Hoe NiMH cellen te laden?

Roel van Essen

Forum veteraan
Hallo, medezwoegers.

Een paar dagen geleden kocht ik 8 NiMH-cellen voor m'n zender.
1,2V, 1300 mA.
Mooi: cellen in de zender, aan de lader gehangen op 140 mA:
Niks, nada, noppes, rien, nichts, no comprende!!
Geen laadstroomlampje te zien. :evil:
Stop ik "gewone" nicads in m'n zender, en hang ik die aan de lader, wordt er vrolijk stroom ingepompt! :?
Rara, politiepet??
Wie weet het antwoord? Moet je deze cellen aan een speciale lader hangen? Moeten ze met andere ampere's geladen worden? Reageren ze alleen op "groene stroom" uit linksdraaiende, ongegistte windturbines?
Ik zit even stuk.
HELLUP!!

Roel

Heb je iedere cel apart nagemeten wat de spanning is? Kan een kapotte tussen zitten...

Roel van Essen zei:
Mooi: cellen in de zender, aan de lader gehangen op 140 mA:

Geen laadstroomlampje te zien. :evil:

Stop ik "gewone" nicads in m'n zender, en hang ik die aan de lader, wordt er vrolijk stroom ingepompt! :?
zitten je cellen wel goed aan elkaar gesoldeerd? of stekkertje los o.i.d.? (staat er spanning over je pakket?)

Roel van Essen zei:
Moet je deze cellen aan een speciale lader hangen? Moeten ze met andere ampere's geladen worden?
NiMH cellen moeten net als NiCd cellen met een constante stroom geladen worden (dat doet jouw lader dus ook als het goed is :wink: )
NiMH heeft een kleinere delta peak instelling nodig, weet niet of jouw lader delta peak ondersteund? zo niet dan gelden volgens mij dezelfde oplaadtijdregels als bij NiCd

verder kan je NiMH cellen minder snel laden dan NiCd cellen, maar met 140mAh is dat geen probleem :lol: (lullig stroompje :twisted: )

zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=108

Cellen

Het zijn losse penlights, die gloedjenieuw uit de winkel en de verpakking komen. Niet gesoldeerd, geen pack.
Het zendertje waar ze in zitten is goed (ook vrij nieuw) en laat de laadstroom voor andere cellen prima door.
Where did I go wrong?

Roel

Roel,

Volgens mij doe je niets fout want NiMh accu's worden op vrijwel dezelfde manier geladen als NiCd. Zoals Joost al schreef is de delta peak van NiMh kleiner dan van NiCd dus kan een NiCd lader problemen hebben met het detecteren van een volle accu. Om deze reden is een speciale NiMh lader aan te bevelen.
Waarom jou zellen niet willen laden? Ik kom toch ook op een kapotte cel of slecht kontakt in de houder. Probeer de cellen eens één voor één te laden dan komt de kapotte cel snel tevoorschijn.
Over het laden van NiMh is al eerder op dit forum geschreven misschien kan je dat nog eens na lezen als he je interesserd. Een beknopt verhaaltje hieronder.
Tijdens het laden van NiMh moet je er ook rekening me houden dat de cellen warm worden tijdens normaal laden. NiCd worden pas warm als de accu vol is en je doorgaat met laden. NiMh worden snel veel warmer als ze vol zijn en daar kunnen ze niet best tegen dus zorg er voor dat zoiets niet gebeurt.
NiMh worden graag snel gelden d.w.z. met ongeveer 0,5C tot 1C. In jou geval betekend dat dus 650mA tot 1300mA. Wanneer je dit doet moet je zeker goed opletten dat je lader er op tijd mee stopt want als je accu te heet wordt (>60 graden C) is het snel met hem gedaan.

Ernst Grundmann

Is de PLUS pool van die cellen erg klein en kort?
Waarschijnlijk maken ze dan geen contact...

Heb ik ook wel eens gehad met mijn oude dig camera.
NimH Aa cellen waren net een mm langer, waardoor de plus pool een mm korter is, en de handel niet meer in het batery pack past..

Ik gebruik voor de ontvangerbatterij zo een plastic doosje waar je 4 batterijtje kunt insteken. Voor het laden haal ik ze er meestal uit en laadt die via een gewoon standaardladertje dat nog geen 10 euro kost. Ik heb nooit problemen gehad (en hopelijk komen die ook niet).

Inderdaad de delta piek is kleiner en je gebruikt best een hogere laadstroom. Op oudere ladertjes kan je enkel nicads laden, op de nieuwere moet je een knopje verschuiven en bij de laders die je vandaag koopt gebeurt alles automatisch.

Het kan misschien gebeuren dat de batterijen door de lader ernstig zijn overladen omdat hij niet afschakelde waardoor ze stuk zijn gegaan.

Maar dat zou me verwonderen, want als ik ff naar de club ga moet ik geredeld al mijn laders die ik heb bovenhalen (want er passen maar 2 of vier batterijtje in) om nog snel het een en ander te laden. En daar zitten exemplaren tussen die al 8 jaar meegaan.

Roel
Nieuwe cellen zo uit de winkel moet je zo, n 5 keer laden, ontladen, alvorens ze 100% werken.
kijk anders even op de side van deze batterijen firma

http://www.elfa.nl vele FAQ over batterijen.

goedgoedgoedgoedgoedgoedgoedgoedgoed, super info mensen, maar..... ik ben aant sparen voor een computerzender, maar wil wel mn prachtige nimh accu laden :lol: . voor zover ik nu lees kan dit met mn ladertje, 5 cellen 250 mah de 700 mah 5 cellen nimh accu laden, echter warmte voelen om te kijken of die nimh accu vol is gaat niet, hoe lang zou ik deze accu dus theoretisch aan de lader moeten hangen?

Monkey, land eerst even op dezelfde planeet als wij 8) en omschrijf dan de vraag nog eens want ik kan me niet voorstellen dat een 'prachtige' 5 cellen NiMH accu in je nieuw te kopen computerzender zou moeten... :? Of moet ik juist landen :wink: .

Er word hier (begrijpelijk) ongelofelijk vee geschreeuwd dat je niet weet wanneer een nimh accu vol is zonder delta peak cut of, en verder word de computerlader mij aanbevolen, dus ik ga voor de computerlader.

:lol: Ik zit op dit gebied idd nog een beetje tussen hemel en aarde 8)

Monkey

Even geen dingen door elkaar gooien.
Bij langzaamladen (ongeveer 0.1C, dus die 140mA voor 1300mAh cellen) is delta piek niet van belang. Gewoon voldoende lang laden.

Delta piek pas merkbaar bij snelladen, zeg een uur of sneller.

@ monkey: die 700 mAh kan je het beste een nachtje (14 uur) met 70 mA laden. 100 mA lukt ook wel. 10 uur dan.
Voor langzaamladen geen computerlader nodig.

zonder dat je warmte kan voelen of delta-piek moet je niet willen om sneller te laden. Als je niet zeker bent over de laadtoestand bij het begin van de lading, dan risico van overladen.

@Roel:
1300 mAh voor penlights? Klinkt als een wat oudere generatie.
NiMh penlights hebben tegenwoordig 1800 - 2100 mAh.
Mischien gewoon oud spul. Te lang leeg gelegen en daardoor overleden (of ten minste in coma).

Back