hoe opladen?

hoi,

Ik heb een robbe 5R lader en een LRP 7,2 nimH 3000 batterij. Hoe laad ik deze best op met dit type lader (foto) en hoe lang?

Tnx

Is het een racingpack voor een auto ?
Zo ja kan je beter uitkijken naar een simpel computer snelladertje.

De standaard regel is 14 uur laden op 1/10 van de capaciteit mits de accu geheel leeg is.

De rekensom voor de tijd is dan ook 1.4 x(capaciteit/laadstroom)

Bij de 500mAh uitgang betekent dat 3000/500 x 1.4 = ongeveer 9 uur.

Maar.....
Het laden op grotere stromen doet de accu beter presteren en is een laadstroom van 5A vrij normaal voor dit soort accu's.
Naast dat weet je nooit hoe leeg de accu is en zal in deze 2 gevallen een computerlader je veel meer plezier geven vanwege de snellere laadtijd en vooral de automatische afslag bij vol-detectie.

wat stel je dan bvb voor als nieuwe computerlader?

het is inderdaad een racingpack voor een monster jeep van tamiya, de mud blaster... éne dat ik van onder het stof gehaald heb ;-)

De Graupner Ultramat 14 is een grote aanbeveling.

Kan tot 5A laden maar kan ook overweg met div. accu's in verschijdende spanningen en kan van zowel 12v als 220v laden.
Als je zoekt kan je hem voor rond de 70 euro vinden.

Als je goedkoper wilt is de Ultramat 10 een optie of een Protech peak 3000 of er is nu ook al een peak 4000 lader.

Roelof zei:
... De standaard regel is 14 uur laden op 1/10 van de capaciteit mits de accu geheel leeg is...
Het 'voordeel' van laden op 1/10 van capaciteit is dat de laadtoestand van de accu niet zo belangrijk is, er mag met die stroom gerust overladen worden. Niet dagen, weken achtereen natuurlijk. Deze stroom wordt meestal gebruikt bij het laden van zend- en ontvangeraccu, gewoon voor het weekend alles inprikken en nacht laten laden.

heb die regel toegepast op een oudere batterij van tamiya 7,2 Ni-Cd met 1700mAh en op 500 gezet, maar na een half uur begon de oplader verschrikkelijk te stinken en heet te krijgen, dus heb ik maar verlaagd 140. Wat kan hiervan de reden zijn?

Had je ook nog andere uitgangen in gebruik? De lader 5r kan maar 700 mA leveren, dus als je de 500 mA uitgang in gebruik hebt blijft er nog maar 200 mA over, die je vanaf de andere uitgangen mag gebruiken.

Corrien zei:
Had je ook nog andere uitgangen in gebruik? De lader 5r kan maar 700 mA leveren, dus als je de 500 mA uitgang in gebruik hebt blijft er nog maar 200 mA over, die je vanaf de andere uitgangen mag gebruiken.

de aansluitingen zaten er wel in maar de kabels waren niet aangesloten aan batterijen.
Zal de lader niet hetzelfde effect hebben met de nieuwe 3000 batterij?

Mogelijk is de oude accu niet goed meer en blijft de spanning te laag, dat geeft namelijk meer warmte in de lader....

Ik heb hier ook nog ergens een Robbe 5r liggen en ik heb dat ding slechts een paar keer gebruikt.
De reden?
Net zoals bij Barfly ging de lader al snel stinken. Alleen bij de laagste stroom-uitgangen was 't te doen......
Ging ik wat meer stroom vragen (ruim binnen de maximum grens) dan begon de lader al snel warm te worden en de kunststof te stinken...

Nu gebruik ik alleen nog snelladers zoals de MPX ln 5014 en de graupner ultramat 25.
Daar gaan véél hogere stromen door en toch ruik je ze niet... :wink:
De 5r ligt ondertussen op de zolder te rotten tussen een hoop andere rommel.......

Volgens mij heeft iedereen wel een of meer laders 5 en/of 5r. Als ik een voorzichtige schatting mag doen zijn er in de loop van de jaren meer dan 100.000 exemplaren alleen al in Nederland verkocht.
Inmiddels zijn ze niet meer in produktie. Ze zijn opgevolgd door de Unicharger 6, die wat meer stroom kan leveren en die voorzien is van een ompoolbeveiliging.

Roelof zei:
De standaard regel is 14 uur laden op 1/10 van de capaciteit mits de accu geheel leeg is.

De rekensom voor de tijd is dan ook 1.4 x(capaciteit/laadstroom)

geldt die regel van 1,4 ook voor lagere en hogere capaciteiten?

Voor hogere stromen moet je niet gedurende een bepaalde tijd laden want dan legt je accu een keer (al dan niet met de nodige herrie) het loodje. Gebruik dan een lader met automatische afslag (niet met een timer dus).

NiCd kan vrij goed tegen overladen met 0,1C, NiMh heeft daar meer moeite mee, deze gaan dan al snel achteruit.
Vroeger toen we alleen NiCd cellen hadden voldeed Zo'n multilader wel ('k heb zelf ook nog zo'n ding liggen ergens), maar voor NiMh zou ik een deltapeaklader nemen.

Zou je Lipo's gaan gebruiken dan ontkom je niet aan een computerlader, verkeerd laden is defect.

wubbo zei:
.......Zou je Lipo's gaan gebruiken dan ontkom je niet aan een computerlader, verkeerd laden is defect.
Dat is geheel niet juist Wubbo. LiPo laders behoren tot de meest eenvoudige laders en kunnen heel goedkoop zijn terwijl de kwaliteit absoluut niet slecht is. Een computerlader is eigenlijk overkill voor LiPo's. Zo'n processor chip staat 99,99% van de tijd niets te doen.

Ja ja, dat weet ik ook wel met een lampje en een voeding ben je er ook. Ik bedoel uiteraard dat je lipo's niet met zo'n simpele multilader kan laden.
De praktijk leert dat je heel voorzichtig moet zijn met Lipo's. In mijn omgeving ken ik dan ook niemand die lipo met iets anders dan met een speciale lipolader of een computerlader laad.
Die speciale Lipoladers zijn er al voor zo'n 25 Euro's, computerladers voor zo'n 50.

En dat mijn computerlader de grootste tijd niets doet is wat mij betreft prima, als hij maar wel wat doet als dat nodig is.

Dit topic ging over het laden van NiMh accu's, wil je ook Lipo's kunnen laden kom je bij een compueterlader uit.

PS, mijn PC doet ook meestal bijna niets, maar dat wil niet zeggen dat dat niet goed is.

Back