Hoe smoke maken met een turbine?

Hallo allemaal;
Ik heb een jetcat p160 waar ik graag smoke zou laten uitkomen.
Ik weet hoe je smoke maakt bij een benzinemotor, maar hoe doe je dit bij een turbine?
Moet je een gaatje boren in de uitlaat conus om rookvloeistof via de zijkant te injecteren of moet je langs achterom gaan?
Of is het niet nodig om in de uitlaat te komen?
Moet je eeen spiraal rond de uitlaatconus maken met een koperbuisje om de rookvloeistof voor te verhitten of niet?

grtz A

Dank je Berto.
Dit ziet er heel eenvoudig uit.
Mijn turbine staat wel open zonder thrust tube op de rug van een model, maakt dit niks uit?

grtz A

Als je nog een turbine met gasstart hebt kun je ook de druk van de gasaansluiting aftappen. Werkte bij mijn kangaroo uitstekend. En is beduidend goedkoper en lichter omdat je geen pomp nodig hebt.

Als je nog een turbine met gasstart hebt kun je ook de druk van de gasaansluiting aftappen. Werkte bij mijn kangaroo uitstekend. En is beduidend goedkoper en lichter omdat je geen pomp nodig hebt.
?, okee.

Hieruit begrijp ik dus dat je de overdruk gebruikt die op de gasaansluiting staat als de motor loopt om de rookvloeistof uit je rooktank te drukken.

Misschien had ik dit beter niet kunnen weten, nu moet dat een keer getest worden :roll:

Maar heb je dan ook een mooi rookspoor? of is de druk opbrengst te laag hiervoor?

Ik had een 6 mm koperen buisje platgeknepen met er tussen een voelermaatje van 0,15 mm. Kraantje met servo er tussen en een terugslagklep. 350 cc was genoeg om mooi te smoken. Bij start was het toestel amper te zien. Volgens mij staat dit schema ook in de jetcat handleiding.

Ik was van plan niet met mijn gasstartsysteem te werken, maar een colaflesje van 0.25 of 0.5L te gebruiken.
Gewoon oppompen met je retractpomp, zo kan je met de druk spelen voor een optimaal smokeresultaat.

grtz A

Echter bij het verminderen van de vloeistof vermindert ook de druk en dus je spoor.

Wel een idee echter :yes:

Maar als het echt zo werkt als Andre zegt dan moet ik dat toch eens gaan proberen, kan hier of daar best nog wel een tankje kwijt :yes:

Mmh. met lucht bus helemaal geen gek idee :) Ik wou ook eerst de druk van de motor gebruiken maar dan zit je ook met kleppen en het volpompen van de motor met smoke olie ;) Met een pompje enzo kan maar is weer zwaarder / duurder. Tankje met 6bar is vrij eenvoudig. Alleen een klep nodig en kraan om te vullen.

Hoe zit je dan met ontluchten edg? Pomp je niet de smoke olie weer uit de opening? Waar zit te klep, bij de uitgang of tussen de lucht en de olie tank?

Denk dat dat een gewoon Festo kraantje en terugslag klep is.
Je kan het natuurlijk ook met een elektronische klep doen maar dat kost ietsje meer.

Denk dat ik dat wel doe en dan gewoon op de smoke aansluiting van de ECU.

"Vroegah" deden we dit met een simpel slang "dichtdrukkerje", aangedreven door een servo.

Deze afsluiter in de leiding van de tank naar uitlaat. De overdruk vanuit de motor gewoon aansluiten op de tank, zodat er altijd druk op staat.

Soms kan het beter zijn om een messing pijp een keer rond de uitlaat te wikkelen (dus als voorverhitter te dienen) alvorens in te spuiten.

Op die manier stookten we gewone kero, die witte damp/rook vormde.

Hoe eenvoudiger hoe beter...

Zo'n slang afdichter heeft als voordeel dat er ook niets zal/kan lekken.
Ik dacht dat Dubro ze in het assortiment had/heeft, anders eenvoudig zelf te maken.

En wat voor een leiding gebruiken jullie hiervoor, en hoever afgeknepen/opening?

Je bedoeld de messing eind leiding?

Dit was 3 mm en 0,5 mm wand dikte.

Afhankelijk van de weerstand van de vloeistof leiding ( lengte/bochten ) werd de uitgang wel of niet wat vernauwd. Bedoeling is zoveel mogelijk kero er doorheen te jassen, zonder dat het eindstuk/voorverwarmer teveel afkoeld.

Mijn artesjet KJ66 had een aansluiting waar ik turbodruk op had.
Bij de moderne motoren heb je toch geen aansluiting meer van de overdruk?
Ik ben bezig met een 4mm messingbuis 1 toer rond de uitlaat te draaien.
Hoeveel smokevloeistof moet je hebben om toch één minuutje te kunnen een rookgordijn aanleggen?

Laatst bewerkt:
zowel mijn wren als mijn jetcat zijn ook nog gasstart, maar ik denk dat verfbrander met "de overdruk van de motor" niet de gasaansluiting bedoeld. Of heb ik het verkeerd voor?

Back