Hoe op dit forum om te gaan met personen die er dubieuse praktijken op na houden

Is het niet mogelijk het Itrader systeem aan te zetten? Ik verkoop ook op een ander forum (computeronderdelen en andere multimedia apparaten) en daar kun je feedback van anderen lezen. Dit geeft natuurlijk geen garantie, maar het maakt het leven toch moeilijker voor iemand met een slechte reputatie.

En dan komen de pb's weer aan dat de vermelding onterecht is en of wij dit even kunnen herstellen. Inderdaad gewoon aangifte doen als je bent opgelicht. Wij kunnen en willen hier geen partij in zijn.
Ik denk eerlijk gezegd, dat dit toch wat kortzichtig is. Er is wel eens eerder het vergelijk gemaakt met "de huiskamer van Robert", en dat we ons daar naar moeten gedragen. Dus bij "ongepast taalgebruik" volgt er een ban.
En dan staat Robert wel toe dat er gejat en gestolen wordt in zijn "huiskamer"?
Dieven (en die zijn overal) doen hun werk graag in de luwte. Als zij merken dat ze opgemerkt zijn zullen zij verdwijnen. Ook op dit forum. En als jij als mod van verschillende kanten signalen krijgt, vind ik echt dat je gepaste actie moet ondernemen.
Anders moet ik zelf maar de naam van de persoon die mij heeft proberen te belazeren openbaar maken. Voor je het weet ontaard dat nou weer net in een moddergevecht, en heb je er als mod alsnog werk aan.

Mag ik je nog even wijzen op mijn quote ???
Burp zegt het niet met zoveel woorden, omdat hij verwacht dat men mijn quote wel snapt, en het niet meer dan normaal is...

Dit was mijn quote:

Uiteraard volgt een ban bij bewijsbare flessentrekkerij!
Das het minste wat we kunnen doen!

Laatst bewerkt:
Hallo Emil, de crux zit 'm net in dat "bewijsbaar". Ik heb een koper gehad voor iets. Deze heeft bij hoog en bij laag beweerd geld overgeschreven te hebben. En hij had de spullen héél dringend nodig. of ik ze alsje, alsje, alsjeblieft toch maar zo snel mogelijk wil opsturen. Vervolgens volgde er dreigementen, excuses etc. De doos staat nog bij mij in de schuur, met zijn adres erop geschreven Het geld is nog niet binnen. En ik denk ook niet dat het nog komt. Strikt genomen ben ik dus niet opgelicht. Maar deze persoon is nog steeds actief met kopen op het forum, en wil alles (heel slim) via PB afhandelen. Hij zoekt dus heel doelbewust de luwte op om zijn schimmige praktijken uit te kunnen voeren. En ja, malloot die ik ben, ik waarschuw u al zijn potentiële slachtoffers dat zij beter kunnen wachten met versturen totdat het geld binnen is.
Ik weet echter niet zeker of hij het echt stelselmatig doet, of dat ik pech had. Ik ga daar ook niet achter komen ook, want wij zullen geen zaken meer gaan doen.
Maar als er een meldpunt zou zijn waar ik dit kan optekenen, met de gedachte en de wetenschap dat er iets mee gebeurt, zou dat imo een goede zaak zijn.

Deze dreigementen , doorsturen naar Robert,das punt 1 wat we kunnnen doen, intimidatie via pb is ongewenst. Oplichting ook.

Hoe meer meldingen , hoe beter, denk ik in dat geval..

Daarnaast heb je een website waar je dingen kan melden, iets van opgelicht via internet of zo, post daar ook je bevindingen. Maar blijf ook dit soort zaken melden aan de beheerder...

Lijkt me zeker niet netjes. Een pb is waarvoor het staat, een persoonlijk bericht. Om dit zomaar openbaar te maken......

Als er dingen via pb worden geroepen die niet door de beugel kunnen is er heel simpel de mogelijkheid om deze te rapporteren. Hier grijpen we wel in. Bedreigingen worden we niet vrolijk van en worden flink bestraft.

Ik zie dan liever dat je dit rapporteert. Wij kunnen zo iemand van het forum weren. Serieuze bedreigingen kun je ook aangifte van doen bij de politie.

Ik zou dergelijke personen met naam en toenaam op het forum zetten. Als ze dan écht de boel níet flessen, kunnen ze dat aantonen door hun gedrag of reactie. Dan ligt de bewijslast bij de verkoper, iets wat ook normaal is.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een bekend persoon als tussenpersoon te laten figureren. Zo zou je geld kunnen overmaken naar persoon x, misschien een moderator, om vervolgens bij ontvangst de te verkopen product te laten opsturen naar de koper. Dan zodra die het ontvangen heeft, stuurt de tussenpersoon x het geld door naar de verkoper.

Ik denk echter dat de meest eenvoudige oplossing, met de minste zorgen of verplichtingen voor anderen, toch echt ligt in het in persoon afhandelen van verkopen met zoals boven beschreven van te voren bepaalde prijs.

Ik heb nog nooit zomaar geld over gemaakt aan mensen die ik niet ken en ben dus ook nooit opgelicht.

Gewoon betalen middels paypal als dat kan. Sturen ze niets op na betaling dan kun je via paypal gewoon je geld terug krijgen. Ophalen is ook een goede. Via een tussenpersoon is al mogelijk, dit soort diensten wordt al geleverd via internet.

Via een mod? Ik niet in ieder geval. Kun je een hele boekhouding gaan bijhouden, laat dat nou niet mijn meest favoriete bezigheid zijn ;)

Met naam en toenaam op het forum zetten is minstens niet netjes. Er kan meer fout zijn gegaan dan je verwacht. Zie dan maar eens je naam te zuiveren. Als ik dit soort berichten zie verschijnen verwijder ik ze meteen en kan de plaatser toch minimaal een stevige pb verwachten.

MBF is geen partij in verkopen onderling. Als je je gram wilt halen dan echt via een andere weg, kan bv via onderstaande link. (hebben we overigens al eens gezien hier)

Als het een bewezen oplichter is wordt deze hier natuurlijk ook geweerd. Gevechten worden niet via dit forum uitgevochten.

OpgelichtopInternet - Index

Met naam en toenaam op het forum zetten is minstens niet netjes. Er kan meer fout zijn gegaan dan je verwacht. Zie dan maar eens je naam te zuiveren. Als ik dit soort berichten zie verschijnen verwijder ik ze meteen en kan de plaatser toch minimaal een stevige pb verwachten.

Ja, maar dan zijn mensen wel tenminste gewaarschuwd. In feite is het best fijn wanneer je googled op iemands naam dat je dergelijke problemen kunt vinden op een forum.

Het zou voor mij reden zijn om met zo'n persoon bij grote twijfel gewoon geen zaken te doen.

In feite kun je er van uit gaan dat de meeste slachtoffers toch echt wel de waarheid spreken.

Dan heb ik het overigens puur over 2e hands verkoop waarbij geen sprake is van eigen handel in een bepaald product of verkoop vanuit een webshop achtige situatie.

Maar dat laatste is om onduidelijke reden toch al niet toegestaan op dit forum (discussies over winkels).

hmm eigenlijk zegt het mbf dus wij faciliteren de mogelijkheid wel
maar we treden niet (mondjes maat) op tegen crimineel gedrag?

ik ben dan nog altijd van mening en volgens mij de wet ook iets of iemand die iets faciliteert dient ook preventief op te treden tegen dingen die tegen de wet ingaan.

Sterker nog volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht. Als ik op dit forum iets illegaals doe en het beheer treed niet op hiertegen. Is het forum bestuur aansprakelijk voor het faciliteren ervan.

maar om nou geen hele discussies te starten. zolang er op de manier die emil aangeeft opgetreden wordt is er niks aan de hand. Kop in het zand steken kan je niet doen.

de manier waarmee je moet optreden is ook nergens vastgelegd.

van mij mag dat hele te koop gedeelte er zo van af maar dat terzijde ;)

@Cheeta: Je kunt ook overdrijven. Dat je hier iets mag of kunt kopen / verkopen, betekent niet dat het forum opeens allerlei verplichtingen overneemt van koper of verkoper. Ook niet volgens de wet hoor. :rolleyes:

Met name de koper zou zich bewust moeten zijn van risico's bij aankopen via internet, vooral wanneer men besluit niet in persoon de zaken af te handelen.

Ja, maar dan zijn mensen wel tenminste gewaarschuwd. In feite is het best fijn wanneer je googled op iemands naam dat je dergelijke problemen kunt vinden op een forum.

Het zou voor mij reden zijn om met zo'n persoon bij grote twijfel gewoon geen zaken te doen.

Ooit gehoord van het begrip "smaad"?

Quasti zei:
In feite kun je er van uit gaan dat de meeste slachtoffers toch echt wel de waarheid spreken.
In feite kun je ervan uitgaan dat er wellicht onderhuids heel wat meer dingen spelen dan men in eerste instantie openbaar maakt. En die dingen kunnen bij beide partijen spelen.

Quasti zei:
Dan heb ik het overigens puur over 2e hands verkoop waarbij geen sprake is van eigen handel in een bepaald product of verkoop vanuit een webshop achtige situatie.

Maar dat laatste is om onduidelijke reden toch al niet toegestaan op dit forum (discussies over winkels).

Zie pt 8 forumregels. Daar wordt een en ander luid en duidelijk uiteengezet. Is geen woord Frans bij.

Ooit gehoord van het begrip "smaad"?

Als iemand letterlijk melding maakt van oplichting dan ga ik er als neutraal persoon niet in eerste instantie vanuit dat hij of zij iemand probeert te jennen o.i.d., dus lijkt me dat niet bepaald van toepassing.

Verder zul je zien dat dit soort zaken bij betere bekendheid zichzelf wel reguleren.

Overigens kan ook de koper de oplichter aangeven voor oplichtingspraktijken, dus in zoverre snijd je argument volledig aan twee kanten. :rolleyes:

Roel van Essen zei:
Zie pt 8 forumregels. Daar wordt een en ander luid en duidelijk uiteengezet. Is geen woord Frans bij.

Goed, ik bedoelde daar onduidelijk in de zin van dat het de vraag is of dat wel zo'n terechte regel is, zelfs voor de genoemde redenen. Ik had daar kennelijk specifieker moeten zijn en je suggereert weer eens te leven in een puur zwart/witte wereld door te schermen met de betreffende regel.

Die is mij wel bekend hoor. :rolleyes:

[mod]
Houden we het even gezellig, en gaan we niet op de man afspelen ??? Ook niet met listige onderwater steekjes???
Anders moet ik helaas weer uitwijken naar iets,wat jouw ook wel zeer recent bekend is....

Emil, mod
[/mod]

Goed, ik bedoelde daar onduidelijk in de zin van dat het de vraag is of dat wel zo'n terechte regel is, zelfs voor de genoemde redenen. Ik had daar kennelijk specifieker moeten zijn en je suggereert weer eens te leven in een puur zwart/witte wereld door te schermen met de betreffende regel.

Die is mij wel bekend hoor. :rolleyes:

Als je het een onterechte regel vindt, waarom heb je dan ingestemd met de regels? De regels zijn er niet voor niets. Wil je je daar niet aan conformeren dan moet je je heil toch echt elders zoeken.

Back