Hoe strak moet de belt aangespannen worden

Hoe zit dat nu eigenlijk met die belt ?

Hier en daar lees je dat je de staart zo moet monteren dat de belt NIET te strak is. Met niet te strak is er zelfs eentje die beweerd dat de heckrotor, mits met wat kracht de hoofdrotor te draaien, deze een tand mag overslaan :?: :?: :?:

Als ik dat las, wist ik niet wat ik zag....ik dacht altijd dat de belt strak moest gespannen zijn maar in die mate dat je er toch nog beweging in krijgt als je er met een vinger/schroevendraaier tegenaan duwd.

Kan hier iemand wat duidelijkheid scheppen. Ik heb nogal last van gyro tail wag en dat zou wel eens kunnen dat de belt te strak staat maar alvorens ik daar ga aan prutsen : eerst even de forumleden uithoren :wink:

Gyro is de Align
HH sensitivity op zender is momenteel 35% !!!! en zo nu en dan tijdens voorwaartse vlucht durft de staart nog een wiegen, voor de rest houd hij goed z'n richting....dat wel.Op 40% : wagging, zelfs in hover.
Zender : MX-12

De heck is vrij beweegbaar zonder dat je 'binding' voelt.
 
Een tand overslaan is echt niet de bedoeling hoor ! Op zo'n moment krijgt die riem echt wel op zijn donder. De riemen worden ook wel eens timing-belts genoemd. In een aantal toepassingen zou een tandje overslaan "timming" problemen geven.
 
op mijn t-rex zit de staart riem ongeveer zo strak, dat je met je vinger BIJNA de ene kant tegen de andere kant van de riem kunt drukken.
de staart is bij mij super strak.
misschien dat je er wat aan hebt :wink:

oscar.
 
mhm....dan zit de mijne dus wel degelijk TE strak.....misschien daarom dat ik makkelijk tail wagging heb als m'n gyro z'n sens op 40% en hoger staat...

Zal dan toch maar ietsje lossen zeker ?
 
proberen kan altijd :D
je moet overigens best wel een beetje kracht uit oefenen om de ene tegen de andere kant van de riem te drukken.
 
Hoi, bij mij is de riem onlangs doorgescheurd, hij stond absoluut niet te strak. Ofwel had ik gewoon pech, of mijn ander gedacht is dat die te los stond en daardoor schuinweg op de riemschijf is gelopen en op dat moment zichzelf heeft kapot gespannen...
Mijn spanning : Ik kon net de ene kant niet tot de andere kant brengen en dit met weinig kracht
Gelukkig was ik laag bij de grond en kon ik hem meteen neerzetten.

Groetjes
Steven
 
Als de riem te strak staat zal hij niet meteen scheuren maar wel je vermogen opvreten, zorg dat hij lekker soepel draait dus net niet te strak.
Timing is hier niet aan de orde dus als hij een tand versringt geeft dat niks.
 
Rhelie zei:
Als de riem te strak staat zal hij niet meteen scheuren maar wel je vermogen opvreten, zorg dat hij lekker soepel draait dus net niet te strak.
Timing is hier niet aan de orde dus als hij een tand versringt geeft dat niks.

Timing is hier niet aan de orde nee maar de riem zal echt wel sneller slijten. Immers op moment dat de riem een tandje overslaat moeten alle krachten op een heel klein stukje rubber overgedragen worden.
 
Tijdens vliegen mag hij natuurlijk niet overslaan, vooral de pully krijgt dan een opdonder. Met de hand kan ik zonder veel kracht te gebruiken hem wel over laten slaan maar dat is normaal en kun je dus beter niet doen :wink:
 
Back
Top