gooi er cola over heb ik ook gedaan.
niks kapot en alles breekt eraf.
Vooral doen, dan kan je die zender over een paar weken ook weggooien! Cola erover gooien, wat een idee zeg.... Hoe haal je het in je hoofd?!?!?!?!?
Nee, vergeet alles wat hier geschreven werd alsjeblieft want je molt er de rest van de elektronica alleen maar mee. NIET gaan krabben met een mesje. Geen contactspray erover spuiten. En laat die Scotchbrite ook maar liggen want dat is te grof.
Zorg dat alles goed droog is want het mag duidelijk zijn dat er vocht bij de ijzeren afscherming van de zender is gekomen. Poets daarna met een stevige borstel alle roest er zo veel mogelijk van af. Een oude stevige tandenborstel kan heel goed werken. Het is belangrijk dat alle losse bruine roestresten echt weg zijn. Op het ijzer kunnen putjes blijven zitten, geeft niets gewoon laten zitten!
Een ander punt is dat de ijzeren afscherming ook aan de binnenkant verroest kan zijn. Zelf zou ik die afscherming er af halen om ook de binnenkant roestvrij te maken. Dat komt omdat ik de benodigde kennis en ervaring heb om dat te doen. Het komt regelmatig voor dat ik op m'n werk soortgelijke dingen moet schoonmaken. Heb je die kennis en ervaring niet, probeer het dan NIET. Nee, echt niet, de kans dat je iets molt is veel te groot!

Heb je perslucht tot je beschikking? Blaas dan zo vel mogelijk weg. Er zal een klein randje zitten tussen de print het de afscherming. Probeer daar zoveel mogelijk tussendoor te blazen om alle losse "roest" eruit te krijgen.
Daarna kan je met een kwastje alles met een beetje WD40 of iets soortgelijks insmeren. Let op, geen dikke lagen en druppels die er af lopen! Net genoeg om het "nat" te maken met WD40. Waarom WD40 of iets soortgelijks? Dat spul verdrijft alle nog eventueel nog aanwezige vocht en verdampt bijna helemaal. Er blijft slechts een zeer klein beetje beschermende "olie" achter dat verder roesten van het ijzer moet voorkomen.
Daarna zorgen dat er geen vocht meer bij kan komen.
Het is dus mogelijk dat de binnenkant van dat ijzeren schild nog roest bevat. Als de zaak goed droog blijft kan het wel meevallen maar het kan verder gaan. Als je daar bang voor bent dan zal je toch dat schild moeten verwijderen en schoon moeten maken. Ga er dan mee naar iemand die daar de kennis, ervaring en vooral ook het gereedschap voor heeft! Ga je het toch zelf proberen dan is de kans op slagen gering en kan je beter het risico nemen en de zaak zo gebruiken. Wie weet houdt het geheel het nog wel een jaar of zelfs wel vijf jaar? Dat valt nu gewoon niet te voorspellen! Het is zelfs niet onmogelijk dat er niets onder is gekomen en er dus ook geen roest is ontstaan.
Succes.