Hoe prop met spinner balanceren?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Zie onderwerp. Voor het balanceren van een prop zijn er diverse zaken te verkrijgen, maar op m'n IBIS zit een prop met spinner, waarbij de spinner aan de voorkant helemaal dicht is. Hoe moet je zo'n constructie balanceren? Met een gewone propbalancer gaat dus niet..

(ik heb de search gebruikt met als kernwoorden 'prop balanceren', 'spinner balanceren', enz, maar niets kunnen vinden.. excuses als het de 1000e keer is dat iemand dit vraagt)

Snap het niet zo goed, kun je de prop en spinner niet afzonderlijk balanceren?

Stevo

Als dat de methode is, ja hoor.. maar hoe balanceer je dan een spinner?

Hezik,

Door het feit dat een spinner dichter tegen de as van de motor aanzit (minder diameter dan een prop) en aldus minder omtreksnelheid heeft is het uitbalanceren van een spinner niet echt nodig. Tevens zijn bepaalde metalen spinners op een draaibank vervaardigd waardoor ze door het bewerkingsproces van nature uit gebalanceerd zijn. Ik heb al veel gehoord van het uitbalanceren van props doch nog nooit van spinners al heb je wel een punt (zij het dan een kleintje) dat ook een spinner aan trillingen onderworpen is. Deze zullen echter steeds minimaal zijn en binnen de grenzen van het aanvaardbare zitten.

Stevo

Oh het was niet m'n bedoeling een punt te maken ofzo.. maar als ik zie hoe secuur men is m.b.t. het uitbalanceren van een prop (iemand deed het met een schroevendraaier en kreeg daar veel kritiek op, zou niet naukeurig genoeg zijn) dan kon ik me niet voorstellen dat je een spinner niet zou moeten balanceren.

De spinner in kwestie is een Protech spinner welke bij m'n IBIS zat. Die moest op maat gevijld worden voordat de prop er in paste, dus ging ik er vanuit dat ik die ook moest balanceren.

Kennelijk niet dus, zo leer je weer wat :)

(niet vergeten dat ik weliswaar een grote mond heb soms, maar beginner ben ;))

Je hebt wel gelijk hoor, zeker weten, maakt alleen bij een spinner niet zoveel uit als bij een prop. Ook spinners kunnen in onbalans zijn en daarom was de vraag zeker niet slecht gesteld.

Pfff beginner, als je zo'n Cesnna 182 hebt gebouwd kun je jezelf nog moeilijk een beginner noemen hé :wink:

Stevo

Is maar een ideetje hoor maar: Als je nou een lage naald kaarsrecht omhoog richt (uitlijnen met waterpas) en dan daar de spinner exact in het midden van de punt boven op steekt (dus de punt van de spinner omhoog, de open kant naar beneden). De zware kant van de spinner zal dan automatisch lager / dichter bij de naald komen. kwestie van verlichten van de zware kant en net zo lang doorgaan totdat die netjes gelijkmatig balanceerd op de naald.

Zijn idee is nog niet zo gek hoor Gerard_nl, althans, als hij bedoelt wat ik denk dat hij bedoeld.

De spinner is van binnen hol. Als ik hem goed begrijp, wil hij een naald van achteren (of eigenlijk van onderen, hij wil de spinner zo draaien dat de punt naar boven wijst) door het gat waar de krukas doorheen gaat steken, zodanig dat de naald uiteindelijk op de binnenkant van de top van de spinner uitkomt. Dat is goed te doen, dus ik ga het zo eens proberen..

Even heel simpel getekend, een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden.. het rode is de spinner, het zwarte de naald..

full.jpg

De naald hoeft niet eens recht omhoog te staan. Je kunt een waterpas langs de onderzijde van de spinner houden. Die zou, als de spinner vrij hangt, in alle hoeken waterpas moeten zijn.

Robinio zei:
En hoe doe je het met een spinner met een gat in de punt om hem vast te zetten?
Die gebruik je gewoon niet, want zo'n kapotte voorkant is toch geen gezicht? :wink:

Mijn ervaring is, dat door aluminium spinners heel nauwkeurig te bewerken, de oorspronkelijke balans goed bewaard blijft. Goed genoeg voor onze toepassingen, in ieder geval.

Plastic spinners zijn met wat moeite ook heel goed symmetrisch te houden, al is het lastiger bewerken dan Alu. De beste plastic spinners vind ik die van Goldberg. Wel gek dat ze een aantal maten uit productie hebben genomen terwijl die hele grote (> 2") nog gewoon leverbaar zijn......

Ga er vanuit dat afwijkingen die je niet ziet, ook geen ernstige trillingen zullen veroorzaken.

Robinio zei:
En hoe doe je het met een spinner met een gat in de punt om hem vast te zetten?

Een spinner met een gat in de punt balanceer je op net dezelfde manier als een propeller.
Trouwens, als het de Protech precisie-spinner betreft, (die heeft een alu-backplate) gewoon zorgen dat de uitsparingen voor je prop mooi symmetrisch blijven als je ze bijwerkt. Aan de binnenzijde kan je dat gemakkelijk zien dmv een verdunning in de plastic.

Helaas is dit gewoon een plastic spinnertje.. maar hij is inmiddels zo gebalanceerd volgens de methode die hierboven staat. Ongetwijfeld zal hij niet 100% in balans zijn nu, maar dit zal moeten volstaan. Ik heb e.e.a. zo netjes mogelijk symmetrisch uitgevijld totdat de prop paste en daarna bleek bij uitlijning dat hij heel ietsjes 1 kant op neigde. Aan die kant heb ik aan de binnenkant wat plastic weggeschuurd en toen hing ie recht.

Back