Hoe piepschuim romp afwerken?

• Topicstarter Topicstarter SterkFM
  • Startdatum Startdatum
S

SterkFM

Guest
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een model van de Chris Craft Constellation. Het is een 62 cm lang model van Graupner, geproduceerd in 1963. En toen waren de rompen in de modelbouwpakketten nog van piepschuim.

Uit de handleiding van Graupner begrijp ik dat het de bedoeling is de piepschuim romp te verven. En dan zonder verdere behandeling te gebruiken.

Hierover heb ik een tweetal vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen die te beantwoorden:

1. Wat voor soort verf kan ik het beste voor de piepschuim romp gebruiken en waarom?
2. Is het misschien beter de romp te bedekken met glasvezelmatten in plaats van te verven? En tast de hars voor de glasvezelmatten het piepschuim dan niet aan?

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Vriendelijke groet,

Florian

polyester tast piepschuim aan!!!!!

epoxy volgens mij niet maar dat durf ik niet cker te zeggen,,

Polyester tast inderdaad je schuim aan. Lamineren met glasweefsel+epoxy en vervolgens afspuiten?
Lamineren zal in ieder geval de kans op deuken en andere beschadigingen aan de romp minimaliseren, dus zeker iets om te overwegen.

Vleugels ook van piep?
Ruw opvl juist bedoeld om een goed vliegend tuig te krijgen, dus niet gaan gladmaken / verzwaren met bespanning ed.

Wateroplosbare verfen werken prima, met spuiten of rollen.

Niek zei:
Vleugels ook van piep?
Ruw opvl juist bedoeld om een goed vliegend tuig te krijgen, dus niet gaan gladmaken / verzwaren met bespanning ed.

Wateroplosbare verfen werken prima, met spuiten of rollen.

eeeh....volgens mij is dit een boot romp of heb ik dat nou verkeerd :?

Heren,

Bedankt voor de informatie. Het wordt lamineren met epoxy en glasvezel.

Oh ja, het gaat om een boot. Maar wie weet? Misschien komt het er nog eens van een vliegtuig te bouwen.

SterkFM

ff een tip voor het laminineren je kan in plaats van glasvezelmatten ook glasvezel behang gebruiken dat hebben wij ook gedaan.
er zitten een aantal voordelen aan het is betrekkelijk goedkoop je hebt al een rol met heel veel vierkantemeters voor ong. €30.- en het eind resultaat is een stuk netter omdat het niet zo pluist.

suc6 gerrit

HALLO.

Hier nog een TIP :

Anders eerst het piepschuim of pur met papiermache bedekken ,op spuiten met coatting en daarna met polyestermatten aan het werk.

Dit is ook een oplossing, althans volgens mij.

Groetjes en bouw ze.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het bouwen met piepschuim prima gaat. Het is niet mogelijk om op tempex (piepschuim) meteen hars te doen want de hars lost de tempex op. Je kunt tempex ook niet verven.
Je kunt de romp het beste eerst met twee lagen papiermaché beplakken (krantenpapier) met lichte behangerslijm. Laat de romp rustig aan drogen, dus niet te snel, niet in een te droge of warme ruimte, anders gaat het indrogen te hard en gaat het papier spannen en het trek hollingen strak.
Vervolgens beplak je de romp met twee lagen, half overlappend, breed plakband (waarmee dozen dichtgeplakt worden). Dit soort plakband heeft namelijk de eigenschap dat het polyester afstotend is. Goed aanwrijven en daarna met hars en glasmatten de romp bewerken.
Als alles droog is kan het tempexmodel er uitgehaald worden en heb je een volledige polyester romp die steviger is dan een tempexromp waar je met aanvaringen gauw deuken in krijgt.

Piepschuimplaten zijn bij de bouwmarkt te koop. Bij speciale bouwbedrijven zijn grotere platen van 2 x 1 meter te koop, in verschillende dikten (van 2-15 cm). Het aan elkaar lijmen van de platen doe je met Bison bruislijm; dat is een houtlijm voor buiten. Heel dun aanbrengen op de ene plaat en de andere plaat natspuiten met water uit een plantenspuit. Het water geeft een extra bruisend effect op de lijm. Grote stukken kun je wegsnijden met een houtzaag of een uitschuifbaar stanleymes (denk om je vingers!). Het schuren van de romp doe je met heel grof schuurpapier.
Veel succes en laat even weten of het gelukt is.

Ik heb mijn duikboot van polyruthaanplaten gemaakt,het is heel gemakkelijk te bewerken en die platen zijn in verschillende diktes verkrijgbaar,je lijmt ze met construktielijm op elkaar,dat spul is ook polyruthaan maar dan in vloeibare form,in spuitbussen is het ook verkrijgbaar en noemen dat PURSCHUIM maar is allemaal het zelfde spul.
Het beplakken moet je met linnenplakband doen want daar zit geen spanning op,doe je het met dozenplakband of elektratape daar zit spanning op tijdens het afrollen en trekt later om de romp in elkaar waardoor je allemaal rimpels krijgt.Vergeet niet het plakband met boen was in te wrijven dan laat het polyester makkelijker los.

Gr.Joop

Back