Hoe plak ik dit goed af????

Ik ben bezig met het bouwen van een RC vrachtwagen. Nu moet deze er uit gaan zien als een van de firma Mammoet.

Ik heb gelukkig een tweede cabine waar ik wat op kan testen. En dat heb ik ook gedaan, alleen het is een beetje niet goed gegaan

Eerst even een uitleg:

De cabine eerst in een primer gespoten.
Daarna een basis rode kleur gespoten (spuitbus)
Afgeplakt met 3M tape
Zwarte kleur gespoten (ook spuitbus)
Na een half uurtje de tape verwijderd.

Toe kwam ik er dus achter dat de zwarte verf op veel plaatsen onder de tape was doorgelopen. dat dit in naadjes gebeurt is nog niet echt een ramp, maar het gebeurde ook onder de rechte lijnen door.

De vraag:

Hoe kan ik dit voorkomen. Ik ben ook in het bezit van een compressor en een airbrush. Tamiya verf in dezelfde kleuren heb ik ook in huis. dus ik kan ook met airbrush spuiten.

Hieronder een paar foto's ter illustratie.

IMG_3253.JPG

IMG_3254.JPG

IMG_3255.JPG

Alvast bedankt voor de hulp

Jeroen

Afplakken is deel 1, dun spuiten deel 2. Dus niet in 1 keer dekkend proberen te krijgen, maar in meerdere heel dunne lagen spuiten.

Andere optie is afplakken en dan eerst een laagje zwart te spuiten, die vormt dan een afscherming over je tape.

Nog een optie is, omdat het een nogal gebogen oppervlakte is, om 'vloeibare masking' te gebruiken, zeg maar eens soort van vloeibare afplaktape.

Wat Hezik zegt is een goede optie. Het gebruik van bijvoorbeeld FasMask om ook in de naden goed af te sluiten is een optie. In dit geval is het masker aan de binnenkant gesmeerd maar kan net zo goed aan de buitenkant. Vier of vijf laagjes dun aanbrengen en tussen elke laag goed laten drogen (tenminste 2 uur). Na de laatste laag een dagje laten rusten tot het transparant en dan de figuurtjes met een vlijmscherp mesje snijden en waar nodig het masker weghalen. Gebruik een heel puntig mesje om ook het masker in de naden los te snijden. Omdat het op latex-basis is, hecht het eigenlijk nergens goed op (behalve je kleding :?).

Zoals boven de deur te zien is, vult de gebruikte spuitbus niet goed. Je zult dus een veel fijnere spuitmethode dan een dikke sproeier van een spuitbus moeten gebruiken. Dus de overstap naar airbrush is dan snel gemaakt. Hiermee kun je zeer nauwkeurig op een heel klein oppervlak voldoende verf doseren. Dus eigenlijk zelfs alleen in de naden als dat zou moeten. 8O Mocht je geen airbrush willen gebruiken, zorg dan dat scherpe randen, naden en kieren eerst geschuurd en vreselijk goed ontvet zijn om te voorkomen dat op de hoekjes de verf "wegloopt".

@Fido

Als je langs de maskingtape eerst even wat blanke lak spuit zijn eventuele kieren afgedicht en zal er geen kleurlak meer onder door kunnen kruipen.
Blanke lak die eventueel kruipt is niet erg want onzichtbaar.

Trucje wordt ook toegepast waar truckspuiters meerkleurenwerk op grote trailers moeten spuiten.

Succes,
Frank

Back