Ik ben hier om wat ervaring op te doen. En natuurlijk om vragen te stellen.
Als je helaas niet tegen kunt dat ik iets vraag kun je net zó goed geen antwoord geven.

Mja... 1 van de dingen die hier niet op het forum gewaardeerd wordt is eigenwijsheid, als je wilt dat je maximaal geholpen wilt worden doe je er verstandig aan om ook dat soort adviesen te volgen. Overigens zijn er veel ongeschreven wetten voor een forum die overal wel gehanteerd worden, dat is mooi samengevat in het Youtube filmpje "posting and you"
 
Mja... 1 van de dingen die hier niet op het forum gewaardeerd wordt is eigenwijsheid, als je wilt dat je maximaal geholpen wilt worden doe je er verstandig aan om ook dat soort adviesen te volgen. Overigens zijn er veel ongeschreven wetten voor een forum die overal wel gehanteerd worden, dat is mooi samengevat in het Youtube filmpje "posting and you"

Hij draait.


Ik had de 1e x de moter inelkaar gezet met de bijgeleverde olie (dikker-stroom achtig ) die ik extra had besteld. Hij strarten namelijk niet. Vervolgens heb weer uit elkaar gehaald en remschijf ontvetter alles gereinigd. En alles weer ingevet met Afterrun Oil. Hij draait als een zonnetje.

Nu mijn volgende punt. Stel hé.. ik haal de carb helemaal uit elkaar inc de verstalbare naalden. Hoe kan achter komen aan me fabrieksinstellingen van de naalden?, 't zelfde geldt voor de high needle en low needle?
 
ik denk dat de meeste personen dit topic ook compleet links laten liggen.
ik heb 2 minuten gelezen en het lijkt soms wel turks oid.
 
Hij draait.


Ik had de 1e x de moter inelkaar gezet met de bijgeleverde olie (dikker-stroom achtig ) die ik extra had besteld. Hij strarten namelijk niet. Vervolgens heb weer uit elkaar gehaald en remschijf ontvetter alles gereinigd. En alles weer ingevet met Afterrun Oil. Hij draait als een zonnetje.

Nu mijn volgende punt. Stel hé.. ik haal de carb helemaal uit elkaar inc de verstalbare naalden. Hoe kan achter komen aan me fabrieksinstellingen van de naalden?, 't zelfde geldt voor de high needle en low needle?

Fabrieksinstellingen van de naalden kan je vaak in de handleiding terug vinden of als dat niet terug te vinden is en je googled op "default setting [model]" kom je soms ook een eind.

Maar net als alle andere basis instellingen kan je ook vanuit je huidige instelling de naalden indraaien tot het eind en de hoeveelheid slagen tellen. Stationair is gewoon een spleet, zorg dat je een dergelijke spleet weer terug hebt en stel ham later af als je hem gestart hebt. De stationair helemaal indraaien kan schade maken...
 
Beste hot, houdt je vragen een beetje centraal in 1 topic.

Dus niet weer een nieuwe maken, gewoon in je " hoe maak ik een blok schoon" topic
Dit zorgt voor meer mensen op je topic, en meer serieuze reacties
 
Fabrieksinstellingen van de naalden kan je vaak in de handleiding terug vinden of als dat niet terug te vinden is en je googled op "default setting [model]" kom je soms ook een eind.

Maar net als alle andere basis instellingen kan je ook vanuit je huidige instelling de naalden indraaien tot het eind en de hoeveelheid slagen tellen. Stationair is gewoon een spleet, zorg dat je een dergelijke spleet weer terug hebt en stel ham later af als je hem gestart hebt. De stationair helemaal indraaien kan schade maken...

Beste hot, houdt je vragen een beetje centraal in 1 topic.

Dus niet weer een nieuwe maken, gewoon in je " hoe maak ik een blok schoon" topic
Dit zorgt voor meer mensen op je topic, en meer serieuze reacties

Roelof, Dankjewel, Ja voor de de stationair is meestal 1 mm gap, in 't boekje staat niet veel over de '' default setting '' van de naalden jammer genoeg. Wel over dat carb 1 mm gap dat klopt, Graag zou ik de settings van de HSN willen , heb 't op de net gezocht maar kan 't helaas niet vinden.

@ Student, Nee zal ik niet doen, Alsnog bedankt dat hier mogelijk is. Dat we elkaar helpen.
 
Om wat voor een blok of RTR auto gaat het?

Veel gebruikt is de naalden op flush. Als beide naalden nu daar op of net onder zitten werkt de flush truuk wel.
 
Back
Top