Hoe regelaar beter ontstoren

De elco's, die in de regelaar zitten, moet je niet vervangen. Dat is nergens voor nodig en zelfs riskant.

Als er in of aan een regelaar een of meerdere dikke elco's zitten, hebben deze altijd slechts één functie: heelhouden van de regelaar. Zoals reeds door anderen in dit draadje is vermeld, ontstaan er bij brushless regelaars zowel in het deellast- als in het vollast-bereik zeer korte en zeer hoge spanningspiekjes op de voedingslijn. Deze worden door de elco weggewerkt. Daarnaast is er bij de betere regelaars ook nog een tvs-diode op de voedingslijn aangesloten, die speciaal voor het wegwerken van deze spanningspiekjes is ontworpen (tvs staat voor transient voltage suppression). Zonder deze maatregelen zou de regelaar zichzelf kunnen vernietigen.

Bij de keuze van de elco's: de spanning moet hoger zijn dan de accuspanning, bij voorkeur 1,5 à 2 keer zo hoog. Hoger mag natuurlijk ook. De waarde van de elco's houd je in de buurt van wat er al op de regelaar zit, dus ergens tussen de 100 en 470 uF.

Door een paar elco's vlak bij de regelaar te plaatsen ontlast je de regelaar zelf.

Maar even terug naar de basics... Waarom wil de de elco's veranderen? Goed, ze kunnen heet worden. Zelfs zo heet dat je ze niet kan aanraken. Als je een vonkje ziet bij de plug op het moment dat je de regelaar aansluit weet je meteen dat de elco's nog goed zijn. Er gaat namelijk een hoge stroom lopen om ze op te laden.

De functie van de elco's is om kleine spanning/stroompieken op te vangen die ontstaan omdat de regelaar snel aan/uit schakelt (vooral bij deellast) en omdat de weestand van de kabels, connectors en het accupakket nu eenmaal niet oneindig klein is. In feite is een elco dus een soort stroombuffer om de regelaar op constante spanning te houden. De elco moet dus snel grote stromen leveren.

Mocht je nieuwe aanschaffen dan zou ik vragen naar kwalitatieve "militraire" standaard.

Het voltage van de elco's (25V of 50V) moet boven het voltage van je accupakket liggen. 50V is dus redelijk safe.

Marc

Nou Corrien we zaten tegelijk te typen alleen moest ik tussendoor nog een kopje koffie wegwerken...

Dan mn laatste vraag, blijf beetje eigenwijs:

Het kan toch geen kwaad om elko's met een iets ! hogere capaciteit
op de regelaar te zetten ?
Maakt dat de regelaar nog beter "beschermd" ?

Bij "ons" wordt het vaak gedaan namelijk.
De elko's van regelaar zelf vervangen.
Het liefst door Rubycon's.

te grote elco's hebben anre eigenschappen, dat ligt neit aan hun capaciteit, maar ana hun afmetingen, je kunt beter 3 kleien in paralel die smane een hoge capaciteit hebben dan 1 grote (die grote werkt nl niet, reden is eerder genoemd)

Dag Mensen,

Dit is mijn eerste post als lid op MBF. Ik heb een voerboot waar ik eerst een modelcraft 40 MHZ zender voor had. echter na het aansluiten van een memoryschakelaar voor verlichting kreeg ik steeds meer te maken met storingen. Zo erg zelf dat ik nog maar 40 a 50 meter normaal kon varen totdat er storingen kwamen. Nu heb ik en 2,4 Ghz graupner MX 10 gekocht en wil deze komende weken in bedrijf gaan stellen. Echter om alle mogelijke storingen voor te zijn wil ik dus ook wat elco,s voor mijn regelaar plaatsen. De accu van de boot is een 12v 7a loodaccu. Kan ik gewoon een axiale condensator van 10-16 V tussen de + en een tussen de min van de voeding solderen? Zo jah welke capaciteit moet de elco dan hebben?
Dan nog iets: Ik wil via mijn memoryschakelaar een led lamp van 10W 12V ( 0,85a) schakelen. Dit wil ik via een relais doen. Is het dan nog raadzaam om een smoorspoel toe te passen in de lijn naar de lamp? Zo ja waar moet deze dan geplaatst worden.

Alvast bedankt.

Als je motor een borstelloos type is (er komen uit de motor dan drie draden die naar de regelaar, de ESC, gaan dan valt er niets te "ontstoren" voor zover je je aan de maximale lengte van de aansluitdraden tussen accu en regelaar houdt. Die is meestal 20 cm. De condensatoren die de inductie van deze draden compenseren zitten al is de ESC gebouwd.

Heb je een "ouderwetse" motor met borstel en een collector, dus met twee aansluitdraden, dan moet je de motor ontstoren. Hiervoor zijn ontstoorsetjes te koop. Zie Suchergebnisse für: 'Entstoersatz (1-4008)' Dan blijkt meteen hoe je de condensatortjes aan moet sluiten.

Een lamp is een ohmse belasting, die je aansluit op een gelijkspanning. Het plaatsen van een smoorspoel in het stroomcircuit is volkomen zinloos omdat een smoorspoel niets doet bij een constante stroom en gelijkspanning.

Je loodaccu zal een capaciteit hebben van 7 Ah (ampèreuur) hebben. Dat zegt iets over de maximale hoeveelheid "electriciteit" die de accu kan opslaan en afgeven. Vergelijk het maar met de inhoud van een benzinetank.

Een accu met een capaciteit van 7 Ah kan (theoretisch, de praktijk is anders) gedurende één uur een stroom van 7 ampère leveren, of een half uur 14 ampère, of twee uur 3,5 ampère.

De capaciteit gedeeld door de stroomsterkte geeft de tijd in uren aan die de stroom geleverd kan worden.

Laatst bewerkt:
Back