Hoe props heel houden op een pylon racer?

Tadango

Forum veteraan
Ik heb nu 2 keer gevlogen met mijn pylon racer. Beide keren problemen maar ook beide keren een prop stuk :( elke keer 4 euro is niet echt leuk. Hoe los ik dit op? Een klap prop is geen optie tenzij iemand een 4,7x4,7 weet die 26000 rpm kan ;)

Ik vloog nu zonder rem. Die prop is zo klein, die blijft toch niet door draaien? Ik kan eens proberen met rem. Misschien heb ik mazzel en blijft hij steeds in een goede stand staan ;) Als hij blijft draaien zal hij altijd de grond raken en dan happen en afbreken. Als hij stil staat moet hij precies naar beneden staan anders raait hij weg... hoop ik.

Maar wat is nu een goede duurzame oplossing? Ik zat al te denken een een hele kleine servo erbij in die een klein stukje de neus uit steekt en zo de prop stopt op een goed punt. Dit is alleen een gekke oplossing en ook zwaar.

Hmm ik vind dit best raar, ik heb dit namelijk met mijn pibros nooit.
De prop (6x4 apc e-prop) klapt gewoon terug als hij de grond raakt en breekt niet ofzo.
Probeer misschien zo weinig mogelijk door te glijden.
Dat je bij het landen een mini overtrek krijgt en zo je toestel zeg maar van enkele centimeters neer ploft.
Ik weet niet of dit werkt ,het kan ook fout aflopen. :arrow: :|
Denk dat je gewoon je "uitglijweg" zo klein mogelijk moet houden.

Vriendelijke groet Xander.

ps: let niet op taal fouten heb even snel getyped ivm haast.

Hey tadango,
Ook met de Vip die nu bij jou op club vliegt heb ik nog maar 1 keer een prop gebroken. Het is zaak de kist op gras een beetje uit te hongeren zodat het niet met een rotvaart met zijn neus in het gras duikt.
Ik weet niet hoe anderen dit oplossen.

Groeten

Ik heb beide opties geprobeerd. De eerste landing was gewoon perfect. Heel netjes neer en 1 meter glijden ofzo. Toch was hij stuk :(

2e landing probeerd ik hem zo ver mogelijk uit de hongeren todat hij opeens niet meer reageerde. Toch ging hij nog met een behoorlijke sneheid. Het waaide flink dus ik dacht dat hij nog erg snel ging, dat viel dus tegen....

Ik zat ook te denken aan een prop saver idee wat op schock flyers wordt gebruikt. Alleen is dat lastig met een spinner en ook niet veilig op die snelheden. Anders een rubber prop of flexibel iets als een gunther prop.

Een gunther zal geen goede oplossing maken,
Omdat deze erg flexiebel zijn krijg je denk "ik" ( het hoefd niet zo te zijn)
snel een overtrokke prop.
Uithongeren en vangen misschien een optie?
Of in hoger gras landen.

Groeten Xander

Inderdaad, flink proberen af te remmen voor je hem neerzet. Verder is zo kort mogelijk gras wenselijk. Als je asfalt ter beschikking hebt zou ik daar gewoon op landen (uiteraard met wat bescherming op de romp). Dan breek je er nooit meer 1. De prop moet dan wel stil staan want als ie draait beschadigd de prop alsnog.

Je kan de props ook nog een paar minuten koken in water. Daar worden ze wat flexibeler van waardoor ze minder snel breken.

Gunther props gaan bij deze toerentallen waarschijnlijk flutteren. Niet erg efficient dus.

Gr,

Paul

Juist kort mogelijk gras? Ik dacht zelf dat als je in langer gras land het toestel sneller tot stilstand komt met een plof.

koken, dat kan ook ;) Ook met die CAM props? Vast wel. Ik heb nog een beschadigde liggen, kan altijd even kijken wat hij doet.

Uit hongeren lukt best wel en de landing is ook niet super snel ofzo dus dat kan het niet zijn. Ik dacht ook aan een klein randje van 10-15 mm ofzo aan de onderkant waardoor hij iets hoger ligt voor.

Wij deden lang met een propje.
Door de rem gebruiken.
En tijdens de landing even te kijken of de prop goed staat anders,
even een beetje gas geven, net zo lang tot hij goed staat.
Werkt perfect nooit last.

mmh, da's een goede tip bertus ;) Veld is lang genoeg. Ik hoop alleen dat ik dat kleine propje kan zien ;)

Het is even oefenen maar het gaat goed.
Wij vliegen/vlogen ook met cam propjes.

Ik heb nog 2 nieuwe props liggen voor zaterdag. Als dat ding nu heel blijft (3 keer is scheeps recht toch?) zou het heel mooi zijn.

Ik heb mijn viper gevlogen met een 480-race met ook een 4,7x4,7 prop.
Ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb gehad met de propjes. (Ja natuurlijk sneuvelde er wel eens een.)
Je moet de brake gebruiken van je regelaar en bij de landing goed opletten of de prop horizontaal staat. Staat deze niet horizontaal, dan geef je even een klein tikje gas net zolang tot je prop horizontaal (of bijna horizontaal staat). Binnen drie keer gas geven heb je hem zeker goed staan !!! Op deze manier kan je je landingsnelheid ook normaal houden.

Gr. Bert

Als je nu eerst het draadje even leest.
Had je gezien dat ik dat net heb geschreven :wink:

hoi hoi,

Ervaring met een zaunkonig 8O (jaja) die ook props "vrat" (vliegende baksteen), is zowel uithongeren, alswel zorgen dat je propje horizontaal staat. De vliegsnelheid in combinatie met het gewicht (als de prop haakt, drukt de zware kist wel door) deed zonder uitzondering de prop doen breken. Wanneer de prop horizontaal staat bij je landing (is echt prima te doen, eventueel een doorstartje), gaat er misschien 1 op de 10 landingen eentje kapot.
Voor het gemak inmiddels een klappropje (4,7 keer 2,3 met een middenstuk die hem ietsje meer spoed geeft) gemonteerd. Presteert minder, maar het is ook geen pylonracer :wink: .

Succes

Gr.A.

zo'n klap propje heb ik ook liggen maar daar komt geen vermogen uit. Ding maakt alleen toeren en ik vertrouw dat echt niet ;)

Ik zal zondag eens proberen met brake erop en kijken of hij horizontaal staat. Moet goed gaan ;)

Geen klapprop ik heb er al verschillende uit elkaar laten spetteren.
En nog wel met een veel lager toerental.
Niet doen hoor.
1 blad stond recht op in de werkbank in het hout gespiest.
:cry:
Als je leven je lief is gewoon cam horizontaal houden

Als die er zal zijn zijn ze volgens mij nooit geschikt voor dat toerental.
Doe het niet geloof me

nee, ik zoek ook 1 die dat juist wel is. Sterkere dikkere schroeven ofzo of iets anders. Ik ga eens rondvragen op de beurs in dortmund. Er moet toch vast wel een fool proof oplossing zijn....

Back