Hoe moet je een uitlaat polijsten?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door mOnyeT., 8 jul 2005.

  1. mOnyeT.

    mOnyeT. Guest

    ik heb dus een zwart gespoten uitlaat maar ik wil hem polijsten zodat hij glimpt ik heb dus nu alleen het bochtje geschuurd maar ik krijg hem niet mooi glimmend en glad ?

    met wat voor schuurpapier moet ik hem schuren en wat voor middeltjes of iets dergelijk heb je ervoor om hem te polijsten??

    wil zoveel mogelijk info en antwoorden hebben.
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    met polijstpapier kan je per meter kopen;
    net zo als schuurlinnen
     
  3. KevinS

    KevinS Guest

    Voor goed shuurpapier kun je naar de plaatselijke automaterialenboer. Koop schuurpapier met een zo hoog mogelijk 'getal'. Dit getal geeft aan hoe fijn het schuurpapier is en hoe fijner het schuurpapier, hoe minder werk je hebt bij het polijsten, liefst 1500 of hoger. (Ik heb wat 2000 liggen, maar dat komt van een autoschadebedrijf) Als je nog de zwarte laag eraf moet halen of stukken vlak moet schuren, zou ik ook 400 meenemen. Niet veel lager, daarmee maak je in aluminium krassen die je er niet snel uit schuurt!

    Voor het polijsten nog 2 opties, naast polijstpapier:
    Vraag in de automaterialen zaak gelijk naar een polijstmiddel zoals Commandant. Tamiya heeft ook zoiets in tubes maar dat kost evenveel als een pot van de eerder genoemde. Met een zachte doek kun je met dit spul de uitlaat polijsten. Je zal wel een paar uren/dagen zoet zijn en kramp in je hand(en) krijgen... (vooral nadat je het geheel geschuurd hebt)

    Of koop een Dremel (of vergelijkbaar) en vergeet de polijsthulpstukken en -zeep niet. Zulke dingen dus:
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXC610&P=7
    Deze is handig:
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXC607&P=7
    Polijst zeep:
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXC606&P=7
    Bitje om polijst tollen op te zetten:
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/WTI0001P?&I=LXC594&P=V
    Breng de zeep (een oranje-bruine klei-achtige substantie) aan op het polijsthulpstuk en je bent klaar om te beginnen.
    Als je een Dremel hebt kun je daarmee ook de zwarte verf eraf schuren met bijvoorbeeld:
    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNU55&P=7

    (Tower links voor de plaatjes, ook te koop bij de Praxis, andere doe-het-zelf zaken en hobbywinkels)

    Ik denk niet dat je je uitlaat even mooi krijgt als in de fabriek gepolijste uitlaten, maar... succes!
     
  4. mOnyeT.

    mOnyeT. Guest


    ik heb een dremel en ik heb die 2e opzet stukje met de stangje die erbij hoort dus ik moet hem dus zoiezo de uitlaat heel fijn schuren en dan kan ik dus met dat hulpstukje polijsten en met polijstpasta aan de gang..
     
  5. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Een dremel geeft geen mooi resultaat, en ik spreek uit ervaring. Een dremel polijst/schuur schijfje is namelijk te klein en zo krijg je dus plaatselijk mooie plekken en minder mooie plekken. Beter is om het met een groter schuur en plijst oppervlak te doen.

    Je kunt het gewoon met de hand doen, dat geeft denk ik wel het mooiste resultaat als je het gaat vergelijken met de dremel... Maar dan heb je wel veel geduld nodig.

    Groeten, Thomas
     
  6. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    'k had pas brillo, dat zijn die metaalsponsjes met sop d'r in.... werkte ook wel aardig :)
     
  7. Joomens

    Joomens Guest

    Je kunt ook bij de Gamma , van die schuurblokkn halen. Een grof de ander wat fijner. Eerst met het groffe schuurblok schuren , daarna met het fijne schuurblok.

    Je zult zien dat het makkelijk gaat , omdat je overal wel goed bijkunt.
     
  8. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    In plaats van commandant (zijn verschillende van, je moet wel de goede hebben), zou je op zoek kunnen gaan naar Langsol... dat is speciale polijstpasta in een tube, waarmee het polijsten een stuk makkelijker gaat dan met commandant...
     
  9. marvin

    marvin Guest

    Je moet hem vershillende soorten schuurpapier halen;
    korrel 80-120-200-400-600-800-1000-1200
    de 800 tot en met 1200 kun je vaak alleen bij de betere auto onderdelen zaak halen.

    Als je dat doet, en je poetst het daarna op met Belgom Alu(blauw potje) Dan is het echt bling bling, zo doe ik het ook met me scooter onderdelen, en je kunt jezelf er gewoon super helder in zien..
     
  10. mOnyeT.

    mOnyeT. Guest

    je kan toch gewoon eerst grof schuren zodat je het verf wat er op zit er eerst afhaalt en dan pas met heeel fijn schuurpapier gaan schuren zodat ie helemaal glad is.... en dan pas polijsten?

    waar haal je dan die Belgom Alu spul?
     
  11. juul kabbas

    juul kabbas Guest

    Opletten met grof schuren zodat je niet teveel schuurkrassen gaat maken. Best met e p400 beginnen :wink: Belgom kun je denk ik wel vinden bij e autoparts-winkel of zelf mss wel in de gamma ofzo... :wink:
     
  12. easy2

    easy2 Guest

    ik heb mijn uitlaatje eerst verf vrij gemaakt met een slijpmachientje (een voor beitels etc) waar ook een staalborstel op zit. dit haalde eigenlijk alleen de verf er af, en maakt geen krassen in het metaal zelf. daarna met commandant 4 aan het poetsen geweest en het glom als een spiegel. ongeveer 3 kwartier werk.

    als je niet zo'n machine hebt kan het ook prima met een gewone staalborstel.
     
  13. mOnyeT.

    mOnyeT. Guest

    ik heb nu alleen me uitlaat bochtje gedaan met een dremel en daarop een klein staalborsteltje en heb het dan ook verf vrij gemaakt en er zitten niet echt krassen in dus dan ga ik ook maar ff commandant 4 halen ff kijken of het helpt :) dan horen jullie het wel
     
  14. pieter007

    pieter007 Guest

    ik heb m'n klasgenoot z'n gewone amg velgen doen blinkes als chroom !!

    als volgt !!


    met een bijtmiddel de verf eraf laten bijten (let op voor je handen )
    dan geschuurt met (normaal beging je met 80 dan 120 en dan de volgende)
    een 240
    dan 360
    dan 400
    dan 600
    dan 800
    dan 1000
    dan 1200
    dan 1400
    dan 1600
    dan 2000

    en dan polier borstel en zo'n klei achtige blok op die polier borstel doen (polierborstel op boormachine) en dan over de velg gegaan !!
    en het was net echte chroom !! je ziet er echt jezelf in !!!

    maar op een uitlaat weet ik niet dat dit gaat lukken !
    (wij zijn niet begonnen met de 80 omdat er geen diepe krassen ofzo in waren !!)

    (de 80 tot 800 kan je normaak in bijna elke doe het zelf zaak enz halen )
    (de 1000 tot 2000 hebben ze niet overal !! let wel deze kosten ook wel wat meer als de rest !)
    (en koop goed schuurpapier !! niet van een ongekent merk !! want dat hadden we eerst gedaan !! de korrels vallen bij wijze van spreken af het papier en slijt zééér snel !
    wij hebben dan papier van 3m gekocht ! is vele beter en würth is ook goed ! andere merken heb ik nog niet geprobeert !)


    zo mijn uitleg :D :D
     
  15. jeroen1978

    jeroen1978 Guest

    probeer het eens met commadand of auto polijstmiddel.
     
  16. Ferrari F 2005

    Ferrari F 2005

    Lid geworden:
    24 apr 2004
    Berichten:
    1.643
    Locatie:
    prov.groningen
    gewoon oudewetse afbeitmiddel van de gamma.........

    daarna schuren en poleisten.
     
  17. jeracing

    jeracing

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    312
    Locatie:
    St Willebrord
    Brillo van Muscle

    werkt perfect. Lijkt het weer af fabriek gepolijst.
     
  18. easy2

    easy2 Guest

    hoe is het met je uitlaatje?
     
  19. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    uitlaten carters ed van scooters doen ze met BELGOM

    bij de bouwhandel te verkrijgen

    ik doe het met rvscleaner van de aldi / lidl
     

Deel Deze Pagina