Hoe om te gaan met EWD?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door mawi 1., 23 dec 2018.

  1. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Hallo mede forumleden ik ben nu een toestel aan het bouwen met een duitse beschrijving en hier wordt
    een EWD waarde gegeven van 1 graad. Ik weet dat dit te maken heeft met de instelhoek(ik heb vernomen dat dit het instelhoek verschil is) maar ik weet dit niet goed toe te passen. ik heb geen opgaaf van de instelhoeken
    van vleugel en stabilo wie kan mij helpen?.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    EWD=EinstellWinkelDifferenz en is inderdaad het hoekverschil tussen vleugel en stabilo.
    In principe kun je gewoon uitgaan van "plak de vleugel tegen de romp, en plak het stabilo tegen de romp met één graad hoekverschil met de vleugel" (of andersom natuurlijk, dat maakt weinig uit.
    Meestal ligt van een van beide de stand vast door hoe de openingen in de romp gesneden zijn, en kun je de ander daar wat op aanpassen (indien nodig, voor een hoop kisten is de hoek reeds gewoon goed in het hout uitgewerkt).
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan er 99% van de tijd vanuit gaan dat het model geen aanpassingen nodig heeft.
    Zoals Brutus ook zegt, de romp-openingen volgen.
    Mocht het model na de bouw toch nog een verandering nodig hebben dan is dat vaak simpel op te lossen maar de meeste piloten zullen het niet eens herkennen als het EWD er een graad naast zit.

    GJ
     
  4. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Brutus en GJ bedankt voor het antwoord maar ik heb nog een vraag dat verschil in instelhoek moet dat nu + of - zijn.
    Ik neem aan van + .

    Gr Giel.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Giel, in vrijwel alle gevallen van een normaal vliegtuig is het instelhoekverschil +
    Als ie negatief is dan duikt is de grond in.
    Welk model is het en weet je het vleugelprofiel.
    Bij hotliners en pylonkisten zit het instelhoekverschil altijd wel ergens op 0 tot 0,5 graad.
    Bij kunstvluchtmodellen ergens tussen de 0 en 1 graad.
    Trainers tussen de 0,5 en 2 graden
    Langzame oudere zwevers kunnen soms wel 3 a 4 graden positief hebben.
    Maar dat zijn grove richtlijnen en knoop me er niet op vast.

    Hier is een tooltje dat misschien kan helpen als je echt wil gaan meten en instellen.
    http://www.mfm.aero/mfmpages/calc_ewd.html
    En ik heb een Excel versie hier neergezet.

    http://www.rcdirect.nl/modelbouw/EWD.xls

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2018
  6. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Dank je wel GJ het toestel is de Cassut Aggressor uit de FMT van 11 en 12 -2017 is wel een snelle kist de EWD is 1graad.

    Gr Giel.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  8. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Zal ik doen had dit verslag ook al gelezen op RC-Network maar ik denk dat ik er nu wel uitkom bedankt.

    Gr Giel
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    vreemde theorieën hier allemaal! :( De normale setting is dat je bij de meeste vliegtuigen een NEGATIEVE instelhoek moet hebben op je stabilo! Dus de voorkant van je stabilo moet naar BENEDEN wijzen!
    De reden is:
    Je zwaartepunt ligt altijd vóór het Liftpunt, anders heb je een instabiel vliegtuig. Deze ligging trekt de neus naar beneden, dus moet je op de staart een naar BENEDEN gerichte kracht uitoefenen om dat te compenseren!!! Ergo, het stabilo moet (licht) met de neus naar beneden wijzen, ten opzichte van de koorde van de vleugel! De waarde hiervan is bij ieder toestel weer anders, heeft met best veel factoren te maken, bvb het profiel van het stabilo en de hoofdvleugel. Het kan bij tweedekkers wel eens "positief" uitpakken, maar dat is weer een ander verhaal met stromingen van beide vleugels die bij elkaar opgeteld een neerwaarts afstromingspatroon laten zien..
    Ik heb wel gemerkt dat bij snelle kisten zoals jets dit wel eens minimaal kan zijn.
    Bij langzame vliegtuigen met sterk dragende profielen zoals klassieke zwevers komt er vanaf de vleugel een sterk neerwaartse stroming zodat je zelfs bij een lichte positieve instelhoek van het stabilo tóch nog een neerwaartse druk hebt op de staart.

    Een ander voordeel van een instelhoek verschil is dat bij een overtrek van de hoofdvleugel de staart dus iets "later" zal overtrekken en er dus voor zorgt dat bij overtrekken de neus naar beneden kiepert! Ook hier kan dan het wegvallen van de neerwaartse stroming van de vleugel meehelpen de staart op te tillen.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Er staat veel over op het net, zoals ook onderstaande link. Hier is te zien hoeveel (verstelbare) stabilo's van airliners met de neus naar beneden geschroefd kunnen worden om alle nose down gedragingen van de neus te kunnen tegenwerken, inclusief dat het stabilo vaak een "negatieve camber" (kromming) heeft, ofwel een profiel op zijn kop. De markeringen zijn wel iets verwarrend, er staat bij de negatieve kant "UP" te lezen, maar dat betekent voor de vlieger dat je in deze range een UP effect van de neus kunt verwachten.
    https://aviation.stackexchange.com/...vantages-of-a-trimmable-horizontal-stabilizer

    Dit zijn "start" waardes, ofwel de vlieger stelt aan de hand van oa. het startgewicht en de verdeling er van, middels een grafiekje of tegenwoordig met een software programmaatje de stabilisator instelhoek in vóór de start. Zodat hij ongeveer goed staat voor de start zelf en direct na het loskomen. Want dat de neus tijdens het rollen over de baan voortijdig los komt wil je niet, en ook niet dat je om hem los te trekken (roteren noemt men dat) het hoogteroer volledig in je buik moet trekken. Na de start en bij het verder accelereren gaat de trim instelling weer naar lagere waardes terug, dat leer je als vlieger vanzelf doen want anders moet je de hele tijd de neus naar beneden drukken, of als hij dan op de automaat vliegt, doet die laatste dat zelf.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2018
  11. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Richard bedankt voor je verhaal (ik heb er zelf niet zoveel verstand van) maar op eerdere tekeningen van toestellen die ik gebouwd heb
    werd de instelhoek van vleugel en stabilo meestal appart vermeld en dan was het een kwestie van met de instelhoek meter instellen en
    dan vloog het ook meestal wel.Maar hier op deze tekening staat alleen EWD = 1 graad,
    Dus als ik het nu goed begrijp monteer ik de vleugel zoals op tekening staat richt het toestel zo uit dat de vleugel op 0 graden staat dan
    het stabilo op - 1 Graad zetten?

    Gr Giel
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Je zult er echt niet mee uit de lucht vallen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je (met de trim) tijdens je eerste vlucht een beetje hoog of laag moet trimmen. Ik heb meerdere kisten (bvb een jet) die constant UP getrimde hoogteroeren heeft. Jammer maar dat aanpassen kost vaak zoveel werk met aanpassen van de hele ophanging van je stabilo, en opnieuw gedeeltes spuiten, dat ik het op de koop toe neem, je ziet er toch niks van als hij vliegt.
    Uiteraard kost je dat wel wat energie en het moet niet zo zijn dat je hoogteroer al voor de helft uitgeslagen moet blijven, dan is er iets serieus mis!

    Ik heb ff rond gekeken, is het soms deze kist?
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/660152-Cassutt-Racer-quot-Aggressor-quot
    Ik hoop dat je Duits kunt lezen, misschien vind je daar wat je zoekt, als je het niet kunt schrijven wil ik daar wel een vraag stellen over je probleem.
     
  13. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste Richard het is inderdaad dit toestel,maar duits lezen gaat al moeilijk laat staan schrijven als jij er eens naar zou kunnen vragen dan zou ik daar
    enorm mee geholpen zijn,

    Gr Giel
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    het gaat toch om het verschil?
    dus vleugel op 0 en stabilo op -1 is nog steeds 1 graad verschil
    idem met stabilo op 0 en vleugel op +1 is ook 1 graad verschil
    je meet dit tov van wat? meestal de centerline van de romp.

    maar het extreem gedacht:
    stabilo op +4 en vleugel op +5 is nog steeds 1 graad verschil. Alleen staat de romp dan een beetje raar in de lucht.....
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ja maar vleugel op 0 en stabilo op -1 of +1 maakt beide ook 1 graad verschil, hij wil nou net weten welke kant op....
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Er is een eerste reactie, die zegt gewoon bouwen volgens plan, dan kom je uit op plm +1 graad VAN HET STABILO. Hij vliegt er zo al mee en ondervindt geen afwijkende hoogteroer uitslagen.
    Vermoedelijk komen er nog meer reacties.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2018
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Uiteindelijk is het instelhoekverschil een gevolg van het juiste zwaartepunt voor de gewenste hamdling van het toestel en de gewenste snelheid. Het is dus een afgeleide van andere factoren.

    Verder is het een definitie kwestie. In principe is het instelhoek verschil de hoek tussen de nul-lift lijnen van de gemiddelde aerodynamische koorde van de vleugel en die van het stabilo.
    En de nul liftlijn is dus niet de onderzijde van het profiel of bij een profiel dat niet geheel symmetrisch is de koorde lijn (tussen het voorste punt van het profiel en het achterste).

    Maar in de praktijk kan je de door de ontwerper aangegeven stand van vleugel en stabilo aanhouden en dan gaan vliegen.
    Wanneer je het fijn vliegende zwaartepunt hebt gevonden (bv met de duikproef, zoek maar op dit forum) en je vliegt dan met een duidelijke hoogteroer uitslag kan je de instelhoek van je vleugel of stabilo aanpassen tot je met vrijwel geen uitslag vliegt bj de gewenste vliegsnelheid.
     
  19. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Beste Richard ik denk dat ik het antwoord op RC-Network maar aanhoud en dus stabilo op 0 graden en vleugel op + 1graad en dan eerst maar vliegen.
    ik dank jou voor de moeite ik ben hier heel goed mee geholpen. Ook dank aan de andere forum leden die gereageerd hebben.

    Gr Giel
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  20. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Giel, ik heb het niet duidelijk opgeschreven omdat ik er van uit ging dat we het over het stabilo hadden. Dus de vleugel vlak zetten (voor zover dat mogelijk is) en het stabilo op +1. Kijken of ik de andere mail nog kan aanpassen... ja is gelukt...
     

Deel Deze Pagina