Hoe veel laders heb je nodig?

Oscar

verslagschrijvers
Wij hebben zo langzaam aan een berg laders voor de lipo accu's.
Ze zijn allemaal even goed, duur of goedkoop maakt niet uit.
We hebben 3 Imax B5 laders
1 imax B6,
1 turnegy
en een merkloos.

Nog geen verschil gemerkt.
Wel staat de hele tafel steeds vol met die piepende dingen.

Heb nu deze besteld moet wat ruimte gaan besparen.
2_0.jpg

Kan 4 x met 5 ampere 2S lipos tegelijk laden.
De recenties lopen wat uiteen,
veel mensen willen 6S lipos met 5 ampere laden , wat dus niet gaat met deze lader.
verder zit er geen handleiding bij,
alsof je die ooit leest!

Wij zelf zitten ook met een 5tal laders.
(1 Muchmore , 2 Robitronic , 1 Team Orion , 1 Grauphner)
Die allemaal aan 1 voeding hangen.

Speciale koffer voor gemaakt met leds en ventilatie systeem..

Ik heb het zelf allemaal niet gedaan hoor dat heeft men kameraad gedaan :rolleyes:

Dat is gewoon 4x een B6 in 1 behuizing.
Ik heb er ook naar zitten kijken, wel handig bij brandstof als je 4 accu's in 1x moet opladen maar het gesjouw was mij te veel, hij is nogal groot terwijl 2 Robbe Infinity's makkelijk gestapelt in een hoekje van je tas passen.

aangezien ik ook aan een nieuwe lader toe ben is dit wel een interessante optie. Alleen de enkele reviews dat de beelschermen na een tijdje niet meer af te lezen zijn maakt me een beetje voorzichtig. Maximaal 5 ampere laden is trouwens ook een beetje aan de krappe kant?

Extra balance kabels moet je wel kopen aangezien er maar 1tje bij zit.

de handleiding heb ik al gevonden.

http://www.jperkinsdistribution.co.uk/downloads/4402925a.pdf

Laatst bewerkt:
Ik heb een week of twee geleden zo'n lader gekocht, aleen dan met een ander merkje erop (Dymond) in Duitsland (dus wel iets duurder, maar minder gedoe in geval van problemen)
Hij bevalt me goed. Ik laad er 4x 2S 5000 mAh lipo tegelijk mee.
Eigenlijk kan ik hem gewoon thuis laten, want ik rijd er meestal maar drie leeg.

Ik heb zelf een Graupner lader en ben daar zeer tevreden mee het is de Dual 40.
En nu is er ook de Dual 45 die is ook erg goed en het mooie eraan is dat de voeding van Graupner net zo groot is en eronder kan.

Mvg Patrick

Ik heb een week of twee geleden zo'n lader gekocht, aleen dan met een ander merkje erop (Dymond) in Duitsland (dus wel iets duurder, maar minder gedoe in geval van problemen)
Hij bevalt me goed. Ik laad er 4x 2S 5000 mAh lipo tegelijk mee.
Eigenlijk kan ik hem gewoon thuis laten, want ik rijd er meestal maar drie leeg.

hoe balanceerd hij de lipo's? Blijft hij er 5000 mAh inpompen terwijl de balancer maar 300mAh balanced (net zoals bij een externe balancer) of is die computer wat slimmer en kijkt die in hoeverre die de amp op schroeft in relatie tot het balancen? Het laatste doet namelijk de Hyperion Duo 3 en is naar mijn mening minder fout gevoelig.

Laatst bewerkt:
Inderdaad ben ook int bezit van een hyperion EOS0615 DUO3 en ik moet zeggen geweldige lader...

Mogelijkheid om tot 2*15A te laden en qua balanceren doet hij het zeer goed tov de goedkopere laders die ik gezien heb ...

hoe balanceerd hij de lipo's?
Aan het eind van het laadproces zie je het Amperage minder worden, tot 'ie op het laatst nog met 0,1A laadt.

Overigens wordt een soortgelijke lader onder diverse merknamen aangeboden.
Ik heb dus de Dymond Quattro:

DYMOND-QUATTRO-Ladegeraet-0319160_b_0.JPG

Dan heb je nog de Pichler P6 Multi:

Pichler_Lader_P6_Multi.jpg

De Voltcraft Quadro B6:

100-xl.jpg

En de Imax Quattro B6:

imaxquattrob6.jpg

De prijzen liggen ergens tussen de 100 en 150 Euro. Ik heb hem dus in Duitsland gekocht, omdat ik hem snel in huis wilde hebben en geen gedoe, mocht er iets niet goed zijn met de lader.
Let er wel op dat je bij de meeste nog laad- en balanceerkabels en een voeding moet kopen.

Aan het eind van het laadproces zie je het Amperage minder worden, tot 'ie op het laatst nog met 0,1A laadt.

ja dat is altijd als je lipo's laad. Wat ik bedoel is dat als de individuele cellen kwa voltage ver uitelkaar liggen stopt de lader er dan nog steeds 5000mAh in of gaat hij uitzichzelf de mAh minderen en ballanced hij de cellen eerst waarna hij weer verder laad met 5000mAh (voorbeeld)?

Als de cellen namelijk ver uitelkaar liggen en de lader blijft met 5000mAh de lipo vullen dan wordt de cell met de meeste voltage overladen. Daar doet de 300mAh balancer niets aan want de lader blijft er effectief 4700mAh in stoppen.

Een voorbeeld met een saddlepack. Een saddlepack bestaat uit 2 blokjes van 3.7 volt en 5000mAh en wanneer je deze combineerd heb je 7.4 Volt. 1 blokje is behoorlijk mindere voltage dan de ander. Hij blijft de gezamelijk 2s saddlepack van 7.4 volt dus met 5000mAh laden omdat de lader denk dat er nog niet genoeg in zit maar de ene 3.7 volt pack zit al vol terwijl de andere half leeg is. De balancer blijft dus maar balancen maar kan niet op tegen de 5000mAh die de lader er in stopt aangezien de balancer maar ca. 300mAh balanced. 1 cell krijgt dus op zijn donder omdat die overladen wordt...zelfs met balancer.

De Hyperion duo3 doet dat dus niet. Die schroeft automatisch de lader terug en gaat eerst de cellen balancen waarna die het laadproces weer hervat.

Mijn vraag is doet die goekope lader dat ook zoals de hyperion of blijft die maximaal laden totdat die denkt dat de lipo vol is?

Ha, inderdaad even zoeken op "4x 5A multi charger" en je vindt er nog meer:

Lipro Quad 6

Hitec X4:

hitec-htc-x4.jpg

Thunder T6:

12904150920.jpg

Wat ik bedoel is dat als de individuele cellen kwa voltage ver uitelkaar liggen stopt de lader er dan nog steeds 5000mAh in of gaat hij uitzichzelf de mAh minderen en ballanced hij de cellen eerst waarna hij weer verder laad met 5000mAh (voorbeeld)?
Ik heb inderdaad begrepen dat dit alleen iets is wat op de duurdere laders gebeurt. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat het voltage van de cellen veel van elkaar verschilt, dus uit eigen ervaring kan ik het niet zeggen, maar ik ga er niet van uit.

Laatst bewerkt:
heb er ook eentje gevonden ;-)

Deze kan 6amp laden.
Lader4x6Amp.jpg

Specs
QUATTROBC6 is THE new battery charger which is able to charge until four batteries simultaneously with up to 6A each !!!!
(also different types batteries).

Needs AC > 200 Watts (>20A)

•DC 11V / 15V
•Charge/Discharge: 200 watts
•NiCd/MH: 1 - 15 cells
•Lilo/Lipo/Life: 1 - 6 series
•Pb: 2 - 20V
•Charge current: from 0,1 to 6,0 A
•Discharge current: from 0,1 to 1,0 A
•Number of cycle: from 1 to 5 times
•Dimensions: 220 mm * 160 mm * 60 mm

Een voorbeeld met een saddlepack. Een saddlepack bestaat uit 2 blokjes van 3.7 volt en 5000mAh en wanneer je deze combineerd heb je 7.4 Volt. 1 blokje is behoorlijk mindere voltage dan de ander. Hij blijft de gezamelijk 2s saddlepack van 7.4 volt dus met 5000mAh laden omdat de lader denk dat er nog niet genoeg in zit maar de ene 3.7 volt pack zit al vol terwijl de andere half leeg is. De balancer blijft dus maar balancen maar kan niet op tegen de 5000mAh die de lader er in stopt aangezien de balancer maar ca. 300mAh balanced. 1 cell krijgt dus op zijn donder omdat die overladen wordt...zelfs met balancer.

Die saddle packs worden toch tegelijk gebruikt?
Dan kunnen ze nooit heel ver uit balans zijn.
Zijn ze dit wel, is er 1 pack slecht geworden.
Verder zal hij bij 5000 de ander met 4700 opladen, en aan het eind van het process, kan er in 1 cel 300mA en in de ander niets. (verschilt per lader natuurlijk)
Maar mocht het echt niet gaan, kun je natuurlijk altijd nog elke cel apart opladen, heb ik zelfs wel eens gedaan met een 2S lipo, die uit balans was, via de balanceer aansluiting elke cel apart opladen, of ontladen tot dezelfde spanning......

Die saddle packs worden toch tegelijk gebruikt?
Dan kunnen ze nooit heel ver uit balans zijn.
Zijn ze dit wel, is er 1 pack slecht geworden.
Verder zal hij bij 5000 de ander met 4700 opladen, en aan het eind van het process, kan er in 1 cel 300mA en in de ander niets. (verschilt per lader natuurlijk)
Maar mocht het echt niet gaan, kun je natuurlijk altijd nog elke cel apart opladen, heb ik zelfs wel eens gedaan met een 2S lipo, die uit balans was, via de balanceer aansluiting elke cel apart opladen, of ontladen tot dezelfde spanning......

ja, de saddlepacks zit nooit veel verschil tussen behalve als je de packs per ongeluk verwisseld en er geen erg in hebt ;).

Hallo.

Ik heb intresse in zulke multi lader.
Iemand een gedacht wat de beste optie is tegenwoordig.
Zo een P6 lader ziet er wel intressant uit.
Of zijn er al andere op de markt?

Chris

2_0.jpg

we hebben nu deze 1 1/2 maand in gebruik,
werkt absoluut feilloos.

Maar voor wedstrijden niet ideaal,
de lader slaat vaak al af net onder de 8,4 volt.
In een wedstrijd wil je er graag 8,46 volt in doen,
dan heb je bij de start 8,44 over en dat mag nog net.

De douane wilde maar niet geloven dat hij zo goedkoop is,
dat heeft een flinke briefwisseling en vertraging opgeleverd.

Mijn bestellingen bij de koning van de hobby gaan overigens altijd met
extra inklaring en douane kosten.

Back