D
Danny van Dijk
Guest
---
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Allereerst, Kv zegt niets over het max. vermogen dat de motor kan leveren, dat wordt voornamelijk bepaald door motor-afmetingen en -oppervlak.
Het op zeker moment geleverde vermogen (dus niet het max. vermogen van motor) door een motor met een twee keer zo hoge Kv op halve spanning is hetzelfde.
Je weet het toerental van je hoofdrotor, je weet de tandwielverhouding, daaruit kun je motortoerental berekenen. Je weet accuspanning, dan volgt gewenste Kv uit de verhouding van die twee:
Kv = toerental/spanning
Dan is het zaak het vermogen/max.stroom van de motor te kiezen, en daar kan ik je niet mee helpen helaas. Alhoewel, je zou het kunnen kiezen aan de hand van de gewenste stijgsnelheid:
P= m*g*v (vermogen is kracht maal snelheid, kracht is massa maal valversnelling)
P vermogen in Watt
m massa in kilogram
g valversnelling, constante, 9,8m/s2, maak er 10 van.
v gewenste stijgsnelheid in meter/seconde
Voor alle zekerheid nog 20-30% bijtellen voor verliezen en aandrijving van de staartrotor.
Voorbehoud 1:
Het bovenstaande verhaal veronderstelt dat de heli a.h.w. aan een koord omhooggetrokken wordt i.p.v. door de hoofdrotor. Dat houdt in dat de efficiëntie van de hoofdrotor niet meegenomen is in de berekening. Iemand een idee.
Voorbehoud 2:
Ik heb bovenstaande net uit de mouw geschud, geen enkele ervaring mee. Dus als mensen er op willen schieten, ik houd me van harte aanbevolen. Be gentle with me ...