hoe ultimate 15 in stellen met zenderaccu?

Ik heb sinds dit weekend een Ultimate 15 lader.
Nu wil ik mijn accu van mijn F4068 (T6EX 2.4 Ghz) zender opladen en ik heb een vraag:
(de diode is in de zender al overbrugd):

Ik stel de Ultimate in op automatisch NiMh met een max stroom van 200 ma (de accu's zijn 2200 mah 1.2 V -> 8 stuks).
Na 180 minuten gaat de lader piepen en geeft aan: Fehler (fout). Ik denk dat de laadstroom te laag is voor deze accu's.
Vervolgens heb ik de laadstroom op "niet begrenst" gezet en op start gedrukt.

Accu's worden dan, na zo'n 2 minuten, op 3.15 A geladen... (en de spanning staat dan op 11.25 volt).
Ik heb de lader maar afgekoppelt, want het leek mij niet goed.

Iemand ervaring met deze combi?
Of doe ik iets fout en moet ik de lader zijn gang maar laten gaan?

bedoelt u de ultramat 15? Dan is de veiligheidstimer het probleem.

De ULTRAMAT 15 meldt zich met zijn naam.
Na 2 seconden verschijnt op het display de veiligheidstimer, aan of uit. Ongeveer 3 seconden lang kunt u de
veiligheidstimer met de toetsen + of – aan- resp. uitzetten. De veiligheidstimer is bij het ontladen of in het Pblaadprogramma
nooit actief.
Voor alle andere laadprogramma’s is de veiligheidstimer in ingeschakelde toestand vastgelegd op 180 minuten.

mvg

Ja, dat klopt (ik bedoel inderdaad die lader).
Maar wat ik wil weten:
Stel ik de stroom te laag in? (1/10 vd stroom voor de accu).

en wat is er mis met de max stroombegrenzing uit te zetten?

Ik zal het voor de zekerheid nog een keer vragen:
Stel ik de stroom te laag in (1/10 vd stroom: 200 ma) en kan ik na de 180 minuten ongestraft nog een keer laden of zal ik de stroom instellen op bijvoorbeel 700 ma (1/3)?
Wat is verstandig?
(Het gaat dus om een Ultimate 15 en een (zender) 8pack NiMh van 2200 ma)

hey xerxes,
ik laad m'n zenderaccu's van 2300mah op 300mah gedurende 10uur in het manuele laadprogramma. Maar dus wel eerst de veiligheidstimer uitzetten. anders slaat hij na 3uur terug af.

De Ultramat 15 is een snellader. Voor langzaam laden gebruik je een goedkope universeellader.

Nu heb ik een barre hekel aan het snelladen van zenderaccu's omdat dit veelvuldig tot een gesmolten zenderbehuizing leidt. Het gaat dus nogal eens fout en dat is zonde. Met langzaam laden heeft de accu ook nog eens een langere levensduur.

Maar goed, de Ultramat 15 is een snellader met een delta peak afslag. Die delta peak laat een accu alleen fatsoenlijk zien als je op z'n minst versneld laadt. Dit is met 0,5 x C, dus in dit geval met 1100 mA. De accu is dan in goed twee uur vol en dat is ruimschoots voordat de veiligheidstimer ingrijpt.
Als je de lader op automatisch zet, zal deze afhankelijk van de kwaliteit van de accu (en van het laadsnoer) de laadstroom veel hoger laten uitkomen. Bij een NiMH-accu mag de laadstroom echter niet hoger worden dan 1 x C, tenzij de specificaties van de accufabrikant anders vermelden. Je komt dan uit op een maximale stroom van 2,2 Ampere. Voor het laadcircuit van de T6EX is dit in principe te veel.

Okay, bedankt voor jullie antwoorden.

In de 6EX kan ik (dus) ongestraft met 0.5C (=1100ma) laden (diode is kortgesloten in de zender)?
Ik neem aan dat de printspoortjes dit wel houden (al zitten er wel dunne draadjes aan het accupak; misschien moet ik daar eens een slag dikkere voor kopen).

Ik lees het wel weer!

Back