Een calmato sports is NIET OM TE BEGINNEN het is namelijk een laagdekker en die zijn instabiel en vrij agressief in de lucht. Om te beginnen kun je het beste een hoogdekker nemen! Of een EZ die is eigenlijk geen van beide; de vleugels zitten in het midden van de romp maar omdat hij vleugeltips heeft die omhoog gebogen zijn is het een erg stabiel ding. Je kunt eigenlijk je knuppels los laten als je in de lucht zit :wink:
Ik ben geen expert of super ervaren piloot dus luister ook naar de adviezen van mensen die dit WEL zijn. Ik was eerst ook van plan om zelf een kist te kopen en het lekker zelf uit te zoeken maar dat heb ik uiteindelijk niet gedaan en daar ben ik erg blij om! Ik heb nu les op een club van iemand die WEL en vooral veel ervaren is en dat is volgens mij erg belangrijk! Mijn eerste vlucht mocht ik alleen op hoogte blijven en rustig wat rond vliegen. De eerste vlucht leek het zo moeilijk dat ik zeker wist dat ik zonder hulp was gecrasht. Nu kan de easy star crashen wat hij wil maar je bent knap bezig als je hem stuk krijgt! Na een paar lessen had ik "lef" "genoeg" om het zelf eens te proberen en ben ik er zelf op uit gegaan. Ik heb toen wel een mooie landing hoog in de boom gemaakt maar daarna kreeg ik wat meer zelf vertrouwen en werd ik er een stuk rustiger onder! Het vliegen met de easy star gaat nu zogezegd perfekt en ik ga nu een paar keer per week zelf vliegen mits het weer het toe laat. Ook heb ik op de computer een simulator en daar oefen ik 25 uur per dag en 8 dagen per week op

( :wink: ) Dat scheelt ook erg veel, sterker nog mijn instructeur kon zelfs zien dat het invloed had op mijn " vliegwerk" :wink: Mijn eerste vlucht met mijn brandstof trainer viel mij ongeloofelijk mee omdat het erg op de simulator leek! Nu was het alsnog geen super vlucht want mensen die er aanwezig waren kunnen het veel beter, maar ik merkte dat het nemen van lessen zo veel scheelt. Ik ben ook erg blij dat als ik op het veld kom met een vliegtuig dat ik gelijk te horen krijg dat het niet in orde is! Dat klinkt alsof ik het sarcastisch bedoel maar dat is niet zo! Als niemand daar op zou letten en je gat vrolijk de lucht in wordt het een flinke crash met de fouten die ik had gemaakt! Hieronder staan er een paar:
Geen roeren geborgd
rolroer gereversed
speling op een servo
penlite box inplaats van gesoldeerde pakketjes
geen trillings vrije tank ( dit zorgt voor schuim op je brandstof en dan zuigt je motor lucht aan en slaat hij af in de lucht :S)
Zonder de hulp die ik nu heb was ik al lang al mijn geld en spullen kwijt en gestopt met deze hobby!
Kortom neem een goede hoogdekker of easy star om te kijken of het je bevalt en ga vooral naar een club! Ik wilde eerst zelf en zonder hulp beginnen maar dat was waarschijnlijk uitgedraaid op een ramp met doden :win:
gr,
niels