Hoe ver lipo ontladen bij multicopter

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Jonathan Ghysels, 21 nov 2014.

  1. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Hallo

    Ik vlieg nu reeds een paar dagen met mijn nieuwe Q450 fpv (quadcopter), maar ben al de hele tijd aan het uitspitten tot welke voltage ik de lipo's maximaal mag ontladen (om een zo lang mogelijke vliegtijd en levensduur van de lipo te bekomen).
    De een zegt ga maar tot 3.2v/cell, de ander zegt 3.7v/cell wat dus een enorm verschil maakt, heb al veel topics gelezen maar hoe meer ik lees des te meer ik twijfel aan de correcte minimale voltage onder belasting.
    Op mijn fpv setup zit een remzibi osd, dus ik kan tijdens het vliegen de voltage perfect in de gaten houden.
    Onlangs las ik dat je best maar 80% van je volledige capaciteit benut, dit om de levensduur van de lipo niet te verkorten.
    Ik had gisteren 2 lipo's als test op een totaal andere manier en voltage leeg gevlogen en het een en ander genoteerd, dit zijn de gegevens:

    Lipo 1 (5000mah 3s 20c turnigy)
    Gevlogen en exact geland op 10.5v ongeveer 18min hoveren (met naza lite in gps lock mode)
    Eens deze terug volgeladen was had ik er 5031mah ingestopt en het laden duurde 81min40sec

    Lipo 2 (5000mah 3s 20c turnigy)
    Gevlogen en exact geland op 11v ongeveer 4min gevlogen (niet hoveren)
    Eens deze terug volgeladen was had ik er 1251mah ingestopt en het laden duurde 35min28sec

    Uit deze test is te zien dat er tussen 10.5 en 11v slechts een klein voltage verschil zit maar toch wel een enorm verschil in overschot aan capaciteit.
    In geen van de 2 gevallen werd de lipo warm of vervormde hij.
    Het zijn 2 nagelnieuwe lipo's waarmee de test werd gedaan.

    Hier een linkje naar een grafiek waar het gedrag van de cel spanning getoond wordt:
    https://www.google.be/search?q=lipo...forums%2Fshowthread.php%3Ft%3D2157055;905;548

    Vandaag ben ik van plan om nog meer tests te doen.
    Ik zou met mijn 5000mah lipo maximaal 80% willen ontladen (komt dus op 4000mah) dit om toch wel een lange levensduur te garanderen.

    Graag hoor ik van jullie nu even op welke voltage jullie gewend zijn om te landen en wat de ervaringen zijn.
    Alvast bedankt !
     
  2. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vlieg met 4 cellen. 4S 5000
    Ik kijk ook naar het voltage op mijn scherm.
    Tussen de 14.2 volt en 14.4 wil ik weer "thuis" zijn.
    Bij 14.4 volt belast staan de cellen op 3.75 volt per cel onbelast.
    Meestal laad ik dan tussen de 2- en 3000 mah terug.
    Wanneer ik een hele dag in het veld vlieg gebruik ik een 100 amp 12 volt semi-tractie accu als voeding voor mijn lader.
    Vliegtijd per accu is voor mij voldoende en bijkomend voordeel is dat een halfvolle accu sneller vol is dan een bijna lege.

    Wanneer je in het veld staat en je kan niet opladen dan vlieg je ze natuurlijk verder leeg.

    Wat je ook mee zou moeten nemen in je test is de leeftijd van de accu.
    Oudere accu's zitten sneller aan de 14.4 volt (4S) belast en geven onbelast dan weer een hoger voltage.
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ik wil eerst zeker weten of 80 procent ontladen (4000mah in mijn geval) het beste is voor de lipo, dus het meeste ontladen zonder de levensduur van de lipo te verkorten.
    Denk dat ik morgen eens tot 10.5v rustig ga rondvliegen en landen en kijken hoeveel ik er dan kan bijstoppen tot hij vol is.
    Ik heb wel al gemerkt dat wanneer je gewoon vliegt en tot 10.5 gaat of hovert en tot 10,5 gaat dat bij het hoveren de lipo wel meer mah kwijt is, denk dat het komt omdat je bij snel vliegen veel vlugger aan die dalingspieken komt, bij hoveren ontlaadt alles veel gelijkmatiger (verbeter maar als ik het mis heb)
     
  5. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Proefondervindelijk vast stellen met een redelijke achtergrondkennis is altijd goed. :worship:
     
  6. FGRacer

    FGRacer

    Lid geworden:
    25 jan 2007
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    België
    Naar beneden komt hij in ieder geval altijd...;)
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    tussen de 3,5 en 3,3 volt belast per cel.
    Daarna even kijken wat je terug stopt. Of met de lipocheck .
    Niet te laag beginnen
     
  8. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Precies 3.3 volt belast. Altijd goed
     
  9. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Volgens mij is 3.3v wel erg laag, het lukt ook maar op die manier gaat dit wel ten koste van de levensduur van de lipo denk ik.
    In een van mijn tests vloog ik de 3cell lipo tot 10.5v en kon hem 5031mah bijladen, hij was dus op 3,5v/cell volledig leeg, ik wil niet horen waar die dan uitkomt bij 3.3v/cell
    Ik spreek hier wel over een nieuwe lipo, misschien maakt dat ook wel uit?
     
  10. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    De mAh die je er weer instopt is niet interessant.

    Kan best zijn dat een nieuwe lipo iets meer capaciteit heeft dan word opgegeven door de fabrikant.

    Het voltage is waar je naar moet kijken.

    Met 3.3 BELAST volt zit je nog ruim. Onder de 3.0 volt ONBELAST word het echt kritisch.

    Als je de lipo leeg vliegt gaat hij onder de 3.3 volt ineens erg snel leeg lopen.
    Dat is het punt dat de lipo "leeg" is en het gevaarlijk word om verder te vliegen.
    De spanning gaat na die 3.3 heel snel zakken waardoor je al snel onder die 3.0 volt ONBELAST komt.

    Met 3.3 volt belast zit je dus nog heel ruim boven de gevaren zone

    Kijk hier maar naar mijn ontlaat diagram van mijn hexa
    Ik vlieg op 6s

    [​IMG]

    Je ziet hier dat je ook niet kan speken over %

    Je kan namelijk goed zien dat tot ongeveer 60% ontlading het voltage nagenoeg gelijk blijft
    Daarna gaat hij pas zakken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Had zopas nog een topic gelezen op rcgroups waarin men zei dat je na het vliegen de lipo even moet laten rusten en dan de cell spanning moet nameten, deze mag niet lager dan 3.7v onbelast zijn, anders kan de batterij schade oplopen op lange termijn.
    Zoals ik eerder al zei kan ik het voltage tijdens het vliegen constant in de gaten houden dmv de osd. Tot nu toe landde ik steeds op 10.5v (3.5v/cell) en ben ondanks jullie reacties tot besluit gekomen dit te blijven doen. Hoop dat ik op die manier de levensduur van de lipo's niet abnormaal ga verkorten.
    Bedankt allemaal voor de info en verder nog veel vliegplezier !
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Het kan ook wel 3,6 zijn hoor. Het is wel zo dat als je de lipo voor langere tijd gaat opslaan dat je wel even tot 3.8 moet volladen. Dat is de beste storage voltage.
     
  13. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ja dat deed ik al, lipo lader heeft een storage modus dus geen probleem.
     
  14. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb weleens vaker per ongeluk wat lipos te ver ontladen en daarna zsm bijgeladen en ik kwam er meestal mee weg.
     
  15. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Ik heb ook wel eens lipo's te ver ontladen. Tot onder de 2 volt cel zelfs.
    Even langzaam laden als nimh. Zelf goed de voltage in de gaten houden met een lipo checker.
    Zodra je boven de 3volt ben kan je hem gewoon weer als lipo balanceren.

    Niets aan de hand.

    Ik heb die lipos inmiddels 3 jaar en vlieg er nog steeds mee.

    3.5 volt belast mag je natuurlijk aanhouden maar is wel zonde van je vliegtijd.

    Zelfs 3.3 volt belast zit je nog ruim goed.

    Een lipo is echt niet zomaar stuk.
     
  16. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ook ik heb in het verleden 1x de lipo te laag gekregen, gewoon nimh charge er even op en dan gewoon lipo charge, ook nooit een probleem ondervonden.
    Met mijn vorige quad vloog ik altijd tot op 10V, je merkt wel eens onder de 10,5v dat hij zeer snel begint te dalen dus tussen 10,5v en leeg is misschien 1,5min max. Ik heb 4 lipos momenteel dus steekt niet op 1 minuutje, ik hou de voltage dan liever net nog aan de iets hogere kant.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Belast tussen de 3,5 en 3,3 zit je NOOIT verkeerd...
     

Deel Deze Pagina