Hoe te beginnen?

• Topicstarter Topicstarter KelvonUs
  • Startdatum Startdatum
K

KelvonUs

Guest
Ik ben nieuw op dit forum en ik zou graag een vliegtuigje bouwen,
ik zou graag willen weten hoe ik moet beginnen, wat ik moet doen enzo...

Alvast bedankt!

Het beste begin heb je in ieder geval al gemaakt. En dat is lid worden van dit forum ;) Ik zou eens bij een modelbouw winkel binnenstappen om te kijken wat je leuk vind.

Modelbouwforum.nl - Zoeken in forums

zoeken op 'beginner', 'beginnen', 'eerste toestel', 'trainer', enzovoort.

Vat het niet persoonlijk op, maar dit onderwerp is al ZO ontzettend vaak behandeld.. dat je beter eerst even kunt gaan kijken wat er allemaal al aan tips te vinden is.

Een andere tip, naast het forum... kijk even of er bij jou in de buurt een modelvliegclub zit. Ga daar eens een middag kijken, daar steek je in een middag meer op dan in een maand forum ;)

Volgende tip ;-)

zet ook even in je profiel waar je woont. Dat is makkelijk voor de mensen die je mogelijk kunnen helpen

Ik zou eens bij een modelbouw winkel binnenstappen om te kijken wat je leuk vind.

Dit is géén goed advies! Er zijn helaas winkels die het niet interesseert of het wel geschikt is waar ze je mee naar huis sturen. En de modellen die je vooral zullen aanspreken zullen waarschijnlijk de modellen zijn die niet geschikt zijn als beginnerskist.

Zoek een modelvliegclub in de buurt, ga er kijken, vertel dat je wilt modelvliegen en laat je daar adviseren.

KNVvL Modelvliegsport - Clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Model Vlieg Klub Valkenburg (ZH) - Modelvliegen

Ik ben toch ook redelijk vaak advies wezen vragen in de lokale RC shop hier. Je merkt dan snel genoeg of e je ook echt willen helpen of dat het ze niet interesseert en ze je alleen maar geld afhandig willen maken.

Laatste keer dat ik daar was had ik een pusher prop nodig bij mijn electro setup. Het eerste wat die vent vroeg '' gaat het om electro of brandstof''. Ik zeg dus dat het om electro gaat en toen kreeg ik de tip om gewoon de motor om te polen ipv van geld te besteden aan een prop. Dat soort winkels zijn er dus ook nog, die je wel echt willen helpen :).

Daarnaast inderdaad kijken op een club of informatie vragen aan een ervaren persoon als je die kent.

@Kelvin
Hoe jong/oud ben je, wat is je budget, zit er een makkelijk bereikbare club bij je in de buurt, zoek je herrie/smeer/viezigheid ;) of elektro? Heb je al ervaring met ander RC, bijvoorbeeld auto's (welke)?

Zeer nuttig en informatief leesvoer voor de geïnteresseerde beginner:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/faq-modelvliegen-algemeen/
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Verder, driftig mee- en terug-lezen in het beginnersforum, ter leringhe ende vermaek.

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B. Ik zou ook daar eens gaan kijken en vragen wat er zoal mogelijk is:
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs

Laatst bewerkt:
Ik ben is op een van die sites gaan kijken en heb een club in mijn buurt gevonden maar bij hun gaat het voornamenlijk om het vliegen en ik zou graag eentje bouwen.
Alvast bedankt voor sites.

maar bij hun gaat het voornamenlijk om het vliegen en ik zou graag eentje bouwen.

Als je een model wilt bouwen, maar je wilt er niet mee vliegen, dan heb je het over statische modelbouw niet? Misschien is deze 1:10 Bleriot dan iets voor je:
Bleriot Model Monoplane Kit - Bleriot Model Monoplane Kit

Als je bedoelt dat je vooral het bouwen mooi vindt en het vliegen minder belangrijk, maar het is wel de bedoeling dat het (eens) vliegen gaat ... dan zal je toch de gewone weg moeten bewandelen.

Zou je ook zelf iets kunnen ontwerpen, ben namenlijk bezig met een duikboot.
Is dit haalbaar of niet?

Ja en ja, maar voor alles geld dat het handig is als je er eerst wat vanaf weet, ofwel eerst wat ervaring opbouwt.

Weet je eigenlijk wel al wat je wilt?

Er is een forum Duikboten onder Scheepsmodelbouw.

Ik ben toch ook redelijk vaak advies wezen vragen in de lokale RC shop hier. Je merkt dan snel genoeg of e je ook echt willen helpen of dat het ze niet interesseert en ze je alleen maar geld afhandig willen maken.

Ze bestaan ook nog wel, maar hoe weet iemand die nog van niets weet of hij zo'n winkel gevonden heeft? Het beste advies voor een beginner is eerst een club vinden en dan hoort hij daar wel wat hij het beste kan kopen en bij welke modelbouwzaken.

Plaats dan gewoon onder Duikboten een topic "Beginner" en vraag advies en/of waar je eens kan komen kijken ... ja, toch?

Back