Hoe oud 'moet je zijn' voor een RC Auto?

Hallo Allemaal,

Met de sint in aantocht zit ik eraan te denken om een RC auto voor mijn zoon te kopen.

Mijn oog is gevallen op een 2WD Traxxas Slash Brushed 2.4 Ghz. Omdat dit in mijn ogen een leuke instapper is, maar voldoende ruimte biedt op door te bouwen naar een brushless met meer power/ snelheid.

Nu vroeg ik me af wat een goede leeftijd is om te beginnen met dit soort RC auto's? Ik ben zelf erg enthousiast over dit soort dingen en was als 13 jarig kind was ik str*nt jaloers op mijn vriendje die een nitro auto had. Helaas kreeg ik dat soort dingen niet van mijn ouders.

Mijn zoon is 10. Ik wil zeker in t begin samen met hem rijden (ja; ik vind het ook nog steeds heel leuk). Achter ons huis hebben we een rustige doodlopende straat waar alleen garage boxen op uitkomen. Daar kunnen we dus oefenen.

Verder hebben we hier iets verder van ons huis meer dan zat bospaden waar we lekker kunnen bashen.

Mijn vraag; is 10 een leeftijd waarop kinderen met dit soort auto's kunnen omgaan (aanvankelijk onder begeleiding, later eventueel alleen).

Wie van jullie heeft kinderen en hoe oud waren die toen ze voor t eerst met een echte RC auto reden? (Dus geen intertoys)

Alvast hardstikke bedankt!

Monster796.

PS: mijn nick is gekozen naar mijn andere hobby; mijn motorfiets...

Ik begon ook om me 9-10de jaar en ik reed dan met een tamiya. Eerst gewoon heen en weer rijden en dan een klein parcour uitzetten en peoberen te rijden. Ging prima. Die slash is leuk en kan ook tegen een stootje. Ik zou het gewook doen

Das kind afhankelijk lijkt me, de 1 gaat er beter mee om als de ander. Dus ik persoonlijk denk dat je goed naar je kind moet kijken, en als ouder zelf de beslissing moet nemen. Jij kent je kind beter als welk forumlid dan ook. Vb: zoontje van een vriendin van mij, die vliegt de sterren van de hemel in de simulator, en zou zo met een 'echt' rc ding kunnen vliegen (wat waarschijnlijk binnenkort ook gebeurd). Oh ja..hij is 11....dus het ligt aan het kind zelf, niet de leeftijd

Heeft hij al ervaring met speelgoed auto's?
Als hij goed mee van slag kan zal iets snellere auto ook wel lukken.

Met begeleiding zal dat vast wel gaan, de meeste kinderen hebben tegenwoordig meer "controller ervaring" door het "gamen" dan wij "oudjes" destijds hadden, denk ik. Eerste keren samen rijden, kies een plek met weinig stoeprandjes en andere harde obstakels, en een degelijke auto, dan komen jullie er wel.

Idd afhankelijk van de persoon...
sommige kinderen van 9 kunnen er beter mee omgaan dan sommigen die ouder zijn dan mij

Als hij er goed mee omgaat, waarom niet?
beetje gevoel voor veiligheid en mensen erbij, en er is niets wat hem tegenhoud

daarnaast
[media=youtube]pLQhU1cKkx0[/media]

Moet je voor de grap eens andere filmpjes opzoeken van hem, best grappig...
Maar denk niet dat het zonder schade is gegaan
zijn vader werd zeer stevig gesponsord

Laatst bewerkt door een moderator:
De basis is prima, goede keuze mbt de auto en de evt upgrade's voor in de toekomst , mocht het niks worden, is deze auto makkelijk verkoopbaar , neem dat ook mee .

Voor de rest heb je alles goed overwogen en zou ik de " stap" wel durven nemen.........

Suc6

Dank je voor jullie snelle antwoorden. Het bevestigt mij in mijn gedachte dat het wel zou moeten kunnen. Ik had inderdaad op Youtube al filmpjes van kinderen van 6 of nog jonger gezien.

Ook goed om te horen dat jullie de Slash een goede keuze voor een beginner vinden. En ik koop er meteen een tweede en misschien zelfs een derde accu bij.

Mijn zoon heeft inderdaad een hele schat aan controller ervaring met de WII, Ipod, en Xbox. Reactie vermogen etc. is prima.

En verkopen zal ik de auto niet snel; ik heb nog twee zoons van 8 en 6. Dus een van hen zal t toch wel oppikken? En anders gaat vader lekker zelf rijden onder t mom van 'voor de kinderen'. ;)

Ik sluit zeker niet uit dat als mijn zoon t eenmaal in de vingers heeft dat er een tweede auto komt zodat we echt samen kunnen rijden/ bashen.

Verder nog tips? Zoals hoe je een goed coureur wordt bijvoorbeeld?

Hmmm, kan niet wachten tot 6 december....

1 tip!!!
Koop er gelijk een tweede auto bij dat voorkomt ruzie en teleurstelling bij je zoon.
Hij zal het wachten op zijn vader snel beu worden:):):)
Tonnie

Je kan nog wat spare's erbij kopen , oa spur en pinions, die willen soms nog wel eens snel kapot gaan. Hou er rekening mee dat overstap naar brushless er ook evt. meer slijtage zal geven aan aandrijflijn e.d .

Ga voor lipo's en lipo lader ,en evt twee laders zodat je twee lipo's kan opladen , de laders hoeven niet duur te zijn , je hebt ze al vanaf een €20,- bij hobbyking.com, let wel er zijn. 12 volts laders en 12/220 volt laders , dit scheelt weer aanschaf bij overschakeling naar brushless, Lipo's op 2S zijn goed , geeft een goede snelheid op brushed en brushless ....
Daarbij is bij hobbyking.com ook goed te vertoeven voor de lipo's , komt wel uit china ,maar zijn een stuk voordeliger dan in NL, hobbyking is binnenkort ook in NL gevestigd met het asortiment van 75% van wat in china hebben.

Advies voor welk type e.d zullen de andere forummers wel hebben, let wel dat je als je eenmaal besmet bent je niet meer te houden bent :p ,
En val niet voor de eerste beste lader, zeker met meerdere kanshebbers voor de auto .Beter iets duurder aanschaffen dan later weer moeten veranderen, omdat de laders niet de vraag kunnen bijhouden .
Suc6

Tip : vul je profiel aan met de woonplaats , misschien woont er forum lid bij je in de buurt waar je eens kan gaan kijken naar auto's in het echt . Tips voor rijden , beginnen met een ovaal te rijden , met daarna een achtje , zodat de auto van je af rijdt en naar je toe , goed voor het sturen, en schroef het vermogen naar beneden van de auto , zodat het niet te hard gaat, bij de traxxas met de xl5 esc , dmv profiel keuze , of op de zender door bv een servo uitslag te begrenzen ......

Hi Hi, dank voor de tip Early.

Dat spookte ook al door mijn gedachten, maar t grootste obstakel moet nog genomen worden; mijn vrouw is er geen voorstander van, want ze vindt het te duur.

Die auto gaat er echt wel komen, maar om nu meteen met twee te beginnen gaat misschien wat te ver. Dan kan ik gelijk op zoek naar een ander huis.
Misschien dan meteen maar iets in de buurt van een RC-circuit?

Dus voorlopig zal vader zich maar schikken in zijn rol en t rijden voornamelijk aan zoon overlaten. Maar zomer/ voorjaar zal die tweede er wel komen vermoed ik.

Dank, motorsports.
Zeer goede tips. Ik zal vanavond mn profiel etc even bijwerken.
Ik kom uit Dongen, tussen Breda en Tilburg.

Zondag moet ik -toevallig- toch in Rucphen zijn met mijn zoon en dan rijd ik even langs t circuit daar. Hoop dat ze aan t rijden zijn.
Kan ik meteen de reactie van mn zoon zien, die weet nog van niets.

Dat is dichtbij Rucphen, hoewel het geen offroad baan is kan je bij de besmetting van dit virus ook eens deze baan bezoeken. Alleen zal het tot aan maart wel erg rustig zijn. www.macdebaanbrekers.nl

Tips over rijden, onderhoud en andere zaken kan je op dit forum ook terug vinden, gebruik de google optie bovenaan de pagina om in deze site te zoeken of de tool van dit forum zelf waar wel woorden van minimaal 4 characters gebruikt moet worden.

Enige tip van mijn kant, ga niet voor het snelste en laat hem rijden waar hij het minst schade kan veroorzaken.

1 tip!!!
Koop er gelijk een tweede auto bij dat voorkomt ruzie en teleurstelling bij je zoon.
Hij zal het wachten op zijn vader snel beu worden:):):)
Tonnie

"Pap, mag ik nu?"
"Nog even deze accu testen, jongen..."
"Pap..."

Hi Hi, dank voor de tip Early.

Dat spookte ook al door mijn gedachten, maar t grootste obstakel moet nog genomen worden; mijn vrouw is er geen voorstander van, want ze vindt het te duur.

Als ze liever heeft dat de kinderen meer binnen zitten, en daar de boel overhoop halen... ;)

Sleutelen aan een auto leert ook weer over techniek en creatief bezig zijn.

Enige tip van mijn kant, ga niet voor het snelste en laat hem rijden waar hij het minst schade kan veroorzaken.

Precies, liever daarom even wachten met LiPo, NiMh is toch net even wat minder "pittig" en ook beter bestand tegen mishandeling, zoals te lang doorrijden.

hoezo wachten met Lipo?

de aanschaf van een lipo is bijna net zo goedkoop als nimh , de meeste (nieuwe)laders zijn geschikt voor nimh en lipo.

de snelheid is op verschillende manieren te temperen , bv bij een traxxas xl5 esc dmv profiel , of de servo travel te begrenzen .. daarbij heb je wat langere rijtijden met lipo, en ga je extra kosten maken als je toch wilt overgaan van Nimh naar Lipo .

het temperen van het vermogen kan je dus bij beide accu's doen, je zal bij brushed setup waarschijnlijk een externe lipo saver moeten kopen ,om het te ver leeg rijden bij een Lipo te verkomen ........

maar goed , koop je de RTR uitvoering van de Slash , dan heb je een goede uitgangs positie ....

maar je kan ook andere merken bekijken en vergelijken in een goede Modelbouw winkel , dan zie je de modellen in het echt en wie weet valt de keuze op een ander model of uitvoering .
Daarbij , is meestal, een 4WD drive beter om onder de knie te krijgen dan een 2WD , maar dat kan per persoon verschillend zijn

dan heb je alleen nog de keuze tussen de XL-5 (borstels) en de VXL (borsteloos) versie , en dan nog 2WD en 4WD , keuze's , keuze's , hmmm wordt alleen maar lastiger .... lol

Laatst bewerkt:
@Early; hahaha, ja daar ben ik ook wel n beetje bang voor. "Pahaaap, hij is toch van mij? Dan mag ik toch onderhand ook wel een keertje" :p

Veel binnen zitten doen ze bij mijn niet. Het zijn echte voetbal fanaten en zijn bij droog weer de hele dag buiten. Daar hoeven we dus niet bang voor te zijn.

@Motorsports; ik wil inderdaad gewoon een RTR 2WD borstel. Voorlopig lijkt me dat even voldoende. Dan kan ik bij de eventuele tweede auto nog kijken of die borstelloos en/of 4WD moet worden.
Voorlopig lijkt een borstel 2WD me even genoeg. En dat is in ieder geval ook nog een beetje betaalbaar.

Ik had mn oog al laten vallen op Traxxas. Toen ik op internet zat te speuren zag ik dat er een winkel vlak bij mij de buurt zat (Kaatsheuvel). Kreeg ook goede reviews op de diverse sites.
Daar ben ik afgelopen dinsdag uit t werk even langs gegaan en heb ik een goed gevoel aan over gehouden. Volgens mij levert ie alleen Traxxas, maar dat is voor mij toch even de nr. 1 keuze.

Met een extra accu pack en een snellader ben ik voor € 300,- klaar. Voorlopig vind ik dat even voldoende. Dat levert nog voldoende ruimte voor verbetering op (brushless) en eventueel kan een tweede auto dan een 4WD worden.

Eerst maar eens zien hoe het allemaal aanslaat. Ik zou denk ik niet de eerste zijn die heel enthousiast heel veel geld in een nieuwe hobby steekt om er vervolgens niets meer mee te doen...

Ik ben zelf hardloper; als je dat soms ziet; nieuwe mensen bij de club, nooit een meter gelopen. Komen met een fortuin aan schoenen, kleding, lampen, hartslagmeters etc.etc. aan. Lopen drie keer en dan zie je ze nooit meer terug.

Of zelfde maar dan nog duurder; mijn motor hobby. Daar zie ik ze met het duurste van het duurste aan komen. Alles carbon en after-market spul. Maar rijden kunnen ze niet. Met mijn standaard 800cc monstertje rij ik ze snot voor de ogen....

Ik ben meer van t andersom; eerst alleen het noodzakelijke en als t dan aanslaat kun je er altijd nog een boel geld aan uitgeven.

Voordeel van met 2WD leren rijden is volgens mij dat het aanvankelijk misschien wel moeilijker is, maar dat je dan wel makkelijker de switch naar 4WD maakt. Terwijl t andersom misschien minder makkelijk is? Maar misschien is dit complete onzin?
Hoe dan ook; ik wil t nu even betaalbaar houden.

Je kan ook een LRP Twister overwegen. Goedkoper dan de Traxxas maar ook bijna niet stuk te krijgen: lrp-offroad-electro-algemeen-topic

Dan heb je 2 auto's voor ca 300 euro en een niet te dure lader, bijvoorbeeld een B6.

Bij 2WD moet je meer op het gas letten en dat leert je meer. Een 4WD rijdt meestal makkelijker maar heeft een zwaardere motor nodig voor dezelfde snelheid, omdat er meer draaiende delen zijn en de auto zwaarder is.

Laatst bewerkt door een moderator:
2wd en 4wd maakt qua rijden niet veel uit, is beide erg makkelijk onder de knie te krijgen.
het enige waarmee je rekening mee moet houden met een 2wd electro auto, is dat je ook alleen remt met de achterwielen.
hard remmen komt dus neer op wat in heel veel spelletjes het equivalent van de handrem aantrekken is, de achterkant wil dan vrij vlot een inhaal actie uitvoeren.
bij een 4wd auto kun je vol in de ankers gaan, en 't ding blijft rechtdoor gaan, en remt ook een stuk harder.

in dat opzicht ben ik er wel een voorstander van om te beginnen met een 2wd auto.
om de volgende reden:
Als je weinig grip hebt op een bepaalde ondergrond, kom je al moeilijker in beweging, je komt er dus niet pas achter als je eens hard moet remmen dat je maar zo weinig grip hebt. (dan ben je vaak al te laat. )
verder, ga je doordat het remmen iets minder hard gaat, automatisch eerder van het gas af, en rijdt je in het principe iets rustiger. je word letterlijk gedwongen om iets meer voor-uit te kijken zeg maar.

Verder ben ik het wel met Early's tip eens. een 2e auto zal er vrij vlot van komen denk ik. Spreek uit ervaring dat samen rijden alleen leuk is als de personen die gaan rijden ook inderdaad kunnen rijden zeg maar. :lol:
Mocht dat niet gebeuren, probeer jezelf in bedwang te houden, en niet te snel in te grijpen. Ik kan je verzekeren dat de Slash heel veel kan hebben. al zou ik wel overwegen om de Slipperclutch lekker losjes af te stellen om de aandrijving nog te sparen.

ps: als je een brushed Slash neemt, vergeet niet de motor goed in te laten lopen.
wat ik zou doen is de motor even uit de auto halen, en in een bakje/kommetje water leggen.
de regelaar aangesloten laten, en aan zetten, en dan de trim van de zender zodanig verdraaien dat de motor begint te lopen op een leuk gangetje. deze dan gewoon een tijdje laten lopen. (zult zien dat het water aardig zwart word van de koolstof-stof. )

haal het pinion er wel vanaf, en leg de motor op de verwarming nadietijd zodat die goed droogt. en even weer een paar drupjes olie op de lagers.

dit inlopen zal de levensduur van de motor heel erg ten goede komen.

Thanks guys! Dank voor alle input en meedenken.
Zaterdag ga ik em dan maar kopen!
2WD brushed Traxxas Slash met 2.4 Ghz zender.

Ik hoop dat ie door de schoorsteen past :thumbsup:

Back