hoe moet ik met deze lader mijn 12 volt accu laden.

Beste modelbouwers

ik ben qua gebruik van laders helemaal nieuw.
Dus vandaar mijn vraag ik wil een startbox maken,
maar ik weet niet hoe ik mijn 12 volt accu op moet laden .

Ik heb een sterk vermoeden dat ik nog kabels nodig heb maar welke ???

wie o wie kan mij helpen

hier nog 2 foto's van mijn lader en 12 volt accu

de lader

full

de 12 volt accu

full

alvast bedankt
mvg p@ul

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt een kabel met aan een kant banaanstekkers en aan de andere kant kabelschoentjes nodig.
De lader met de schakelaar op 12v zetten

Het poortje dat je gebruikt ligt aan de laadsnelheid die je wilt of accu aan kan.
je kan de poorten ook parallel koppelen om met meer dan 700mA te laden.

Wat is de capaciteit van je accu? (A of mA)

P@ul,

Dat is als volgt te doen,
Je zet de rechtse schuifschakelaar op PB-12V,
dan sluit je het laadsnoer aan op de uitgang van 700mA
en de andere kant van het laadsnoer op je 12 Volt accu.
Let wel op dat je de + en - niet verwisseld

Groetjes
Minne

Mannen
super bedankt voor de snelle reactie's

het enigste wat op de accu staat wat iets kan beteken over amp.
is :HGL 7.2-12

-paul-

nog een vraagje.
zouden krokodillenklemmen ook kunnen in plaats van een kabelschoentje.

mvg p@ul

Beste bouwers
weet iemand het capaciteit van de accu of kan ik hem inderdaad gewoon op 700 ma laden ?

mvg p@ul

Het lijkt zo op de foto te zien inderdaad een 12 V 7,2 Ah accu, dus die 700 mAh laadstroom kan heel goed. Wél de schuifschakelaar op die 12 V stand zetten! Op die manier laad je een 12 Volt loodaccu altijd goed en veilig; De electronica in deze lader houdt bij deze instelling bij het laden de spanning in de gaten en hoe voller de loodaccu wordt des te minder laadstroom de accu gaat krijgen. Je zult zien dat het rode ledje ook na verloop van tijd (maar dit kan met een lege accu van 7 Ah wel een uur of 10 of zelfs nog langer duren !) ook steeds wat zwakker gaat branden. Is het rode ledje uit dan is de accu vol, simpeler kan het niet. Dan gaan we ervan uit dat je loodaccu nog goed is...

Jammer dat Robbe deze laders niet meer in het programma heeft, tegenwoordig zijn het allemaal steeds meer snelladers cq computerladers wat je ziet, terwijl er nog genoeg modelbouwers zijn die hun accu's nog altijd rustig en langzaam opladen met dit soort oude, vertrouwde laders. Ook voor zenders, ontvangeraccu's e.d. is de 6+3 een prima lader!

Groeten, BJ

Back