Hoe veel laders heb je nodig?

beste mensen

ik heb ook de lader imax quattro b6 er zitten een xh adaptor en tp\fp adaptor bij als je dus 4 batt will laden zal er dus nog 2 bij moeten komen welke moet ik aanschaffen
ik wil dus 4x een 3s lipo laden of kunnen ze allebij?

mvg frank borgo

beste mensen

ik heb ook de lader imax quattro b6 er zitten een xh adaptor en tp\fp adaptor bij als je dus 4 batt will laden zal er dus nog 2 bij moeten komen welke moet ik aanschaffen
ik wil dus 4x een 3s lipo laden of kunnen ze allebij?

mvg frank borgo

Kun je het nog eens uitleggen,
misschien in meerdere zinnen?
Met een hoofdletter beginnen,
en met een punt eindigen.
Ik begrijp er geen snars van.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit draadje intussen meer iets geworden voor accu en laadtechniek ....

Misschien dat één van de mod's hem even kan verplaatsen ....

Indien je allemaal gelijk ontladen/zelfde specs lipo's wilt opladen, kun je dat toch doen met 1 lader??? Met name met een parallel charging board kan ik 6 keer een 6cells lipo's in één ruk opladen...

Indien je allemaal gelijk ontladen/zelfde specs lipo's wilt opladen, kun je dat toch doen met 1 lader??? Met name met een parallel charging board kan ik 6 keer een 6cells lipo's in één ruk opladen...

Ik sluit volle en lege accu's niet graag parallel aan,
lijkt me vrij gevaarlijk.

Das geen probleem hoor, als je maar begint met de grote stekkers, en niet met de balance draadjes...

daarbij, waarom zou je een volle accu willen laden????

Ik hoop dat je beseft dat op dit forum veel beginners en nieuwkomers in deze hobby zitten.
en dat je met elk advies afweegt dat een beginneling het ook anders doet dan jij met al je ervaring.
Ik vind dit echt een gevaarlijk advies!

Of een accu vol of leeg is weet je meestal pas na het aansluiten.

Als ik in een wedstrijd zit heb ik niets aan 6 accus parallel laden,
er komt steeds een lege bij en die wil ik dan snel weer vol hebben.

Dat zal altijd wel het verschil blijven tussen wedstrijd rijders en recreatie rijders. Dat blijft gewoon een wereld van verschil in doen en laten...

Mijn insteek... Gewoon elke keer één accu aan één lader. Wil je meer accu's tegelijk laden dan zal je meer laders neer moeten zetten of een lader die meer accu's apart tegelijk kan laden. Blijf met lipo lekker op 1C laden, dat is goed genoeg!

Das geen probleem hoor, als je maar begint met de grote stekkers, en niet met de balance draadjes...

daarbij, waarom zou je een volle accu willen laden????

Gezien de lage inwendige weerstand van lipo accus, is het zeker niet verstandig om een volle en lege accu parralel aan te gaan sluiten.
De lege accu wordt met een vrij hoge stroom geladen, en de volle accu met deze zelfde stroom ontladen. De volle accu zou hier wel eens geen problemen mee kunnen hebben, maar de lege accu zeker wel!.....

Gezien de lage inwendige weerstand van lipo accus, is het zeker niet verstandig om een volle en lege accu parralel aan te gaan sluiten.
De lege accu wordt met een vrij hoge stroom geladen, en de volle accu met deze zelfde stroom ontladen. De volle accu zou hier wel eens geen problemen mee kunnen hebben, maar de lege accu zeker wel!.....

Ik denk dat dat wel mee valt aangezien beide accu's op 4.2v worden gehouden en daarmee beide stroom ontvangen ipv afstaan. Maar de vraag blijft waarom je het zou willen, je schiet er niet veel mee op, laadtijden zullen nog steeds omhoog schieten.
Wel zou er een ongelijke stroomverdeling kunnen zijn tussen de 2 accu's , als je de lader dan ook op een 2x zo'n grote stroom zet zal de meest lege accu meer stroom trekken wat schadelijk zou kunnen zijn.

Dat zal altijd wel het verschil blijven tussen wedstrijd rijders en recreatie rijders. Dat blijft gewoon een wereld van verschil in doen en laten...

Voor beide groepen geldt dat een goede investering lang plezier zal geven en je beter gewoon niet kan bezuinigen al kost een B6 ladertje echt zoveel niet meer en voldoet prima voor de meesten in beide groepen. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn Infinity-3

Ik denk dat dat wel mee valt aangezien beide accu's op 4.2v worden gehouden en daarmee beide stroom ontvangen ipv afstaan. Maar de vraag blijft waarom je het zou willen, je schiet er niet veel mee op, laadtijden zullen nog steeds omhoog schieten.
Wel zou er een ongelijke stroomverdeling kunnen zijn tussen de 2 accu's , als je de lader dan ook op een 2x zo'n grote stroom zet zal de meest lege accu meer stroom trekken wat schadelijk zou kunnen zijn.

Voor beide groepen geldt dat een goede investering lang plezier zal geven en je beter gewoon niet kan bezuinigen al kost een B6 ladertje echt zoveel niet meer en voldoet prima voor de meesten in beide groepen. Ik ben dan ook zeer tevreden met mijn Infinity-3

Als je met een 12cellen heli vliegt, is het wel zo handig dat je minstens 2 accu's tegelijk kunt laden...

Dus laadtijden schieten niet zo omhoog, je laad bv. 2x 5000mah met een laadstroom van 1c (10A).

Dat komt op 2 accu'tjes in +- 40 min.

Laad je ze één voor één met 1C, zit je dus 80 min. te wachten voor 2 accu'tjes. Dan word het wel een korte vliegmiddag....

Als je een pack of 10 hebt, en je pakt het wat slim aan, kun je er de hele dag mee vliegen.

Gelukkig is dit het electro auto gedeelte en gelukkig als we wedstrijden rijden rijden we 5 of 7 min. waarin we de accu niet eens half leeg rijden én een uur tussen de heats hebben waarin we het makkelijk redden om op 1C de accu weer vol te krijgen. Helemaal met meerdere packs is dat geen probleem.

Zoals ik eerder al zei is de wedstrijd electro auto nu eenmaal een iets andere wereld dan de rest wat rijd, vaart en/of vliegt op electro. De tijden van rijden en laden zijn compleet anders...

Ik denk dat dat wel mee valt aangezien beide accu's op 4.2v worden gehouden en daarmee beide stroom ontvangen ipv afstaan.

Ik reageer vooral op de opmerking dat je een lege en volle lipo zonder meer parallel aan elkaar kunt hangen, dit is niet slim.

Een lege lipo zal ook zeker geen 4.2V (per cel) aangeboden krijgen van een lader, anders gaan er erg hoge stromen lopen. De lader zal net zoveel zijn uitgangsspanning verhogen tot de ingestelde stroom gaat lopen. Meet het maar eens na tijdens een laadproces. De uitgangspanning van de lader zal een paar tiende Volt boven de accuspanning liggen om de ingestelde laadstroom te genereren, en wanneer de uitgansspanning 4.2V is geworden wordt deze niet meer verhoogt, maar de accuspanning zal wel steeds dichter bij deze 4.2V gaan komen. Het spanningsverschil tussen lader en accu gaat dus omlaag, en daarom zie je op het eind van het laadproces dus de stroom lager worden.

Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in, meestal zijn onze accu's niet echt helemaal leeg en zal het wel mee vallen maar inderdaad wel iets om ook rekening mee te houden. Al met al geen goede keuze om accu's parallel op een accu te schakelen tenzij je 2 identieke accu's hebt en beide op een gelijk niveau staan.

Precies, en met de opmerking van Oscar:

Ik hoop dat je beseft dat op dit forum veel beginners en nieuwkomers in deze hobby zitten.

Moeten we wel rekening blijven houden.

Vaak denk men dat een lader 4.2V op een lipo zet en de stroom begrensd op de ingestelde waarde, maar een stroom kun je helemaal niet begrenzen. Jij weet net zo goed als ik (onze opleiding) dat de spanning de baas is, dus om de "stroom" te begrenzen zul je de spanning aan moeten passen.

Precies, en met de opmerking van Oscar:
Moeten we wel rekening blijven houden.

Jij weet net zo goed als ik (onze opleiding) dat de spanning de baas is, dus om de "stroom" te begrenzen zul je de spanning aan moeten passen.

Wat dus komt door de lage interne weerstand van een lipo.
I = U/R (Wet van Ohm), Waarbij U het spanningsverschil tss lipo en lader is en R de weerstand van de lipo.
Na verloopv an tijd stijgt de weerstand, waardoor de maximum te leveren stroom begint te zakken (aantal C neemt af...). Daarom een lipo ook steeds een beetje overdimensioneren :p.

Stel je hebt je lipo leeg gereden tot 3.2V (normaal). Je hebt een deftig werkend lipo pack --> 4 milli ohm en je lader geeft 4.2V
--> Stroom = (4.2-3.2)/0.004 = 250A!

Lipo zo vol :D. gebeurt dus idd niet.

Ik heb als beginner de fout gemaakt een vrij goedkope lader aan te schaffen, daarna nog eens en uiteindelijk toch bij een 'dure' hyperion uitgekomen...
De hyperion was duurder, maar dit is een duolader en een heel goede balancer. Dus recreatief (zoals ik) of rc racer, goed materiaal loont altijd.

Ik heb slechts ooit 1 elektro wedstrijd gereden, en heb de hele dag uitgedaan met 2 accu's. Heb die dag toch 26km afgelegd, wat ook niet weinig is :p. Gewoon netjes met 1C geladen.

Laatst bewerkt:
Vaak denk men dat een lader 4.2V op een lipo zet en de stroom begrensd op de ingestelde waarde, maar een stroom kun je helemaal niet begrenzen. Jij weet net zo goed als ik (onze opleiding) dat de spanning de baas is, dus om de "stroom" te begrenzen zul je de spanning aan moeten passen.

In dit geval is toch de stroomregeling de baas, de stroom wordt begrensd waardoor de spanning aanpast wordt.

Back