Hoe op dit forum om te gaan met personen die er dubieuse praktijken op na houden

Ik zit de laatste tijd met de vraag: hoe om te gaan met personen die er dubieuze praktijken op na houden?
Ik ben zelf onlangs bijna het slachtoffer geworden van een soort rip-deal. Via dit forum een auto te koop gezet, voor een scherpe prijs, en binnen een dag "verkocht". Het geld zou dezelfde avond worden overgemaakt, en de vraag of ik de auto maar zo snel mogelijk wilde versturen. Dat heb ik gelukkig niet gedaan, maar ik ben wel twee weken aan het corresponderen geweest, en heb allerlei loze belofte's gekregen en smeekbede's of ik de auto alsjeblieft maar wilde versturen, en dreigementen of ik de boel soms aan het flessen was, want het geld was allang overgeschreven, het was nagevraagd bij de bank, en die snapte er ook niks van. Puntje bij paaltje blijkt de persoon dus helemaal geen geld te hebben om ook maar iets te kunnen kopen.
Ontdek ik vanavond dat hij in een verkoop topic iets heeft verkocht, maar de koper heeft nog niets ontvangen.
Ik heb de "koper" via PB geinformeerd dat hij moest opletten bij deze ene persoon, maar ik vermoedt dat hij "genaaid" is. Verkoop topic is direct gesloten, zodat de discussie daar doodligt

Mijn vraag aan de mede forummers is; wat is de juiste manier om hier mee om te gaan. Ik kan namen gaan noemen, maar dan wordt het al snel een moddergevecht. Ik kan de Mods waarschuwen, maar die kunnen er denk ik ook weinig aan doen. Wat is wijsheid?

Laatst bewerkt:
Hoe l*llig het ook klinkt: het moderatorteam is geen partij in dit soort zaken.
Sorry!
De reden is simpel:
Als je iets 2e hands koopt/verkoopt zul je zelf de nodige voorzorgsmaatregelen moeten treffen dat je niet wordt opgelicht.

Wij horen het verhaal meestal maar van één kant: de gedupeerde. Die is te goeder trouw geweest. Degene die met de buit ervandoor is horen we niet.
Het is voor ons absoluut onmogelijk om hierin partij te kiezen/ in te bemiddelen.
Daarvoor heeft men het fenomeen "politie" uitgevonden, maar ook dan zal je sterk in je schoenen moeten staan qua bewijslast.

Hoe triest ook: wij kunnen hier vrijwel niets voor je betekenen.

Een paar tips die het de oplichter moeilijker maken:
* Bij jou of bij mij?
* contant geld, niet over de bank
* Op laten halen of zelf brengen en een afspraak maken over de reiskosten.
* Desnoods elkaar ontmoeten ergens halverwege om reiskosten te delen.
* bij een deal thuis nooit "pingelen" over het geld: vooraf de afspraak maken over de prijs. Wil de andere partij alsnog onderhandelen, gaat de deal niet door.

Ik heb me gelukkig aan deze regels gehouden. Maar ik zou zo graag anderen willen beletten in deze val te trappen.

Je kunt mensen die iets van die persoon willen kopen, of hem iets willen verkopen, via PB'tje attent maken op de adviezen die Roel hierboven gaf. Daarvoor hoef je niemand te beschuldigen, 't is gewoon een service van jou :)

Mijn regels bij het kopen .
Kijken waar hij nog meer post ,en wat hij post .
Zit hij een redelijke tijd al hier op het forum,[sorry vd nieuwkomers]
een redelijk aantal postings /tijd hier .
En kennen mensen hem/is hij een clublid.

En toch het lezen van de posts van iemand kun je veel te weten komen .
Er blijft een risico altijd .

Mkay, ik heb dus even de geschiedenis nagepluist en blijkt het hier om een 11 jarige te gaan die onlangs een nieuw account heeft aangemaakt om zijn oude te laten rusten wegens onvriendelijk gedrag, helaas gebruikt hij ook zijn oude account nog steeds....

Tja.... als je een adres weet (en dat zou je moeten weten wegens het sturen van de auto) zou ik gewoon eens een telefoonnummer opzoeken en kijken als er met de ouders te praten is....

Mijn regels bij het kopen .
Kijken waar hij nog meer post ,en wat hij post .
Zit hij een redelijke tijd al hier op het forum,[sorry vd nieuwkomers]
een redelijk aantal postings /tijd hier .
En kennen mensen hem/is hij een clublid.

En toch het lezen van de posts van iemand kun je veel te weten komen .
Er blijft een risico altijd .

Als nieuwkomer, en beginner, heb ik 2 dingen gekocht op dit forum. 1 is als het goed is onderweg.

ik kijk ook inderdaad naar de aantal posts, en de inhoud hiervan. Kijken of hij/zij een plaats heeft opgegeven in het profiel.
Ik stel sowieso vragen, ookal weet ik het antwoord. De reacties die ik dan krijg zeggen ook veel over de persoon.

Liever ophalen, en anders, overmaken. Heel simpel, je kan bij je bank de overschrijving intrekken binnen 2 weken zonder opgaven van redenen. Dus, binnen 1 week niet ontvangen, over schrijving intrekken.

2e hands iets kopen, zonder persoonlijke bezoeken is altijd een risico. Vertrouwen moet je hebben.
Ik maak max €50,- over, zonder persoonlijk contact / bezoek.

Graag kijk ik eerst op een fora als dit, waar toch de hobbiesten zitten, geven vaak eerlijk advies. 1e vliegtuig waar ik op bood / informeerde wilde de verkopende partij liever niet aan mij verkopen, toen ik aangaf het allemaal nog te moeten leren. En aan dit soort advies heb je ook wat.

Mkay, ik heb dus even de geschiedenis nagepluist en blijkt het hier om een 11 jarige te gaan die onlangs een nieuw account heeft aangemaakt om zijn oude te laten rusten wegens onvriendelijk gedrag, helaas gebruikt hij ook zijn oude account nog steeds....

Tja.... als je een adres weet (en dat zou je moeten weten wegens het sturen van de auto) zou ik gewoon eens een telefoonnummer opzoeken en kijken als er met de ouders te praten is....

Zolang als het hier nog dubbele accounts worden getolereerd (ik weet niet of dat makkelijk op te lossen is), blijft het wel lastig.
Het forum werk er dus eigenlijk zelf ook aan mee.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad.
Zelfs wel eens een paar kozijnen met deuren gekocht voor 1500 euro, zonder dat ik het bedrijf kende.
Zulke berichten zijn voor mij dus ook wel goed, erg op blijven letten is dus toch belangrijk.

Ach ja, je kan alles wel zo zwart zien, maar als je eens je zonnebril afzet word het een stuk minder donker ;)

Of moeten we auto's maar verbieden, omdat je daar harder dan 120, mee kan, en dat strafbaar is... Met ALLES kun je misbruik maken, van een mes, tot een wapen, en dus ook op een forum.. Of het modelvliegen an sich, je kan er drugs mee droppen, maar ook mensen (on)bedoeld mee vermoorden...

.Je hebt ook nog je plicht, en moraal als mens zijnde,en een stukje gezond verstand, en met wat tips van her en der en wat vooronderzoek, kom je al een heeeeeeeeeeeeeeeeel eind.... Dan ben je 99% ingedekt, en ja voor die overige 1% ??

Thats life! Get used to it!

Laatst bewerkt:
Liever ophalen, en anders, overmaken. Heel simpel, je kan bij je bank de overschrijving intrekken binnen 2 weken zonder opgaven van redenen. Dus, binnen 1 week niet ontvangen, over schrijving intrekken.

Dat kan dus niet... je kunt alleen een automatische afboeking ongedaan maken en dus je geld terugkrijgen.

Een betalingsopdracht kun je niet terugdraaien.

Als je iets koopt via Marktplaats of een forum als dit, loop je altijd het risico om bedondert te worden. Het is aan jezelf om in te schatten hoe groot dat risico is.

Nee, het betreft hier een 23 jarige volwassen vent.

Hoe l*llig het ook klinkt: het moderatorteam is geen partij in dit soort zaken.
Sorry!
De reden is simpel:
Als je iets 2e hands koopt/verkoopt zul je zelf de nodige voorzorgsmaatregelen moeten treffen dat je niet wordt opgelicht.

Wij horen het verhaal meestal maar van één kant: de gedupeerde. Die is te goeder trouw geweest. Degene die met de buit ervandoor is horen we niet.
Het is voor ons absoluut onmogelijk om hierin partij te kiezen/ in te bemiddelen.
Daarvoor heeft men het fenomeen "politie" uitgevonden, maar ook dan zal je sterk in je schoenen moeten staan qua bewijslast.

Hoe triest ook: wij kunnen hier vrijwel niets voor je betekenen.

Een paar tips die het de oplichter moeilijker maken:
* Bij jou of bij mij?
* contant geld, niet over de bank
* Op laten halen of zelf brengen en een afspraak maken over de reiskosten.
* Desnoods elkaar ontmoeten ergens halverwege om reiskosten te delen.
* bij een deal thuis nooit "pingelen" over het geld: vooraf de afspraak maken over de prijs. Wil de andere partij alsnog onderhandelen, gaat de deal niet door.

roel ga ik toch een aanvulling op doen.
jullie hoeven het niet op te lossen maar jullie kunnen wel accounts blokkeren. in dat opzicht bedoelde ik het ook meer.

de vraag was ook hoe om te gaan met dubieuze praktijken op het forum?
niet hoe los ik een dubieuze praktijk op.

naar mijn mening en ervaring is een pbtje naar jou emil of wie dan ook met bewijsmateriaal vaak afdoende om te zorgen dat dat persoon in ieder geval met dat account niet meer mensen kan oplichten.

een nieuw account is snel gemaakt maar dan krijg je het verhaal wat hierboven al gezegd werd. net nieuw hier dingen te koop aanbieden geen historie. mijn gevoel schreeuwt dan gelijk al NEXT.. of ik moet echt interesse hebben en dan wordt het een kwestie van zelf ophalen.

Flessentrekkerij? Nu weet ik van div betouwbare personen dat ze regelmatig een flesje open trekken..

De woorden flessentrekken en flessentrekkerij zijn afkomstig van de Vlaamse uitdrukking iemand een fles aftrekken, wat neerkomt op het zonder toestemming een fles voltappen uit iemand anders zijn bier- of wijnvat. Ook vertoont het overeenkomsten met het flessen inleveren voor statiegeld, en dan als de fles langs de scanner is, de fles weer terugtrekken en er opnieuw in stoppen, waardoor meer statiegeld wordt uitgekeerd.

roel ga ik toch een aanvulling op doen.
jullie hoeven het niet op te lossen maar jullie kunnen wel accounts blokkeren. in dat opzicht bedoelde ik het ook meer.

de vraag was ook hoe om te gaan met dubieuze praktijken op het forum?
niet hoe los ik een dubieuze praktijk op.

naar mijn mening en ervaring is een pbtje naar jou emil of wie dan ook met bewijsmateriaal vaak afdoende om te zorgen dat dat persoon in ieder geval met dat account niet meer mensen kan oplichten.

een nieuw account is snel gemaakt maar dan krijg je het verhaal wat hierboven al gezegd werd. net nieuw hier dingen te koop aanbieden geen historie. mijn gevoel schreeuwt dan gelijk al NEXT.. of ik moet echt interesse hebben en dan wordt het een kwestie van zelf ophalen.

Alwin, meestal ligt het niet zo simpel. Je hoort het verhaal maar van één kant (de kant van de opgelichte partij) de andere zijde houdt zich koest, óf beweert het tegenovergestelde.

Een mailtje naar het modteam is leuk en aardig, maar ... Wie spreekt de waarheid? Het modteam is geen politieteam. (Ook al komen we soms zo over;))
We hebben niet zo gek veel mogelijkheden méér dan de normale users.
Ook de potentiële koper moet z'n hersens gebruiken, dat voorkomt al een boel ellende.

Er is al eens een poging gedaan met een handelaarsscore, maar dat werkt dus niet. Misschien is het te doen met een soort van grijze/zwarte lijst?

Eén melding van frauduleus handelen is geen melding, 2 meldingen is opletten, 3 meldingen is serieus verdacht, 4 meldingen is handelend optreden? Dan komt de politieman in de mod naar boven

Lijkt mij, zoals Roel al opmerkte totaal geen taak voor de mod's. De enige juiste weg is aangifte doen bij politie en/of een advocaat in de arm nemen.

Een mod kan nooit bepalen of iemand schuldig is, dat kan in NL alleen de rechter ;-)

Groet,
Theo

Er is al eens een poging gedaan met een handelaarsscore, maar dat werkt dus niet. Misschien is het te doen met een soort van grijze/zwarte lijst?

Eén melding van frauduleus handelen is geen melding, 2 meldingen is opletten, 3 meldingen is serieus verdacht, 4 meldingen is handelend optreden? Dan komt de politieman in de mod naar boven

En dan komen de pb's weer aan dat de vermelding onterecht is en of wij dit even kunnen herstellen. Inderdaad gewoon aangifte doen als je bent opgelicht. Wij kunnen en willen hier geen partij in zijn.

Back