Hoe selecteer ik de juiste motor

• Topicstarter Topicstarter Danny van Dijk
  • Startdatum Startdatum
je wilt het kv en watt weten.
kv: 800 omw/v is het kv, dus das makkelijk;P
watt: je zegt dat deze motor max 40 a doet, er vanuit gaant dat het 35A normaal kan je samen met dat je weet op 30 nimh cel moet, is 30 x 1,2 volt= 36 volt.
formule om wattage uit te rekenen is p=UxI
anders gezegt spanning x stroomsterkte= watt.
dus 36x 35A=1260watt

hoop je geholpen te hebben

Hey Danny,

ik heb simpelweg datasheets opgezocht van de motoren. Was dus ook op zoek naar een vervangende motor voor de Tango 45.
Gewoon gekeken naar het aantal watt, kV, magneten. Uiteindelijk is het gokken en kijken hoe anderen het fixen.

Ik ga voor mijn Silence ( heb d'r 1 gekocht :) :) ) de Scorpion 4035-500 gebruiken. Schijnt krachtiger te zijn dan de Tango en ook 40 kV meer. Kost daarentegen maar 130 euro excl. verzendkosten. Moet zeggen een hogere kV rating te overwegen... Die 4035 schijnt ook in grote heli's te werken (.90 size). Uiteindelijk wil ik een schaalromp gaan bouwen, dus die power moet er nu al inzitten:p)

Als je die Excellsheet wilt hebben zeg je 't maar. Verwacht er niet veel van: het is slechts uitzoek- en vergelijk werk.

Dave

Allereerst, Kv zegt niets over het max. vermogen dat de motor kan leveren, dat wordt voornamelijk bepaald door motor-afmetingen en -oppervlak.

Het op zeker moment geleverde vermogen (dus niet het max. vermogen van motor) door een motor met een twee keer zo hoge Kv op halve spanning is hetzelfde.

Je weet het toerental van je hoofdrotor, je weet de tandwielverhouding, daaruit kun je motortoerental berekenen. Je weet accuspanning, dan volgt gewenste Kv uit de verhouding van die twee:
Kv = toerental/spanning

Dan is het zaak het vermogen/max.stroom van de motor te kiezen, en daar kan ik je niet mee helpen helaas. Alhoewel, je zou het kunnen kiezen aan de hand van de gewenste stijgsnelheid:
P= m*g*v (vermogen is kracht maal snelheid, kracht is massa maal valversnelling)

P vermogen in Watt
m massa in kilogram
g valversnelling, constante, 9,8m/s2, maak er 10 van.
v gewenste stijgsnelheid in meter/seconde

Voor alle zekerheid nog 20-30% bijtellen voor verliezen en aandrijving van de staartrotor.

Voorbehoud 1:
Het bovenstaande verhaal veronderstelt dat de heli a.h.w. aan een koord omhooggetrokken wordt i.p.v. door de hoofdrotor. Dat houdt in dat de efficiëntie van de hoofdrotor niet meegenomen is in de berekening. Iemand een idee.

Voorbehoud 2:
Ik heb bovenstaande net uit de mouw geschud, geen enkele ervaring mee. Dus als mensen er op willen schieten, ik houd me van harte aanbevolen. Be gentle with me ...

Allereerst, Kv zegt niets over het max. vermogen dat de motor kan leveren, dat wordt voornamelijk bepaald door motor-afmetingen en -oppervlak.

Het op zeker moment geleverde vermogen (dus niet het max. vermogen van motor) door een motor met een twee keer zo hoge Kv op halve spanning is hetzelfde.

Je weet het toerental van je hoofdrotor, je weet de tandwielverhouding, daaruit kun je motortoerental berekenen. Je weet accuspanning, dan volgt gewenste Kv uit de verhouding van die twee:
Kv = toerental/spanning

Dan is het zaak het vermogen/max.stroom van de motor te kiezen, en daar kan ik je niet mee helpen helaas. Alhoewel, je zou het kunnen kiezen aan de hand van de gewenste stijgsnelheid:
P= m*g*v (vermogen is kracht maal snelheid, kracht is massa maal valversnelling)

P vermogen in Watt
m massa in kilogram
g valversnelling, constante, 9,8m/s2, maak er 10 van.
v gewenste stijgsnelheid in meter/seconde

Voor alle zekerheid nog 20-30% bijtellen voor verliezen en aandrijving van de staartrotor.

Voorbehoud 1:
Het bovenstaande verhaal veronderstelt dat de heli a.h.w. aan een koord omhooggetrokken wordt i.p.v. door de hoofdrotor. Dat houdt in dat de efficiëntie van de hoofdrotor niet meegenomen is in de berekening. Iemand een idee.

Voorbehoud 2:
Ik heb bovenstaande net uit de mouw geschud, geen enkele ervaring mee. Dus als mensen er op willen schieten, ik houd me van harte aanbevolen. Be gentle with me ...

Kilowatt per kilogram is ook een populaire..
Ik zit een beetje te knoeien met wat Ron zeg: toerental rotor bepalen. Ik wil zo rond de 1300 zitten maar voor goed gebruik van de governor moet je kunnen hoveren op 80% throttle. Dus 1625 rpm.. Evengoed, kijk even hier voor dergelijke:
Dark Horse - Helicopter Power & Setup Calculator (speciaal voor heli's, vliegtijden, rotorspeeds berekenen etc.) tot nu toe veel van m'n uitzoeken daarmee gedaan;);)

Om op een simpele en een goedkope manier een leuke motor uit te zoeken:
Kijk naar het gewicht en kv van de motor die de fabrikant adviseerd, en zoek dan een goekoop merk(of merkloos;))motortje met vergelijkbare specs. Dus met ongeveer hetzelfde kv en gewicht.

Altijd prijs! :)
(je moet er vanuit gaan dat je 95% tot wel ongeveer 100% hetzelfde vermogen hebt als de adviesmotor. Het rendement bepaald de laatste procenten..)

Laatst bewerkt:
Een suggestie Dave, als ik reageer op een bericht dat er direct boven staat, citeer ik helemaal niet. In alle andere gevallen wel maar dan wel spaarzaam, niet het hele bericht quoten, alleen het relevante deel of als het hele bericht relevant is, alleen begin- en eindregel met ...'jes ertussen.

Danny weet je al ongeveer wat je gaat kopen? De set voor de Silence is echt heel goed en bewezen, het is alleen al ruim acht jaar oud en ze vragen nog steeds diezelfde prijs, dat is het enige. Ik heb gehoord van mensen die al 5 jaar vliegen met dezelfde motorset zonder enige problemen.

Back