Hoe "ontladen" van NiMh accu??

Op welke manier moet ik mijn Zender accu van 1500 mah ontladen en met hoeveel Mah??
en hoe dan weer op te laden??

Ik heb de T2M Swallow EQ als lader.
Cockpit Sx is de zender.

Gr

Ontladen .... niet dus, heeft geen enkele nut ... en laden met 1A maximaal via de MPX laadbus/steker ....

Dat is toeval,

Ik zit er over te denken mijn zender accu eens een beetje op te krikken, hoe doe ik dat?
Ik hoorde van een clublid, ontladen door de zender aan te laten staan en daarna weer opladen? Maar dat heeft dus geen nut?

Hoe kan ik dan het beste een accu weer wat langer laten werken?

Als je een NI-MH batterij hebt kan dit niet, deze hebben namelijk geen "geheugen" in zich.
Een NI-CD heeft dit wel. Dit zou je kunnen doen door een aantal cyclussen van laden en ontladen te doen maar dat kan zeeeeeer lang duren voordat deze terug op zijn positieven is. En kan je dikwijls beter een andere accu kopen

1A laden kan natuurlijk, maar komt de levensduur niet ten goede. De accu moet dan uit de zender, zoals gezegd, en dat is niet echte simpel om te doen bij de cockpit. Ik laad hem 's nachts op met 0,2 A als de spanning is gezakt tot zo,n 7,2 V. Dan zendt ie heel wat uurtjes en mishandel je de accu zeker niet.

Laatst bewerkt:
Oh, sorry

In mijn zender zit een NI-CD accu, 9,6 volt 700 mah, er komt binnenkort waarschinlijk een nieuwe bij.

Ontladen, kan dat met een Ultramat 14? Of moet ik hem gewoon een middagje aan hebben staan todat hij leeg is?

Igor

Ik ken de ultramat niet, maar als die de functie ontladen heeft, zal dat moeten kunnen. Ik zou de accu wel uit de zender halen, gewoon uit voorzorg. De zender aan laten staan is ook goed. En het maakt inderdaad uit bij nicad om hem goed te ontladen. Deze accu's hebben het oude bekende geheugen effect. Als ie echt oud is, heb ik ooit gelezen, dan kun je hem een nacht in de vriezer leggen. Dit zou het geheugen deels kunnen wissen. Nooit zelf uitgeprobeerd trouwens, maar daar vindt je op het forum vast wel meer over.

.... Als ie echt oud is, heb ik ooit gelezen, dan kun je hem een nacht in de vriezer leggen. Dit zou het geheugen deels kunnen wissen. Nooit zelf uitgeprobeerd trouwens, maar daar vindt je op het forum vast wel meer over.
Accu´s moet je NOOIT in de vriezer leggen. Het inwendige van de accu mag namelijk niet bevriezen en zeker NiCad´s niet. De ijskristallen die dan intern ontstaan kunnen de accu van binnen mollen en dan kan je je accu weggooien!
Als je accu last heeft van het echte geheugen effect dan is eenmaal geheel opladen en daarna geheel ontladen en weer opladen, voldoende om dat weer kwijt te raken.
Het probleem is echter dat zo goed als alle NiCad accu´s geen last hebben van het geheugeneffect maar van Voltage depression. Dat wordt door heel veel mensen het geheugen effect genoemd maar dat is het dus niet en het is ook niet zo makkelijk om het kwijt te raken. Die voltage depression ontstaat door vele oorzaken en is slechts voor een deel omkeerbaar. Naarmate de accu ouder en meer "mishandeld" wordt zal de voltage depression groter en hardnekkiger worden. Op een gegeven moment zal de accu onbruikbaar worden.
De voltage depression kan je verminderen door de accu langzaam te laden en daarna te ontladen. Dat laden en ontladen moet je een aantal keren herhalen en als je merkt dat de accu beter gaat presteren kan je de laad en ontlaadstroom opvoeren tot de "normale" waardes. Dat kan betekenen dat je de accu soms wel 5 of meer keren moet laden en ontladen!
Gaat de accu niet beter presteren dan is het einde accu en zal je een nieuwe moeten kopen.

Dat is toeval,

Ik zit er over te denken mijn zender accu eens een beetje op te krikken, hoe doe ik dat?
Ik hoorde van een clublid, ontladen door de zender aan te laten staan en daarna weer opladen? Maar dat heeft dus geen nut?

Hoe kan ik dan het beste een accu weer wat langer laten werken?

Sanyo eneloop, Een verademing ! Blijf weg van de superhoge capaciteiten.
Mijn 2500mAh sanyo waren na een weekje liggen altijd leeg.

Nu staat hij al 3 weken op de kast en nog steeds boven de 11 volt.
TM

Back