Hoe moet ik beginnen

• Topicstarter Topicstarter Hein.vandenbroek
  • Startdatum Startdatum
H

Hein.vandenbroek

Guest
Hallo

ik wil gaan beginnen met modelvliegen alleen zou niet weten hoe ik moet beginnen. Ik weet niet of ik met elektro of benzine moet beginnen. Ik heb ook eens staan kijken naar lessen bij modelclubs bij mij in de buurt maar weet niet of dat een goede investering is. Zouden iemand misschien ook een goed beginnerstoestel weten. Ik weet wel dat als ik eenmaal kan vliegen toch wel op benzine wil gaan vliegen (dit heb ik bij modelautos al ondervonden).

mvg Hein vd Broek

Gewoon een Easystar kopen.
Die heb je voor iets meer als 200,- Euro compleet met zender.

Of een losse Easystar kopen voor 64,- Euro bij Quartel.

Grt RC-Bobbert

Je kan ook gelijk beginnen op brandstof. Dan ga je eerst naar een club. En daar leer je het allemaal. Misschien hebben zij ook nog een leuk toestel voor je in de aanbieding bij zo'n club.

Ik zou geen "lessen nemen bij een club" ik zou gewoon lid worden van een club, eerst een kijken wat daar vliegt wat daar mogenlijk is en informeren naar wat hun verstandig lijkt om me te beginnen.
Dit kost erg weinig ten opzichte van het vliegen (en het crashen).

Wil je "ooit" perse brandstof vliegen, begin hier dan ook mee, electro is een heel erg andere investering dan brandstof. Bedenk wel dat electro ook een paar hele goede voordelen heeft.(Andere dan bij bv. auto's.)

De easy star is perfect! Ik heb hem ook en vlieg er nu een paar keer per week op een veldje in de buurt rond! Ook heb ik een brandstof trainer die is als opvolger. Het mooie aan met de EZ beginnen is dat je kunt kijken of het vliegen je bevalt. Een brandstof kist vlieg weliswaar heel anders maar het gaat om het idee!

Hallo, ik heb zelf ook een hele tijd gekeken en het uit eindelijk gewoon gedaan, ik ben naar een club gegaan heb me ingeschreven en heb een kist .
Ik had een mooie nooit gebruikte trainer gekocht voor nog geen 200 euro inc. zender motor servo's etc.
maar idd wat Niels Steigenga zegt is ook helemaal waar: je kan eerst iets goedkopers kopen om te kijken of je het vlieger uberhaupt wel leuk vind.

Waar woon je?
dan kun je misschien eens op een club in de buurt gaan kijken en je daar laten voorlichten.
Dan kun je ook meteen met de modelvliegers kennis maken die je misschien wel gaan leren vliegen.

Gewoon naar je club gaan, inschrijven, vragen wat zij daar een goede beginnerskist vinden en die dan aanschaffen.

Protech Skystar is erg goedkoop.
Kyosho calmato wat duurder, is ook erg goed

maar idd maar eens even zoeken op wat er allemaal op dit forum is geschreven over beginnerskisten en ALLES daarbij :wink:

Waar woon je?
dan kun je misschien eens op een club in de buurt gaan kijken en je daar laten voorlichten.
Dan kun je ook meteen met de modelvliegers kennis maken die je misschien wel gaan leren vliegen.

Ik woon in veghel dat ligt in Noord Brabant. tussen eindhoven en denbosh.

mvg Hein

Ik stond ook nog te kijken naar een kyosho trainer zo'n calimato sport of trainer alleen ik weet niet of dat iets is en naar een vereniging gaan was ik al wel van plan alleen zouden ze je daar ook gratis willen helpen met leren vliegen en heb je al een vliegtuig nodig om je te kunnen aan melden.

mvg Hein

Tuurlijk helpen ze je daar gratis, als ze zien dat jij een enthousiaste nieuwe modelvlieger bent dan zullen ze je met al hun raad en daad bij staan en je graag helpen leren vliegen.

De Calamato hoogdekker trainer is zeker geschikt als eerste trainer om te leren vliegen.

Clubs bij jou in de buurt kun je hier vinden:
Airtoi clubs zoeken en dan provincie Noord-Brabant aanklikken dan komen er diverse modelvliegclubs te voorschijn in die provincie.

Succes.

Hein.vandenbroek zei:
... zouden ze je daar ook gratis willen helpen met leren vliegen ...
Ja. En bij sommige clubs krijg je instructie met toestel van de club. Informeren en niet te bescheiden zijn.

Hein.vandenbroek zei:
... heb je al een vliegtuig nodig om je te kunnen aan melden...
Nee, maar dat heeft natuurlijk niet veel zin. Kijken, vragen, informeren, met welke trainer heeft die club de meeste en goede ervaring.

Leesvoer:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
-> FAQ's - Modelvliegen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Moet zeggen dat de calmato 40 sports ook erg goed vliegt (heb zelf pas 1 les gehad).
Kon zelfs al een gesimuleerde noodlanding maken of hoe dat ook heet.
Als zender heb ik een Graupner MX-12 en een O.S. 46Fxi brandstof motor (7.5cc).
In totaal moet je denk ik rekenen op een dikke 600 euro als je alles nieuw koopt.
Bij mij op de club vliegen nog een aantal calmato 40 sports.
Vrijwel iedereen vliegt hier trouwens met brandstof.

Tim_NL zei:
Hallo, ik heb zelf ook een hele tijd gekeken en het uit eindelijk gewoon gedaan, ik ben naar een club gegaan heb me ingeschreven en heb een kist .
Ik had een mooie nooit gebruikte trainer gekocht voor nog geen 200 euro inc. zender motor servo's etc.
maar idd wat Niels Steigenga zegt is ook helemaal waar: je kan eerst iets goedkopers kopen om te kijken of je het vlieger uberhaupt wel leuk vind.

ik zou gewoon voor een kyosho calmato gaan,die kun je tegenwoordig al in complete set met zender kopen voor 299 euro bij toemen modelbouw en daar heb je uiteindelijk veel meer vliegtuig en ook meer aan dan zo"n slome elektro easy star.want als je straks een beetje zelfstandig kan vliegen wil je toch wel weer iets meer...en dat voor een verschil van maar 100 euro tov de easystar kun je echt niet sukkelen...en iets goedkoops kopen om te kijken of je het vliegen leuk vind,dat werkt toch niet.want goedkope setjes van vliegtuigjes vliegen vaak ook erg slecht en behoorlijk moeilijk...dan kan ik me goed voorstellen dat iemand er dan niets meer aan vind...

Een calmato sports is NIET OM TE BEGINNEN het is namelijk een laagdekker en die zijn instabiel en vrij agressief in de lucht. Om te beginnen kun je het beste een hoogdekker nemen! Of een EZ die is eigenlijk geen van beide; de vleugels zitten in het midden van de romp maar omdat hij vleugeltips heeft die omhoog gebogen zijn is het een erg stabiel ding. Je kunt eigenlijk je knuppels los laten als je in de lucht zit :wink:

Ik ben geen expert of super ervaren piloot dus luister ook naar de adviezen van mensen die dit WEL zijn. Ik was eerst ook van plan om zelf een kist te kopen en het lekker zelf uit te zoeken maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan en daar ben ik erg blij om! Ik heb nu les op een club van iemand die WEL en vooral veel ervaren is en dat is volgens mij erg belangrijk! Mijn eerste vlucht mocht ik alleen op hoogte blijven en rustig wat rond vliegen. De eerste vlucht leek het zo moeilijk dat ik zeker wist dat ik zonder hulp was gecrasht. Nu kan de easy star crashen wat hij wil maar je bent knap bezig als je hem stuk krijgt! Na een paar lessen had ik "lef" "genoeg" om het zelf eens te proberen en ben ik er zelf op uit gegaan. Ik heb toen wel een mooie landing hoog in de boom gemaakt maar daarna kreeg ik wat meer zelf vertrouwen en werd ik er een stuk rustiger onder! Het vliegen met de easy star gaat nu zogezegd perfekt en ik ga nu een paar keer per week zelf vliegen mits het weer het toe laat. Ook heb ik op de computer een simulator en daar oefen ik 25 uur per dag en 8 dagen per week op :oops: ( :wink: ) Dat scheelt ook erg veel, sterker nog mijn instructeur kon zelfs zien dat het invloed had op mijn " vliegwerk" :wink: Mijn eerste vlucht met mijn brandstof trainer viel mij ongeloofelijk mee omdat het erg op de simulator leek! Nu was het alsnog geen super vlucht want mensen die er aanwezig waren kunnen het veel beter, maar ik merkte dat het nemen van lessen zo veel scheelt. Ik ben ook erg blij dat als ik op het veld kom met een vliegtuig dat ik gelijk te horen krijg dat het niet in orde is! Dat klinkt alsof ik het sarcastisch bedoel maar dat is niet zo! Als niemand daar op zou letten en je gat vrolijk de lucht in wordt het een flinke crash met de fouten die ik had gemaakt! Hieronder staan er een paar:

Geen roeren geborgd
rolroer gereversed
speling op een servo
penlite box inplaats van gesoldeerde pakketjes
geen trillings vrije tank ( dit zorgt voor schuim op je brandstof en dan zuigt je motor lucht aan en slaat hij af in de lucht :S)

Zonder de hulp die ik nu heb was ik al lang al mijn geld en spullen kwijt en gestopt met deze hobby!

Kortom neem een goede hoogdekker of easy star om te kijken of het je bevalt en ga vooral naar een club! Ik wilde eerst zelf en zonder hulp beginnen maar dat was waarschijnlijk uitgedraaid op een ramp met doden :win:

gr,

niels

drestar zei:
daar heb je uiteindelijk veel meer vliegtuig en ook meer aan dan zo"n slome elektro easy star.want als je straks een beetje zelfstandig kan vliegen wil je toch wel weer iets meer...
Dit is wel erg kort door de bocht, electro is de toekomst en wil je later met electro doorgaan is het erg verstandig met een ez te beginnen. Wil je wat nieuws koop je een ander toestel waar dezelfde spullen in gaan of begin je met deze te verbeteren.

Alleen omdat jij er niet van houd dicht bij huis te vliegen (wild) en wel van een vies model met vette vingers en veel "extra" spullen mee te shouwen (startkist) betekent het niet dat al het andere slecht is.
Zodra je het toestel gecontroleerd aan de grond krijgt zou ik het advies geven met een EZ dat je een groot veld in de buurt zoekt en daar VEEL in je vrije tijd te gaan vliegen. een beginner moet uuren maken, alleen zo word je een gevordere. Ik heb erg lang met een brandstof trainer gelest ik begon pas echt een beetje redelijk te vliegen met electro. (wel met een brandstof trainer het brevet gehaald)

(calmato sport is al it uitgebrijd gediscusseerd of het wel/niet een beginners kist is, het andwoord wel.)

En trouwens wat is een trillings vrije tank? Gewoon een vilt klunk erin en je bent van het gezeur af.

niels steigenga zei:
Een calmato sports is NIET OM TE BEGINNEN het is namelijk een laagdekker en die zijn instabiel en vrij agressief in de lucht. Om te beginnen kun je het beste een hoogdekker nemen! Of een EZ die is eigenlijk geen van beide; de vleugels zitten in het midden van de romp maar omdat hij vleugeltips heeft die omhoog gebogen zijn is het een erg stabiel ding. Je kunt eigenlijk je knuppels los laten als je in de lucht zit :wink:

Ik ben geen expert of super ervaren piloot dus luister ook naar de adviezen van mensen die dit WEL zijn. Ik was eerst ook van plan om zelf een kist te kopen en het lekker zelf uit te zoeken maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan en daar ben ik erg blij om! Ik heb nu les op een club van iemand die WEL en vooral veel ervaren is en dat is volgens mij erg belangrijk! Mijn eerste vlucht mocht ik alleen op hoogte blijven en rustig wat rond vliegen. De eerste vlucht leek het zo moeilijk dat ik zeker wist dat ik zonder hulp was gecrasht. Nu kan de easy star crashen wat hij wil maar je bent knap bezig als je hem stuk krijgt! Na een paar lessen had ik "lef" "genoeg" om het zelf eens te proberen en ben ik er zelf op uit gegaan. Ik heb toen wel een mooie landing hoog in de boom gemaakt maar daarna kreeg ik wat meer zelf vertrouwen en werd ik er een stuk rustiger onder! Het vliegen met de easy star gaat nu zogezegd perfekt en ik ga nu een paar keer per week zelf vliegen mits het weer het toe laat. Ook heb ik op de computer een simulator en daar oefen ik 25 uur per dag en 8 dagen per week op :oops: ( :wink: ) Dat scheelt ook erg veel, sterker nog mijn instructeur kon zelfs zien dat het invloed had op mijn " vliegwerk" :wink: Mijn eerste vlucht met mijn brandstof trainer viel mij ongeloofelijk mee omdat het erg op de simulator leek! Nu was het alsnog geen super vlucht want mensen die er aanwezig waren kunnen het veel beter, maar ik merkte dat het nemen van lessen zo veel scheelt. Ik ben ook erg blij dat als ik op het veld kom met een vliegtuig dat ik gelijk te horen krijg dat het niet in orde is! Dat klinkt alsof ik het sarcastisch bedoel maar dat is niet zo! Als niemand daar op zou letten en je gat vrolijk de lucht in wordt het een flinke crash met de fouten die ik had gemaakt! Hieronder staan er een paar:

Geen roeren geborgd
rolroer gereversed
speling op een servo
penlite box inplaats van gesoldeerde pakketjes
geen trillings vrije tank ( dit zorgt voor schuim op je brandstof en dan zuigt je motor lucht aan en slaat hij af in de lucht :S)

Zonder de hulp die ik nu heb was ik al lang al mijn geld en spullen kwijt en gestopt met deze hobby!

Kortom neem een goede hoogdekker of easy star om te kijken of het je bevalt en ga vooral naar een club! Ik wilde eerst zelf en zonder hulp beginnen maar dat was waarschijnlijk uitgedraaid op een ramp met doden :win:

gr,

niels

Met dit vliegtuig kun je prima beginnen, laagdekker is echt geen probleem.
Ik kreeg direct alles (nog nooit eerder gevlogen). Dus rolroeren, hoogte, richting en gas.
Ook al heb ik richting niet aangeraakt en alleen met rolroeren gevlogen.

Vooral de moeren bij de motor moet je goed borgen, die willen nog wel eens loskomen.
Ook na het vliegen voor de zekerheid nog even deze bouten checken.
Probeer ook zoveel mogelijk uitslag te krijgen, die kun je altijd nog beperken met je zender.

Trouwens een paar anderen hier zijn ook begonnen met een calmato 40 sports
en die hebben na 2 weekenden hun brevet al gehaald.

nando zei:
drestar zei:
daar heb je uiteindelijk veel meer vliegtuig en ook meer aan dan zo"n slome elektro easy star.want als je straks een beetje zelfstandig kan vliegen wil je toch wel weer iets meer...
Dit is wel erg kort door de bocht, electro is de toekomst en wil je later met electro doorgaan is het erg verstandig met een ez te beginnen. Wil je wat nieuws koop je een ander toestel waar dezelfde spullen in gaan of begin je met deze te verbeteren.

Alleen omdat jij er niet van houd dicht bij huis te vliegen (wild) en wel van een vies model met vette vingers en veel "extra" spullen mee te shouwen (startkist) betekent het niet dat al het andere slecht is.
Zodra je het toestel gecontroleerd aan de grond krijgt zou ik het advies geven met een EZ dat je een groot veld in de buurt zoekt en daar VEEL in je vrije tijd te gaan vliegen. een beginner moet uuren maken, alleen zo word je een gevordere. Ik heb erg lang met een brandstof trainer gelest ik begon pas echt een beetje redelijk te vliegen met electro. (wel met een brandstof trainer het brevet gehaald)

(calmato sport is al it uitgebrijd gediscusseerd of het wel/niet een beginners kist is, het andwoord wel.)

En trouwens wat is een trillings vrije tank? Gewoon een vilt klunk erin en je bent van het gezeur af.

waarom zou elektro de toekomst zijn???! denk je nou echt dat niemand straks meer met brandstof gaat vliegen? en die vette vingers is misschien wel een nadeel ja,maar nadelen zitten er aan elektro vliegen dus ook..
ik vlieg zelf ook met elektro en brandstof,beiden dus! en spreek dus ook uit enige ervaring hier...

en wie heeft het er hier over dat ik er niet van houd om dicht bij huis te vliegen met elektro (wild) je zou eens moeten weten :wink:

Probeer ook zoveel mogelijk uitslag te krijgen, die kun je altijd nog beperken met je zender.
Niet doen!!! Als je dat namelijk doet, heb je minder kracht op de roeren, en minder nauwkeurigheid (als de aansturing tenminste goed in elkaar steekt, en dus geen speling :P) en zeg nou eerlijk, wat is nou de moeite van het verplaatsen van een kwiklinkje :roll:[/quote]

Back