Hoe props heel houden op een pylon racer?

APC levert een 5x5 klapprop combinatie. Naar ik meen dezelfde toerentallimiet als de vaste prop maar ik weet wel wat ik het niet uit ga proberen. Mij te eng.

Paul

hotliners moeten toch ook wel een aardig toerental hebben.
Maar ook veel kracht.
Misschien is die klapprop wel mogelijk.

groeten

het toerental op een hotliner valt wel mee. Voor zo'n prop is dat nog steeds heel wat want die bladen wegen dan heel wat meer dan zo'n klein mini 4,7 blaadje. Ik zag een 6x6 carbon - plastic prop, moet nog een tikkie kleiner ;) 5x4,5 ofzo mag nog maar niet groter. Ik denk dat in dortmunt een hoop leuks ligt. Ik moet ook nog een 15x4W carbon prop dus effe props shoppen.

Grote bladen wegen al snel tegen de 30 gram, zo'n kleine maar 3,7. bij hetzelfde toerental wegen die kleine dus altijd bijna 10 zo weinig. Als de kleinere meenemer 1/3 van de trekkracht aan kan zou je dus nog steeds 3 keer zoveel toeren moeten kunnen draaien. Grote klap props op 9000 toeren is gaan probleem. dan zou 27000 op een kleine ook moeten kunnen. Moet ik alleen de maximale trekkracht van die meenemers weten...... En dat zetten ze er nergens bij natuurlijk.

Ik heb trouwens die 4,7x2.4 geprobeerd en bij 22000 ben ik getopt omdat hij niet precies in het middel liep en begon te brommen. Dat is een simpele kleine plastig meenemer. Ik neem aan dat een alu met 12.9 2mm stalen boutjes heel wat meer aan kan. Nu nog een goede prop zoeken die ook mooi in mijn spinner past ;)

Met mijn pylonracers (stingers) valt de propellorconsumptie wel mee. Ik heb al ondervonden dat APC propjes langer meegaan. Maar het is soms wel raar, bij een perfecte landing, schroef kapot en bij een smak gevolgd door een radslag, schroef ok.
Maar vorig wedstrijdseizoen heb ik er geen enkele kapotgevlogen (crashen niet meegerekend), en dat terwijl een stinger toch met een behoorlijke snelheid aan de grond gezet wordt. Ik heb geen rem ingesteld dus het schroefje draait vrolijk rond bij het landen.

als je geen rem instelt wordt je prop ook niet op z'n plaats gehouden en zal de kans dat hij breekt kleiner zijn omdat het hij gewoon recht geduwd wordt door het raken van de grond...denk ik ;-)

Kris

dacht ik ook dus. alleen die kleine scherpe cam props happen zo snel, die wordt niet goed geduwt. APC misschien wel....

Back