hoe tekeningen vergroten?

• Topicstarter Topicstarter _monster_beetle
  • Startdatum Startdatum
M

_monster_beetle

Guest
Ik heb adobe photoshop. En wil hierin tekeningen vergroten, het vergroten lukt wel (print en dan 200%) maar dan print hij maar een gedeelte en de rest dat niet op het blaadje past krijg ik niet. Hoe kan dit wel lukken?

Als ik zo iets wil doen dan knip ik de vergrote tekening in twee of drie stukken en print die appart uit. Daarna plak ik de stukken aan elkaar. Om te zorgen dat het allemaal netjes recht wordt zet ik op een onbelangrijke plaats een rechte lijn. Als je bij het aan elkaar plakken zorgt dat de lijn netjes recht blijft is de tekening ook weer in orde. Soms zet ik er nog enkele hulplijntjes op om te zorgen dat alles de juiste vorm en afmetingen krijgt bij het aan elkaar lijmen. Hoeveel, waar en welke hulplijntjes ik gebruik hangt af van de tekening. Soms is het helemaal niet nodig omdat de tekening zelf voldoende aanknopingspunten heeft.

Probleem met PS is dat hij dan ook alle lijndiktes met 200% vergroot. Ideaal zou zijn wanneer je een CAD-tekening hebt.

Maar ik zou jezelf veel moeite besparen en de tekening gewoon even bij je lokale copyshop laten uitvergroten. Kost wel wat, maar scheelt je veel moeite. :)

het moet toch ook mogelijk zijn om een pdf naar een CAD te converten

Er zijn dacht ik wel tooltjes voor ja...maar ik zou er niet teveel van verwachten...tenzij je het straks zelf nog kan opschonen/aanpassen natuurlijk. :)

En zelfs dan kom je nog in de problemen met eventuele uitsparingen die niet perse met 200% vergroot moeten worden....

Igwe Aneke zei:
... Maar ik zou jezelf veel moeite besparen en de tekening gewoon even bij je lokale copyshop laten uitvergroten. Kost wel wat, maar scheelt je veel moeite. :)
Wel met controlelijntjes en het nameten hiervan controleren of de vergrotingsfactor in x- en y-richting hetzelfde is

Je zou ook op je printer in kunnen stellen dat hij de afdruk passen op het papier afdrukt.
Volgens mij wordt de afdruj dan vergroot zonder dat de lijnen mega dik worden.

Joop.

Met het programma Ulead photoimpact, kun je een tekening afdrukken als poster.
Hij verdeelt de tekening dan zelf of de benodigde a4 vellen. Tevens komen er in de hoeken hulplijnen te staan waarmee je het geheel weer recht aan elkaar kunt plakken.

Van het programma is een probeerversie te downloaden.

Dave

En wie weet weet juist waar je schaal tekeningen in kan laten scanen om te bewaaren.
En om later weer eventueel in een anderen schaal te laten uit printen dus niet in jpg of gif maar zo als de schaaltekeningen zijn als dat al mogenlijk is ?? 8)

zodan(jos) zei:
maar zo als de schaaltekeningen zijn

Weet niet wat je daarmee bedoeld, maar inscannen naar een echte DXF of DWG tekeningen zal niet (makelijk) gaan.

GIF volgens mij juist wel, bij een oude werkgever hadden ze een A0 scanner/kopieer/plotter/vouw apparaat staan. Hier was het inscannen een koud kunstje, ging volgens mij in het GIF formaat, maar misschien was daarvoor gekozen omdat het apparaat meen ik op UNIX basis draaide.
Bij later afdrukken waren ze nagenoeg niet van echt te onderscheiden.

Verschalen van GIF is met meerdere grafische programma's mogelijk, m.b.v. van bewerkings filters (Sharpen, Denoise e.d.) kun je dan het probleem van dunner of dikker wordende lijnen redelijk ondervangen.

Ik denk dat de meeste copyshops die A0 aankunnen het spul ook wel kunnen scannen en uitleveren op GIF oid. Dergelijke analoge of zelfs lichtdruk-apparatuur is behoorlijk achterhaald. De vraag is alleen of ze het willen doen en tegen welke prijs.

Rick

Hoi rick inderdaat copyshops kunnen alleen gif draaien :? zou ook zomaar de norm kunnen zijn hoor ik heb geen idee :( .
Ik weet ook niet welke norm er gebruikt woord in de bouwwereld of de scheepsbouwwereld ik heb orgineelen tekeningen van een zijlboot vandaar de vraag 8)

Back